Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub Kája Mařík [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Literatura) moderují muflonek, Anka.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46

Pěkně vítám, to jsou k nám hosti. Tak se u nás posaďte, ať nám nevynesete spaní!


Řídících Márinka, I. díl, III. kapitola (Márinka u Šetlíků)

„Maminko, tak jsme chytli ježka. Véna ho nesl tetě, mají v černé kuchyni šváby,“ hlučně ohlašovala Márinka příčinu svého zpoždění.
Cíla myla nádobí, pan řídící už byl ve škole, paní řídící si brala žlutavou kongresovou zástěrku, vyšívanou květy kopretin.
„Maminko, ani se nehnul,“ trochu tišeji řekla Márinka.
„Hnul, nehnul,“ řekla paní řídící, „ale měl by se hýbat proutek na tvých zádech. Tohle je pořádek? V jednu se chodí k obědu? To bylo dnes naposled, Márinko! Oběd už ti asi vystydl. No, povídal tatínek, že už je nejvyšší čas, abys chodila do školy!“
Paní řídící jde do třídy, Cíla domývá nádobí a Márinka sedí nad talířem vychládající polévky a míchá. Pořád míchá.
„Jez, Márinko!“ pobízí ji Cíla.
„Já praženou nerada, Cílo. Je to samý škraloup.“
„No ovšem, když už dlouho stojí,“ podotýká Cíla.
„To asi měla teta Tonovic radost, když přinesl Véna ježka, viďte Cílo?“
„A to bych si nemyslila. Já bych spíš řekla, že paní berňová vyhodila Vénu i s ježkem.“
„Tak já už mám dost,“ hlásila Márinka odstrkujíc skoro plný talíř polévky. „Zaplať Pán Bůh! A to mám hlad!“
„No dám ti čočku,“ řekla Cíla.
„A za tu taky zaplať Pán Bůh! Helejte, Cílo, neříkala panímáma Šetlíkovic, abych tam přišla na slívy?“
„A říkala, to říkala.“
„Tak abych šla, Cílo, aby se panímáma neurazila.“
„Jen jdi, Márinko! A k večeři budeš mít, co’s nechala v poledne.“
Véna uháněl domů s ohromnou radostí. „Teti, nesu ježka na ty šváby v černé kuchyni!“ volal.
Paní berňová se zdvihla s lavičky: „A prach element, copak my máme u nás šváby? Hned se mi s tím někam kliď! A potom rovnou do školy! Neumíš-li přijít v poledne domů, nebudeš obědvat!“
Véna okouní u školy, zatím co Márinka už si pochutnává na slívách u Šetlíků. Cíla vidí Vénu s ježkem. „Véno, pojď sem! Teta tě vyhodila i s ježkem, viď? No, já to řekla hned. Ukaž, já ho zatím dám do komory! A heleď, tuhle je polévka, pospěš si! Márinka nejedla, a tuhle čočka. Honem, ať nedostaneš ve škole!“
Véna nedbá, že je polévka chladná. Chvatně ji dojídá a sní i talíř čočky. Skoro v běhu volá: „Tak zaplať Pán Bůh!“ a už otvírá dveře první třídy.
Pan řídící ptá se důrazně: „Copak, Véno, že tak pozdě?“
Véna se dívá panu řídícímu do očí a říká tiše: „Prosím, já dojídal po Márince polévku a talíř čočky. A toho ježka dala Cíla do komory.“ — — —

Ilustrační obrázek k anketě "Kde podle vás ležely literární samoty?"


Náš web o Kájovi: skolakkajamarik.cz Po stopách Káji Maříka (na Google Maps) Fotky z MaříConu 2008: Vinkler/Vlasta, Mirdule, Jitka, Ovi Ivoda Fotky z MaříConu 2007 

  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help
 Titulek, text příspěvku  
Opište pozpátku následující text bez prostředního znaku: smcfeeo
[ 1089 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
anonym 16.11.2008 16:25  6296
ankaDěkuji Anko, za typ na mapy.cz skusim to, snad tam budou i lesy... ale děkuji. Promiň, nejsem registrována, jsem tady jenom krátce a snad se zaregistruji... a nejsem anonym protože sem se podepsala, těší mně - Gabriela
kvitko kvitko Co mi vypadne - z ruky:-) 16.11.2008 16:18  6295
No, koukám, že katastrální mapa Mníšku je k nahlédnutí i přes net. Ale současné uspořádání asi ničemu nepomůže, co:-)
ovi_ivoda 16.11.2008 15:58  6294
Heuréka !!   Jižní spojka Lážov-Kytín a lokalita A nebo B


