Operation Weserübung 19 - Trumf německé armády jde do útoku.
Němci tedy během invaze během jednoho dne obsadili všechny strategicky důležité přístavy kromě toho hlavního. V norském hlavním městě Oslo zůstala situace pro Němce extrémně nebezpečná. Pro Němce bylo velmi nepříjemné, že jejich invazi do Norska zjevně místní jednotky nepřivítaly tak přátelsky jako v Dánsku. A nyní se Norové časem vzdálí šoku z náhlé invaze a začnou organizovat odpor. A s tím je třeba urychleně něco udělat.
V této kritické chvíli bylo důležité konečně obdržet rozkaz od norského krále ke kapitulaci. Pokud by se německým lodím podařilo prorazit do Osla, pak by do této doby byl král Haakon VII zajat a byl by nucen oznámit kapitulaci Norska. Ale z Fort Oscarsborg a jeho tvrdohlavého plukovníka Eriksena Němci riskovali, že nedosáhnou major victory.
Protože obojživelný útok v Oslu zcela selhal, všechny naděje nyní spočívaly na německých výsadkářích.
12 transportérů Junkers Ju 52 s rotou výsadkářů na palubě odstartovalo na letiště Sola poblíž města Stavanger, které se nachází v západním Norsku. Doprovázela je dvojice dálkových dvoumotorových stíhaček Bf.110. Na Solo nebylo jediné norské vojenské letadlo. Německé stíhačky Bf.110 zaútočily ze vzduchu na pozice norské PVO. Poté výsadkáři přistáli na letišti. Němci rychle dobyli letiště a ztratili pouze tři zabité výsadkáře. Vzápětí začaly Ju 52 přistávat na Solo jeden po druhém, přilétaly další transportní letouny. Přiváděli další a další německé jednotky a brzy tam měli Němci již 800 pěšáků a četný pozemní personál, který doslova během několika hodin připravil letiště pro přijetí německých bojových letadel. Již odpoledne sem dorazilo 22 střemhlavých bombardérů Junkers Ju 87.
Nyní budou mít Němci možnost povolat leteckou podporu v jižním Norsku.
Byl to naprostý úspěch. Žádná země na světě v té době nemohla naplánovat a provést takovou výsadkovou operaci.
Norské hlavní město Oslo a námořní základna Horten měly být dobyty kombinovaným útokem z moře a ze vzduchu. Současně s obojživelným přistáním byly na letišti Forneby u Osla vysazeny dvě výsadkové roty, načež zde letecky přistály dva pěší prapory od 169. pěší divize.
Velké síly norské armády, 1. a 2. pěší divize, se měly nacházet v tomto prostoru v plném rozsahu, mohly čítat asi 17 000 vojáků a důstojníků. V době míru však nebyli mobilizováni, takže jejich bojová síla byla výrazně menší. Ale i tak se pobřežní obrana Oslo fjordu ukázala jako velmi silná, a když se potopil těžký křižník Blücher, pohybující se s částí obojživelného útoku, vylodění v Oslu se značně zkomplikovalo. Veškerá naděje na úspěch nyní závisela na akcích vzdušného útoku.
Kvůli oblačnosti a mlze nad Německem vzlétlo 29 dopravních letadel velmi pozdě. Mělo by je doprovázet osm stíhaček Bf.110. Hlavním cílem bylo dobýt letiště Fornebu, hlavní základnu norského letectva.
V tomto bodě, poblíž Osla, se celá norská stíhačka skládala pouze z několika starých stíhaček Gloster Gladiator. A to ráno bylo připraveno k bitvě pouze 7 letadel. Ale piloti Fornebu už nespí. Od 5 hodin ráno byli v pohotovosti, protože věděli, že poblíž v Oslofjordu již probíhají boje a že v zemi začala invaze. Gloster Gladiator bylo dobré letadlo, i když velmi zastaralé. Měl velmi pěkné citlivé ovládání a byl rychlý na dvouplošník. V rukou zkušeného pilota mohl představovat hrozbu i pro tehdejší moderní stíhací letoun.
Norští piloti ve Forneby obdrželi hlášení o velkém počtu neidentifikovaných letadel přibližujících se z jihu a vzlétli, aby nepřátelské letouny zachytili.
Podařilo se jim najít německá dopravní letadla, v důsledku čehož poručík Tradin zaútočil ve své stíhačce na Junkers Ju 52 a sestřelil jej. Ju 52 byl sestřelen nad mořem a zřítil se do vody. Jeho piloti, stejně jako Feldwebel Mayer a jedenáct parašutistů uvnitř, byli zabiti. Tradin poté pronásledoval druhý Ju 52, ale ten se schoval v oblacích. V tuto chvíli, chránící pracovníky dopravy, těžké doprovodné stíhačky Bf.110 vstoupily do bitvy s Nory a začala letecká bitva. Němci zaútočili zezadu, ale ukázalo se, že obratné dvouplošníky dokážou obratně uhýbat obrovským německým létajícím torpédoborcům. Zároveň byli Němci velmi nervózní a spěchali, protože už neměli téměř žádné palivo.
