DesdichadoNo prosím, tak už víme, kdo tam kapelníkoval před Bachem.
Zajímavé také je, že v Lipsku původně po Kuhnauovi měl kostelním kantorem být Georg Philipp Telemann, který dostal před Bachem přednost. Telemann však kvůli nízkému platu odmítl a tak muselo být vypsáno další výběrové řízení. V něm Bach opět prohrál, tentokrát byl vybrán Christoph Graupner. Ten ale také nastoupit nemohl a až na třetí pokus přišel na řadu Johann.
Bach za svého života získal i přes veškerou snahu jen lokální věhlas. Zemřel v roce 1750 a následně jeho odkaz žil v jeho potomcích, z nichž 4 byli hudebními skladateli. Ve druhé polovině 18. století byl Johann Sebastian prakticky zapomenutý, jeho děti svojí tvorbou vstoupily v daleko širší známost. V Lipsku se však jeho díla hrála i nadále a v roce 1789 se tam s jeho církevní hudbou mohl seznámit i Wolfgang Amadeus Mozart, kterého zaujala a ovlivnila.
O znovuobjevení Johanna Sebastiana Bacha se roku 1829 postaral mladík jménem Felix Mendelssohn Bartholdy. Zahrál tehdy v Berlíně jeho dílo Matoušovy pašije a to mělo tak obrovský úspěch, že od té doby je genialita skladatele celosvětově uznávaná. Mimochodem, při svém prvním provedení v Lipsku roku 1729, tedy přesně o 100 let dříve, Matoušovy pašije vzbudily nevoli. Jejich čas měl teprve přijít. |