Mám už zase k dispozici své poznámky, takže se musím podělit o svou radost z pátrání... :-)


Jak již víme z 1. dílu, Kája šel z lážovských samot (z hajnovny) do Kytína nechat světit hromničky. Pelášil tvrdou cestou (~silnicí) za autem pana doktora a (cituji) "už byl u kytínského hřbitova. Potom seběhl s vršku jako nic a už viděl stát auto pana doktora na dvoře jednoho z domků".

Podívejme se na mapu - ten hřbitov je přímo u cesty, a sice u křižovatky silnic vedoucích do Kytína od jihovýchodu (od rozcestí u Malé Sv. Hory) a od východu respektive následně od severovýchodu (ona kratší jižní přímá spojka Lážov - Kytín).

Toto znamená, že Kája došel (doběhl) do Kytína od jihovýchodu, tedy musel jít část cesty před Kytínem po té přímé cestě (silnici) spojující Lážov nejkratší trasou s Kytínem (pozn.: tehdy ještě nebyl Kytín tak roztažený a hřbitov byl proto až za jeho okrajem). A tato cesta (silnice), která nás maříkology eminentně zajímá, opouští Lážov jihozápadním směrem, vede pak většinou lesem a prochází tím diskutovaným lesním trojúhelníkem Lážov - Kytín - Malá Sv. Hora.


Kytin - ortofoto
Kytin - hrbitov


Tedy lážovské samoty by měly být situovány v lokalite A nebo B poblíž této silnice, v tom lesním trojúhelníku, asi 2 km jihozápadně od Lážova. A nikoliv až někde daleko na severu v lokalitě C, nad Stříbrnou Lhotou - to by totiž lážovský pan doktor autem a pan farář bryčkou museli bývali jet z Lážova do Kytína severní oklikou přes Stříbrnou Lhotu, a i Kája by tudy býval musel běžet...

anka Anka Když je někde něco dobrého k sežrání, - tak je rouhání to nesežrat. 16.11.2008 15:31  6293
anonym [6292]: Na mapy.cz se můžeš přepnout do historických map a ty jsou z let 1836 - 52.
anonym 16.11.2008 15:24  6292
Neruším?Prominte, že vstupuji do diskuse, ale kdybych psala příběhy z mého prostředí a nechtěla bych se někoho "dotknout" asi bych souhlasila s větou, ktorá tady odzněla: "Proto si myslím, že paní W. si ty samoty občas přehazovala jednou sem a podruhé tam." A když se podívám za náš lovecký zámeček, tak na kopečku, kde před 20 lety nebyli žádné stromy, dnes je les. A někde kde byl les už stoji nějaký ten novej domek, protože stromy vykácely. Takže dnešní mapy, že les je nebo není u nádraži asi moc nepomohou. Na to jsou skutečně dobré staré mapy katastrů. Do nich se mi ale nedá nahlednou, protože jsem od "Lážova" trošku dále. Ale fandím vám v tak rychlé rozpravě a hledání, Gabriela
nell Nell Etiam si omnes, ego non 16.11.2008 14:45  6291
co by ji to udelalo, kdyby na nejaky ten pytlik prikreslila nakresek:(
nell Nell Etiam si omnes, ego non 16.11.2008 14:37  6290
a proto miluji knihy, kde jsou podrobne planky a mapky:))
anka Anka Když je někde něco dobrého k sežrání, - tak je rouhání to nesežrat. 16.11.2008 13:29  6289
O potoce je v Kájovi řeč častěji. Kolikrát se do něj někdo skulí:)
anka Anka Když je někde něco dobrého k sežrání, - tak je rouhání to nesežrat. 16.11.2008 13:28  6288
Ano, když jsem koukala na tu mapu, kde jsi zaznamenal varianty A, B a C, tak přesně kvůli tomu potoku mi nejvěrohodnější přišla varianta A. Pokud to tedy budu brát tak, že opravdu platí jedna z variant A, B, C.