Norský pilot Krohn vstoupil do bitvy a zaútočil na velkou skupinu nepřátelských letadel. V horké bitvě nedokázal určit jejich typ a myslel si, že kolem něj je mnoho He-111, Do-17, Ju-52. V bitvě věřil, že sestřelil Do-17, který spadl jihozápadně od Forneby. Poté mu došla munice a rozhodl se vrátit, aby ji doplnil.
Poručík Finn Thorsager utratil veškerou munici v bitvě, ale bez viditelného výsledku, poté přistál na jezeře Lyseren a poté, co našel projíždějící auto, se s jeho pomocí vrátil na místo jednotky. Jeho stíhačku později našli a zajali Němci bez zranění.
Norský seržant Vaaler měl v bitvě smůlu. Vyhnul se Bf.110, která na něj nečekaně zaútočila zezadu, ale byl chycen a dostal se pod soustředěnou palbu torpédoborce pod velením německého poddůstojníka Mütscherleho a jeho střelce desátníka Loreyho. Německému pilotovi se zdálo, že Gladiator pohlcený plameny spadl k zemi. Letadlo seržanta Vaalera bylo skutečně vážně poškozeno a on šel na své letiště ve Forneby.
Seržant Shew během bitvy pronásledoval letadlo, které identifikoval jako Do-17. Dobře mířenými výstřely zapálil svému nepříteli oba motory a viděl ho padat v okolí vesnice Voyen. Byl to Messerschmitt Bf.110 pod velením Mütscherleho a Loreyho. (Norové i Britové si často pletli Bf-110 s Do-17.) Bohužel poté bylo Schueovo letadlo chyceno a napadeno torpédoborcem Bf.110 pod kontrolou poručíka Helmuta Lenta, který se později stal legendárním noční stíhací eso. Gladiátor seržanta Shue byl vážně poškozen. Shue se pokusil nouzově přistát, ale jeho letadlo zničené ostřelováním ztratilo kontrolu a havarovalo. Norský pilot byl vážně zraněn. Našli ho a převezli do nemocnice místní obyvatelé.
Gladiátor pilotovaný poručíkem Braatenem dlouho pronásledoval jednoho z „Němců“, ale pak motor začal prudce ztrácet rychlost a Braaten se posadil na led jezera Bogstad. Při přistání letoun poškodil podvozek a byl vážně poškozen. Letadlo bylo následně opuštěno.
Když seržant Vaaler dorazil ve své havarované stíhačce na letiště Forneby, přistál vedle stíhačky seržanta Lütkena, který měl hned po startu problémy s motorem, takže se musel vrátit. Jakmile Vaaler vystoupil z kokpitu, objevil se nad polem k němu letící torpédoborec Bf-110 a zahájil na ně palbu ze svých těžkých děl a kulometných zbraní. O vteřinu později oba norské dvouplošníky Gladiator pohltily plameny.
Když se poručík Dag Krohn po bitvě vrátil na své letiště, uviděl na letišti několik německých dopravních letadel. Poté bylo Krohnovi jasné, že letiště bylo dobyto, načež přistál na ledu jezera Tyrifjord, kde již parkoval další zaparkovaný gladiátor poručíka Rolfa Tradina. Zde je jeho letadlo na ledu jezera, obklopené překvapenými, mírumilovnými obyvateli. Bude znovu bojovat.
Výsledkem bylo: Ve vzdušné bitvě Norové sestřelili dva Messerschmitty Bf.110 a jeden Ju-52, přičemž sestřelením ztratili jeden vlastní letoun. Výsledkem ale zároveň bylo, že jediné norské stíhací peruti se podařilo zničit tři nepřátelská letadla, ale o všechna svá letadla nějak přišla. Nyní se Němcům otevřel vzdušný prostor nad hlavním městem Norska.
Sedm dvouplošníků samozřejmě nemohlo zabránit německému výsadku v obsazení letiště. Norští piloti budou v budoucnu pokračovat v bojových operacích v Norsku a někteří z nich zamíří i do Británie.
