Operation Weserübung 13 - Němci využívají nové vojenské schopnosti.
Ze šesti strategicky důležitých norských měst, která měla být okamžitě dobyta, bylo samozřejmě nejdůležitější Oslo. V oblasti hlavního města se nacházela hlavní norská námořní základna Horten a hlavní letecká základna Fornebu. Všechny tyto kritické objekty musí být v prvních hodinách invaze pod kontrolou.
No, to nejdůležitější.
Vedení země je v hlavním městě.
Když se norský král dozví, že Němci jsou již v Oslu a hlavní vojenská zařízení již byla dobyta, rychle opustí hloupé myšlenky na odpor a ochotně přijme podmínky kapitulace, které jsou ho zcela hodné. Pak bude veškerý další odpor norské armády zbytečný a země bude snadno obsazena. Ale pro dokončení úkolu rychle dobýt letiště a zablokovat Oslo je velmi důležité, aby král neměl čas opustit hlavní město. K vyřešení tohoto nejdůležitějšího úkolu bylo rozhodnuto použít nejnovější německý typ vojsk. Němečtí výsadkáři.
Zrod a vývoj výsadkových vojsk v období mezi světovými válkami prošel složitou etapou hledání svého místa ve struktuře ozbrojených sil nejmocnějších zemí světa. V té době nikdo netušil, jak užitečné bude použití výsadkových jednotek. Tento nový typ vojsk ještě nebyl vyzkoušen v reálné bitvě. Přístupy velmocí k využití výsadkářů byly různé. Například v Británii byla skutečná efektivita výsadkářů nahlížena skepticky. A první výsadkové jednotky tam začaly vznikat těsně po výsledcích norského tažení, kde němečtí výsadkáři ukážou svou velmi vysokou užitečnost.
Jednou ze zemí, která skutečně věřila novému typu vojsk, parašutistům, byl Sovětský svaz. Právě tam byla v roce 1930 vytvořena první výsadková jednotka jako součást jedenácté pěší divize. Sovětská armáda vyvinula koncept masivního vzdušného útoku za nepřátelskými liniemi. Což by mělo nevyhnutelně vést ke zhroucení nepřátelské fronty. Tak se věřilo, že poziční válka první světové války s přítomností četných výsadkových jednotek se stane minulostí.
V roce 1935, během cvičení Rudé armády, bylo poprvé na světě vyloděno rozsáhlé vylodění více než 1100 výsadkářů. Na cvičení byli přítomni němečtí vojenští pozorovatelé a podívaná, kterou viděli, na ně velmi zapůsobila. V roce 1936 Německo vytvořilo vlastní výsadkové jednotky a na začátku druhé světové války mělo Německo sedmou výsadkovou divizi. Němečtí stratégové však zvolili jinou taktickou cestu k použití výsadkářů.
Došlo se k závěru, že hromadné vzdušné útoky za nepřátelskými liniemi by byly extrémně nákladné. A i když se jim podaří úspěšně přistát, nebudou schopni dosáhnout strategických cílů. Koneckonců, výsadkové jednotky měly velmi malou autonomii. Palebná síla byla také omezena, protože i skákání s osobními zbraněmi bylo v té době nepohodlné. Proto byli výsadkáři vysíláni na lety pouze s pistolemi. A všechny ostatní zbraně přistávaly v samostatných kontejnerech na padácích, které se po přistání ještě musely najít.
Německý transportní letoun Junkers Ju 52 mohl přepravit 13 výsadkářů s jejich osobními zbraněmi a minimální zásobou munice a proviantu. Dalo se zapomenout na dělostřelectvo a další těžké zbraně, které byly pro bitvu nejdůležitější. A s tím vším zivot parašutisty ve válce může být docela jasný, ale stejně krátký, zvláště pokud je vojenské velení používá nesprávně. S jednou osobní zbraní a dokonce i omezeným množstvím munice nelze splnit mnoho úkolů za nepřátelskými liniemi, a pokud nebude dosaženo úspěchu, pak brzy začnou parašutistům docházet jídlo. S ohledem na obrovské prostředky a čas vynaložený na výcvik výsadkářů. Drahé vybavení a fakt, že výsadkářem nemůže být každý voják, ale jen ten nejvycvičenější a dobře připravený, vytvoření velkého množství takových vojáků bylo extrémně nákladné.
Ale navzdory velkému riziku mají výsadkáři jedinečné schopnosti přistát za nepřátelskými liniemi. Co kdyby přistání padákem nečekaně přistálo v oblasti nepřátelské letecké základny, kterou pak rychle dobyli. Poté mohou být všichni ostatní vojáci dopraveni na obsazené letiště letadlem. To umožní výsadkářům přijímat munici, posily a těžké zbraně. Němečtí výsadkáři věřili, že se mohou stát účinným taktickým nástrojem v útočných operacích. Například obsazením nepřátelských letišť nebo mostů v cestě německých postupujících jednotek tímto způsobem bude možné v budoucnu rychle se sjednotit s hlavní armádou a přitom dobýt strategicky důležitý objekt.
A nyní měli němečtí výsadkáři poprvé konečně příležitost prokázat svou efektivitu v praxi tím, že se zúčastnili nejdůležitější vojenské operace k invazi do Norska. Pro operaci byl vyčleněn jeden výsadkový prapor, z nichž jedna rota byla stažena k účasti na okupaci Dánska. A další tři měly dobýt dvě strategicky důležitá norská letiště a zajistit, aby na nich přistál zbytek letadel s posilami.
První letiště se jmenovalo Sola a nacházelo se 11 km od norského přístavu Stavanger. Bylo to jediné letiště na západním pobřeží Norska.
Druhé letiště Fornebu bylo hlavní základnou norského letectví a nacházelo se v oblasti Osla.
Do operace bylo zapojeno celkem pět německých pěších divizí. Jedna horská divize (Gebirgsjäger) plus prapor výsadkářů (Fallschirmjäger).
První den invaze, která měla vyřešit všechny hlavní problémy, však bylo v první německé vyloďovací vlně jen 11 000 lidí. Asi 9 000 vojáků přistane obojživelným útokem a 2 000 přistane letadlem na dobytých letištích.
Pro tuto nejdůležitější operaci sestavila Luftwaffe velmi seriózní skupinu. Více než tisíc letadel, více než polovina z nich byla dopravní letadla, která by měla důležitou roli v neustálém dodávání vojáků a techniky do Norska. 360 různých bombardérů bylo také impozantní silou. 38 jednomotorových stíhaček a 64 těžkých dvoumotorových stíhaček.
Ale musíte pochopit, že bombardéry by nebyly schopny dosáhnout většiny Norska. Také jednomotorové stíhačky se nemohly dostat do Norska, protože by neměly dostatek paliva, proto jich bylo tak málo. Dopravní letouny výsadkářů létajících s první vlnou invaze měly doprovázet těžké dvoumotorové stíhačky Messerschmitt Bf.110, jejichž dolet umožňoval let do jižního Norska. Ale i tak budou mít dostatek paliva na to, aby se dostali do Norska a Bf.110 bude muset přistát přímo na dobytých norských letištích.Protože už nebudou mít palivo na zpáteční cestu. |