Ale stejně mám pořád takový nutkavý pocit, že spousta stop (časové i prostorové údaje), které v knihách jsou, jsou falešné a prostě se jen autorce "hodily do krámu".
ovi_ivoda 16.11.2008 13:23  6287
Další indicieJeště mě napadá něco ohledně lokalizace hajnovny (pokud bychom se o to pak někdy na jaře nebo v létě chtěli pokust na místě), ale nemám u sebe teď knihy o Kájovi, takže musím z hlavy.


Ve 2. díle, před svatbou Týny s lážovským truhlářem Malinou, děti (K+Z+L) pily v hájovně (nebo ve sklepě hájovny?) mléko přímo z krajáče. Zdeňa u toho uklouzla a spadla jí tam hlava až snad skoro po krk. Mělo to sice dohru v jejím okamžitém vztahu ke Kájovi, ale to teď není důležité. Co chci říci je to, že pak Kája navrhnul, že se umyjí hned někde vedle v potoce. Neznám teď bohužel přesnou formulaci, jak to řekl, ale pamatuji si, že jsem z toho kdysi udělal závěr, že maximálně pár desítek metrů od hajnovny by měl téct potok.


A ještě jedna důležitá věc k samotám. Měly by (pokud možno) ležet na území (bývalého) dobříšského panství. Nezjišťoval jsem za totáče, kam až mohlo sahat. Nejlépe do konce WWI, do vzniku samostatného Československa - pak už byla pozemová reforma a došlo i k zákazu používání šlechtických titulů apod. Takto si to ještě pamatovala Manka Černá jako dítě a mladá žena, a dle všech náznaků v díle měla i po převratu velmi kladný vztah ke knížecím manželům. Možná by nám to mohlo něco napovědět - třeba se to bývalé dobříšské panství s jeho lesními revíry táhlo z Dobříše až dostatečně daleko na severovýchod okolo té silnice Dobříš - Lážov, a mohlo by proto zahrnovat i lesy na severozápad od ní, a tedy i samoty v lokalite A či B.

anka Anka Když je někde něco dobrého k sežrání, - tak je rouhání to nesežrat. 16.11.2008 13:05  6286
Ovi Ivoda [6285]: Tak si dej nějaké, které si zapamatuješ, ne?:)
ovi_ivoda 16.11.2008 13:03  6285
Registrovaný neregistrovaný


Anko, zdravím Tě a děkuju za nakopnutí v zájmu udržení určité kázně zde :-)

Já jsem se zaregistroval už v červnu, ale jsem holt lenivý se pokaždé logovat, a hlavně nemám u sebe pokaždé svoje přihlašovací heslo :-(

anka Anka Když je někde něco dobrého k sežrání, - tak je rouhání to nesežrat. 16.11.2008 12:06  6284
Že vstupuji do velmi odborné diskuse, kterou sice po očku sleduji, ale nemám k ní co dodat, protože jste ve zkoumání hodně daleko: Ovi, nechtěl byste si konečně zřídit na Lopuchu registraci a začít nám tykat? Teda hlavně to první:) Registrace na Lopuchu život nekomplikuje, žádné spamy navíc pak chodit nezačnou... A je to dobré minimálně k tomu, že si mohu vyhledat Vaše příspěvky podle autora.
anonym 16.11.2008 12:04  6283
píše Ovi

"Tím, že jsem zkopírovala kus textu, tím se jasně naznačuje, že z lážovského nádraží k lokalitě A a B se nejde přes Lážov, ale k lokalitě"

Vydro 6280, opravdu stále nechápu, ač se o to snažím.
Jednak z toho citovaného textu nikde nevyplývá to, co teď tvrdíte. Čili podle mě se z Lážovského nádraží může jít jak k samotám A, B i C. A v prvním případě při nějaké zkratce polní cestou by šlo nechat Lážov po pravé ruce nebo projít jeho jihozápadní částí. Ovšem nic v textu neříká, že se šlo nebo že se nešlo přes Lážov.
A jednak teď píšete, že "Nakonec nikde jsem netvrdila, že u lážovského nádraží je les!". No, explicitně ne, ale proč jste se tedy tam o něm tedy vůbec zmiňovala po výstupu z vlaku? Přečtěte si to po sobě... :-)

anonym 16.11.2008 11:55  6282
píše Ovi

Ahojte všichni vespolek,

dostávám se konečně dle svého slibu k pokusu rozpovědět ty zbylé dotazy a připomínky, na které se ještě nedostalo - jedná se zhruba o poslední týden, a vzal bych to asi pokud možno chronologicky.

