selitJe principiální rozdíl mezi negativními právy (nikdo mi nemá právo kecat do toho, co dělám já, pokud tím přímo nenarušuji negativní práva jiného. Mám právo ostatním bránit v některých věcech, které se mne přímo dotýkají.) a pozitivními právy (mám právo kecat ostatním do toho, co dělají oni a nutit je něco udělat).
Pro fungující společnost je potřeba obojích práv. Pozitivní práva mají ale problém s nekonzistencí, nelze je garantovat bez porušení těch negativních, bez porušení cizí svobody. V jaké míře je to přijatelné, v tom se různé společnosti, různé morálky liší.
Když někdo hájí své negativní právo je zatraceně velký rozdíl od prosazování svých práv pozitivních. A týká se to i morálky. Zastánci homosexuálních svazků obvykle neprosazují, aby (kromě nich samých také) všichni ostatní žili v hmsx svazcích, obvykle netvrdí, že heterosexuální svazky jsou nemorální a měly by být ostatním zakázány. Hájí právo pro sebe, a ostatní k žádné aktivitě nenutí. Oproti tomu mnozí (zvláště náboženstvím zasažení) zastánci heterosexuálních svazků je nehájí jako právo pro sebe, ale jako normu, kterou se především musí řídit i ti všichni ostatní.
Negativní právo na bydlení znamená, že když si třeba postavíš chajdu (z nenakradeného materiálu, na pozemku který nepatří jinému apod.), tak tě nikdo nemá právo násilím vyvléct, vystěhovat, chajdu ti zbourat nebo ji zapálit. (Extrémně pojaté negativní právo říká, že ani nikdo nemá právo ti tu chajdu zdanit nebo ti vnucovat nějaké estetické či bezpečnostní normy - pokud přímo neohrožuješ druhé. To, že to ostatní lidi "sere", že se jim to esteticky nelíbí, že ti závidí, že je to pohoršuje nejsou dostatečné důvody k omezování práva na bydlení.)
Pozitivní právo na bydlení znamená, že máš na bydlení nárok. Pokud jej nemáš k dispozici, jsou ostatní povinni ti jej poskytnout, nabídnout ti nějaký byt, takový byt nechat postavit, tj. přinutit pár stavitelů a architektů, aby bydlení postavili, či sebrat pár lidem peníze, aby ti zaplatili nájem nebo na něj přispěli, atd. (Extrémně pojaté pozitivní právo říká, že každý člověk s více než jedním bytem/domem/chatou je povinen dát "nadbytek" k dispozici komukoliv, kdo má méně než jeden byt/dům/chatu. Dokud nebudou mít všichni stejně. A každý člověk má právo obsadit vlastněnou, ale nevyužívanou nemovitost.)
Negativní právo uzavřít sňatek znamená, že ti to žádný feudál, úředník, komise, parlament, ale ani 99% demokratická většina, nemůže zakázat, nemůže to znemožnit, nemůže tomu bránit. (Pokud máš někoho, kdo s tebou ten sňatek svobodně a dobrovolně uzavřít chce.)
Pozitivní právo uzavřít sňatek znamená, že ti to společnost musí (aktivně) umožnit. Půjčit ti na obřad, pokud si jej nemůžeš dovolit, přinutit nevěstu, pokud se zdráhá, sehnat nevěstu, pokud žádná není k dispozici.
Hájení těchto dvou typů práv, negativních a pozitivních je podle mne nesouměřitelné. Hájení práva žít si podle své morálky je něco jiného než snaha, aby podle tvé morálky žili i všichni ostatní. Princip nenarušování negativních práv druhých je něco mnohem zásadnějšího a hlubšího než "jen" jedna z mnoha morálek.
|