Medju poté, co se Němcům podařilo zbavit se Gladiátorů, jejich první tři stíhačky dokázaly dosáhnout letiště Forneby a v 08:45 začaly útočit na protivzdušnou obranu letiště před jeho dobytím. Na letišti Forneby byly dva zaparkované gladiátory, které torpédoborce okamžitě zničily. Dva ze šesti Bf.110, které bitvu přežily, měly poškozené motory, ale squadrona tvrdošíjně kroužila poblíž letiště a čekala na přílet přistávajícího letounu. V nádržích zůstaly poslední kapky paliva, takže jakmile se objevily Ju-52 a začaly přistávat jejich výsadkové jednotky, Bf.110 spěchaly na přistání. Navzdory silné protiletadlové palbě torpédoborec poručíka Helmuta Lenty jako první přistál na jeden motor. Nepodařilo se mu pořádně zabrzdit a letadlo vyjelo z letiště. Oba jeho podvozky se ulomily a Bf-110 se plazil po břiše a zastavil se poté, co havaroval a prolomil plot několik metrů od stromů rostoucích kolem domu na okraji letiště. Navzdory tomu začal radista letadla Walter Kubisch okamžitě ze svého kulometu pálit na norská obranná postavení. Poté přistálo zbývajících pět Bf-110. Bez vypnutí motorů se přesunuli na severozápadní okraj letiště, kde byly umístěny pozice norských protiletadlových děl. Tam k nim Bf-110 otočily ocasy a jejich zadní střelci zahájili palbu z kulometů. Norští protiletadloví dělostřelci už ale ustoupili, jakmile letoun Lenta přistál.
V 09:05 dorazil do Forneby velitelův Ju-52. Při přiblížení na přistání na něj vystřelily protiletadlové kulomety a jedna z kulek zabila kapitána Richarda Wagnera, který byl na palubě jako pasažér.
Norové se narychlo pokusili zabarikádovat přistávací dráhu umělými překážkami, umisťovali auta a zbytky svých letadel, ale dovednost německých pilotů Ju-52 zvítězila a postupně všechny dopravní letouny dokázaly přistát, i když tři z nich byly poškozený.
Pěšáci a piloti, kteří se k nim přidali, rychle dobyli letiště, postavení protiletadlových děl a středisko řízení letu. Někteří z Fornebyho obránců byli zajati. Na zemi již přistávající síly radostně přivítal německý letecký přidělenec v Oslu, kapitán Eberhard Spiller. Z velícího Ju-52 byl odeslán radiogram: "Forneby je v našich rukou."
Nyní se Němcům otevřela cesta do norského hlavního města Osla.
---------------------------
Ohledně Helmuta Lenta.
Tentokrát měl s přistáním opravdu velké štěstí.
Narodil se v hluboce věřící rodině, brzy projevil velkou vášeň pro létání na kluzácích a proti vůli svého otce vstoupil v roce 1936 k Luftwaffe. Po dokončení výcviku byl přidělen k Zerstörergeschwader 76 (peruť torpédoborců 76) vyzbrojené dvoumotorovým těžkým stíhačem Messerschmitt Bf 110. Do kterého Němci vkládali velké naděje, ale který by se ukázal být degenerátem. Lent zaznamenal svá první vzdušná vítězství na začátku druhé světové války během německé invaze do Polska. Účastnil se invaze do Norska. Létal na pozemních podpůrných misích, protože jeho stupidní Bf 110 už nebyl k ničemu. Až jednoho dne byl převelen k obnovenému Nachtjagdgeschwader 1. Bf 110 se nečekaně ukázal jako vynikající stíhač pro ničení spojeneckých nočních strategických bombardérů, takže do něj německé velení vkládalo velké naděje.
12. května 1941 si Lent připsal první noční vítězství.
30. srpna 1941 byl vyznamenán Rytířským křížem Železného kříže za 22 sestřelů. Jeho neustálé hromadění vzdušných vítězství vedlo k pravidelným povýšením a vyznamenáním.
10. září 1941 se oženil s Elizabeth Petersenovou, která byla ve skutečnosti Elena Senokosnikovová a narodila se v roce 1914 v Moskvě.
V noci 15. června 1944 byl major Lent prvním nočním stíhacím pilotem, který dosáhl 100 nočních vzdušných vítězství, což mu dne 31. července 1944 vyneslo Rytířský kříž Železného kříže s dubovými listy, meči a diamanty.
5. října 1944 Lent letěl s Junkersem Ju 88 na rutinním tranzitním letu. 5 kilometrů jižně od Paderbornu. Při přistání vypadl jeden z motorů a letadlo narazilo do elektrického vedení. Všichni čtyři členové posádky byli smrtelně zraněni. Tři muži zemřeli krátce po katastrofě a Lent zemřel na následky zranění o dva dny později, 7. října 1944.
Je ironií, že jako eso Messerschmitt Bf 110 sestřelil 110 nepřátelských letadel. Tím se stal druhým největším počtem nočních sestřelů mezi německými nočními stíhacími esy. Vzhledem k tomu, že jeho hlavními oběťmi byly čtyřmotorové bombardéry, jejichž posádka byla v průměru 7 lidí, je děsivé si představit, kolik lidí poslal na onen svět. A jen jeho vlastní smrt ve 26 letech zastavil ho. |