 

kvitko 6137, 8.11.2008 19:05
"Koukám na mapy.cz na historickou mapu a Babka je tam značená jako Bapka."

Staré mapy (např. ty katastrální z 19. století) byly zpracovávány úředníky, kteří znali zpravidla perfektně německy a jenom trochu česky, ale s českým pravopisem byli na štíru (ostatně ten se tenkrát teprve kodifikoval). Ta Bapka, to je sice de jure chybný, ale fonetický přepis místního českého názvu Babka. A všimněte si (mimo téma) i třeba tehdejšího psaní písmene českého "V". V němčině se čte jako "F" (fau), a proto se české "V" psalo jako "W", což se i německy vyslovuje jako české "V".

 

Goldie 6146, 10.11.2008 18:02
"Kaja ucil Zdenu lezt na stromu, snad v lipove aleji"
Zizalka 6233, 14.11.2008 19:10
"Víte někdo, kde je v Kájovi ta pasáž, že z aleje v Lipkách je to na samoty jen 10 minut cesty? O tu se hodně opíral pan učitel."

Ano, viz díl I., kapitola XXXV. KÁJA CHCE NA SVATOU HORU
"Asi deset minut od myslivny byla řada starých lip, a na nich se učila Zdeňa lézt na stromy."
A nejednalo se o lipovou alej pod Skalkou, jak se mylně domníval p. uč. Krása.

 

Tom2 6176, 13.11.2008 18:08
"Neměl Kytín a Lážov jen jednoho duchovního správce?? Nebo nezastupoval pan farář z Lážova nějaký čas pana faráře z Kytína?"

Obojí je možné (tuším minimálně od nástupu tehdy mladičkého císaře Františka Josefa I. patří do lážovské-mníšecké farnosti i Kytín), a to druhé hraničí s jistotou. Jednak platilo tehdy i dnes, že farnost zahrnuje (může zahrnovat) i více kostelů a je obhospodařována jedním farářem či administrátorem a případně i dalšími jemu podřízenými kněžími (kaplany), jednak je běžné (nedávný příklad i z naší farnosti), že v případě onemocnění si faráři navzájem vypomáhají a slouží v nutných případech mše sv. po nějakou dobu paralelně i ve vedlejší farnosti.

 

gormie 6213, 14.11.2008 17:56
"Děti pospíchaly k lesovně. Zastavily se u průseku na vršku. Lážov ležel pred nimi krásný, nezapomenutelný, s tmavou zelení kaštanových alejí skoro uprostřed."

To vyhovuje samotám v lokalitě A nebo B jihozápadně od Lážova, a ten vršek by mohl být právě kopec "Na Madlence". Naopak samoty situované v lokalitě C (nad Stříbrnou Lhotou) by ležely na jižním úbočí víceméně rovnoměrně se do velké výšky zvedajícího pohoří Brd (Hřebeny), a na tom úbočí tam nikde žádný vrchol, přes který nebo okolo kterého by mohly jít, není. Celý ten terén okolo případných samot v lokalitě C se dost prudce svažuje do údolí Lážov - Stříbrná Lhota - Kytín...

 

Goldie 6137, 14.11.2008 18:28
"Co se toho jižního umístění týče, zajímaly by mě dvě věci:
1- jak se to shoduje s popisy cesty na Lážovské nádraží (jestli je to nějak konkrétně zmíněno). Já jsem vždycky měla představu, že Lážovské nádraží je tak jako z ruky...ale to je možná jen můj dojem.
2- Jak jsem vypisovala ty indicie, tak u výletu na sv. Horu se říká, že maminka s Kájou museli jít do Lážova, nemohli si nadejít kratší cestou, kdyby samoty skutečně byly, tam jak uvádíte, tak by text zněl asi spíš něco jako: museli se vrátit do Lážova, nemohli jít přímo..."

ad 1)
Nejsem si myslím vědom ani jediné indicie v celém díle, která by mohla zpochybňovat kteroukoliv seriozně zvažovanou lokalitu lážovských samot (A, B nebo C) ve vztahu k poloze lážovského nádraží. Ano, lážovské nádražíčko je kousek bokem od Lážova, ale nesrovnatelně blíž než nádraží v Řevnicích, a hlavně i cesta k němu je víceméně po rovině (vhodné i pro staré lidi).

ad 2)
Do Lážova ke kostelu, odkud byla po odloužené mši sv. pouť vypravena, museli jít kvůli tomu, že maminka hajná šla "za ženu" k nosítkám sochy sv. Anny. Bylo by vzhledem k jéjí funkci v lážovském procesí společensky naprosto nepřijatelné, aby se vynořila odněkud z lesů a připojila se k procesí až po cestě.
A i tato zmínka v textu 1. dílu svědčí pro variantu A nebo B, a naopak vyvrací variantu C.
Proč?
Podívejte se na mapu - kdyby se lážovské samoty měly nacházet nad Stříbrnou Lhotou nebo ještě blíže k Lážovu (varianta C), pak by si těžko maminka s Kájou, i kdyby nakrásně chtěli, mohli nějak účinně zkracovat cestu (vybaveni provinatem a prádlem na dvoudenní putování), a to obejitím Lážova zleva po cestách necestách a vynořením se z lesního porostu nekde mezi Lážovem a Malou Sv. Horou. Prakticky nic by tím nezískaly. Jedině že by jako ptáci letěli nejkratší cestou kolmo na spojnici Lážov - Malá Sv. Hora - pouze vzdušnou čarou by něco málo ušetřili. Ale kdyby byly lážovské samoty umísteny v tom lesním trojúhelníku jihozápadně od Lážova (varianty A nebo , pak by se takováto možnost zkrátit si cestu půlhodinovou chůzí přímo na Malou Sv. Horu přímo nabízela a úspora času by to byla významná. Ze samot (A, B) na Malou Sv. Horu půl hodiny, ale musely ze známých důvodů nejdříve ze samot A, B do Lážova (půl hodiny) a pak s procesím hodinu z Lážova na Malou Sv. Horu. Takže nárůst ze 100% na 300%. Varianta A nebo B tedy opět dává největší smysl.

 

Vydra 6223, 14.11.2008 18:43
"Nádraží v MNíšku je doopravdy z ruky, proto se nedivim, že chodili na vlak do Řevnic, není to zase už o tolik dál."
Zizalka 6244, 14.11.2008 21:08
"Ovi, a co skutečnost, že z místa A i B by to bylo několikanásobně blíž k vlakové stanici Mníšek? Mně by připadalo skoro nepochopitelné, kdyby z těchto lokalit někdo chodil na vlak tu dálku přes kopec až do Řevnic."

V zájmu přesnosti - tak tomu zcela není. Lážovské nádraží je ve skutečnosti o dost blíž Lážovu (i samotám) než Řevnické na druhém (severním) okraji Hřebenů - je kratší na vzdálenost i časově při cestě pěšky, a taky výškové převýšení trasy k ní a tím pádem i náročnost na fyzickou kondici je u této pěší cesty zejména pro starší lidi mnohem menší.

Ale ty důvody, proč je v díle více frekventována (v souladu s využíváním i ve skutečnosti) ta severní plzeňská trať s nádražím v Řevnicich před dobříšskou lokálkou (v Dobříši má konečnou), jsou podle mne tři:

- Je historicky starší a obyvatelstvem všeobecně zaužívanější. Provoz na dobříšské lokálce byl zahájen tuším až koncem 19. století (píšu z hlavy, přesně bych se musel podívat do svých záznamů). Do té doby byla celá oblast zásobována z místních zdrojů a pak už jenom doplňkově formanskými povozy a speditéry.

- Samotná vlastní cesta plzeňskou větví byla kratší a mnohem rychlejší. Naproti tomu cesta dobříšskou lokálkou je delší, trvá zhruba 2x déle, je (byla) dražší a vedla i v Praze jinou (obecně méně výhodnou) trasou.

- Frekvence provozu na plzeňské dráze byla nesrovnatelně větší a tudíž pro cestující bylo její používání i operativnější. Lidově řečeno - každou chvíli tam něco jelo, oběma směry.

Zdraví Ovi


[ 1089 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt