Z programu koncertuVeletržní palác 20:00
Trade Fair Paláce 8:00 pm
Frank Zappa:
1 Dupree's Paradise
2 Get Whitey
3 The Perfect Stranger
AGON ORCHESTRA
řídí [conducted by] Petr Kofroň
Michael Kocáb:
4 Tatrman
Frank Zappa:
5 Tell MeYou Love Me
6 Willie the Pimp
PRAŽSKÝ VÝBĚR
Frank Zappa
(arr. by Ali Askin):
7 Be-Bop Tango
8 The Dog Breath Variations / Unde Meat
9 G-Spot Tornado
AGON ORCHESTRA
řídí [conducted by] Petr Kofroň
1 DUPREE'5 PARADISE
FZ: 'Dupree's Paradise' je o baru na Avalon Boulevardu ve čtvrti Watts přibližně v 6.00 ráno v neděli roku 1964, během ranní jam session. Po dobu sedmi minut tu zákazníci (opilci, hudebníci, imbecilové a policajti) dělají věci, jimiž se odlišují od zbytku společnosti.
2 ČET WHITEY
„Název (whitey=běloch) pochází z toho, že první verze skladby užívala jen bílé klávesy piana. Tato verze je už víc chromatická," říká Zappa. Peter Rundel dodává: „Na první pohled jednoduchá skladba, ale stavba melodie je velmi komplikovaná, a má krásnou harmonii."
3 THE PERFECT STRANGER
V textu alba Boulez Conducts Zappa, The Perfect Stranger (z nějž pochází i Dupree's Paradise) Zappa píše: Podomní obchodník v doprovodu věrného cikána-mutanta-průmyslového vysavače prostopášně skotačí s upadanou ženou v domácnosti. Slyšíme zvonek u dveří, obočí ženy se pohybuje nahoru a dolů. Když hubicí prohledává záhyby závěsu, slyšíme, jak se „vzorek nečistoty" sype z pytlíku na koberec, a nejrůznější bombastická zvolání, popisující duchovní kvality chrómu, gumy, elektřiny a uklizené domácnosti. Tuto činnost z bezpečné vzdálenosti sleduje pes Patricie, sedící v dětské židli.
4 TATRMAN
V repertoáru Pražského výběru patří k nejúdernějším skladbám. Vyšla poté, kdy odezněl tři roky trvající zákaz skupiny.
5 TELL ME YOU LOVE ME
Koncertní číslo z roku 1970, kdy Zappa zrefor-moval své Mothers v nové sestavě. Koncem 80. let Zappa skladbu přetvořil na parodii na Michaela Jacksona.
6 WILLIE THE PIMP
Klíčová skladba Zappova rocko- vého repertoáru. Na albu Kot Rats ji dotváří zpěv hostujícího Captaina Beefhearta.
7 BE-BOP TANGO
Vrcholná exhibice Zappovy rockové sestavy z let 1972-73, v níž působila virtuózní hráčka na marimbu, Ruth Underwoodová. Skladba byla zčásti parodií na barové kapely, což dokresloval podtitul 'dle staré jazzmanské církve'. V 90. letech ji Zappa převedl do orchestrálního aranžmá pro Ensemble Modem a koncertní projekt The Yellow Shark.
8 THE DOG BREATH VARIATIONS / UNCLE MEAT
Sonda do nejstaršího Zappova období. Původní zpívané verze obou skladeb zachycuje album Uncle Meat(1968). Dirigent Ensemble Modem, Peter Rundel: „Když jsem je slyšel poprvé, díky těm nepravidelným rytmům mi připomněla Stravinského."
9 G-SPOT TORNADO
Skladbu Zappa původně zkom- ponoval a natočil s počítačovým systémem Synclavier. Díky tomu byla považovaná za člověkem nehratelnou, ale když Zappa zkoušel s Ensemble Modem projekt The Yellow Shark, hudebníci ho požádali o partituru. Aranžmá je dílem Ali N. Askina, Zappova asistenta. AGON ORCHESTRA
Petr Kofroň - dirigent [conductor]
Martin Čech (flétna, pikola flute, piccolo), Daniela Tarabová (flétna, altová flétna flute, a/to flute), Jiří Šesták, Jiří Zelba (hoboje, anglické rohy oboes, English horns}, Tomáš Čistecký (klarinet c/a/me;), Tomáš Hustoles (klarinet, saxofony clarinet, saxophones), Michal Kostiuk (basklarinet bass clarinet), Matouš Křiváček (fagot bassooríj, Peter Hlucháň (fagot, kontrafagot bassoon, contrabassoori), František Pok, Jan Musil, Petr Cígler (lesní rohy French horns), Jiří Houdek, Ladislav Kozderka (trubky trumpets), Ivo Kopecký, Jan Krajhanzl (trombony trombones), Jan Jaroš (tuba), Daniel Mikolášek, David Řehoř, Tibor Adamský (bicí nástroje percussíon), Michal Nejtek, Roman Pallas (klavír, celesta piano, celesta), Roman Konečný (mandolína mandoline), Jaroslav Novák (kytara guitat), Ivan Bierhanzl (baskytara bassguital), Bronislava Klablenová (harfa harp), Jan Simůnek, Vladimír Kučera, Igor Lecian, Veronika Vališová (housle violins), René Vácha, Mikoláš Čech (violy violas), Kryštof Lecian, Zuzana Dostálová (violoncella ce//os), Ondřej Landa (kontrabas double bass) PRAŽSKÝ VÝBĚR Michael Kocáb - klávesy, zpěv keyboards, vocals Michal Pavlíček - kytara guitar Vilém Čok - baskytara, zpěv bass, vocals George Jiří Hrubeš - bicí nástroje drums Hosté Guest performers Mikoláš Chadima - saxofon saxophone Tomáš Uhlík - baskytara bass Markéta Foukalová, Tereza Nekudová - zpěv vocals
Frank Zappa (1940-1993) byl současníkem Beatles, k jeho idolům patřil skladatel Edgard Varese i černošští bluesmani. Od poloviny 60. let vedl skupinu Mothers of Invention, v níž měl roli kytaristy, autora, později i zpěváka. Zappa byl jedním ze zakladatelů rockového undergroundu, jeho tvorba vzbudila respekt jako ostrá společenská satira, k jeho hudebnímu rukopisu patří rychlé střihy, šokující kontrasty a zvukové provokace. Mezi Zappovou „rockovou" a „vážnou" tvorbou zpočátku neexistovala hranice. Ta se začala rýsovat od roku 1969. kdy Mothers vystoupili s Los Angeles Philharmonie a dirigentem Zubinem Mehtou. Dalším mezníkem byla Zappova spolupráce s Pierrem Boulezem v Paříži v lednu 1984. Na sklonku Zappova života nastudoval německý Ensemble Modem sérii Zappových skladeb a uvedl ji pod titulem The Yellow Shark. Z obou posledně jmenovaných projektů pochází repertoár dnešního koncertu.
Frank Zappa byl milovníkem textových hříček, absurdních příběhů i slovních provokací. Bohatě to dokumentují jak jeho zpívané skladby tak i poznámky, jimiž opatřil své instrumentální kompozice. Některé z nich otiskujeme v následujícím komentáři.
PETR KOFROŇ A AGON ORCHESTRA
Petr Kofroň (1955) studoval od roku 1974 kompozici u Aloise Piňose na Janáčkově Akademii múzických umění v Brně a navíc byl v letech 1971-79 soukromým žákem Marka Kopelenta. Spolu s Miroslavem Pudlákem a Martinem Šmolkou založil v roce 1983 soubor Agon, tvůrčí platformu nastupující generace českých skladatelů, kteří stáli mimo totalitní kulturní establishment. Kromě kmenových autorů uváděl Agon české premiéry soudobých světových skladatelů (Johna Cage, Mortona Feldmana, Arvo Parta, Steve Reicha). Soubor od roku 1995 vystupuje v rozšířeném obsazení pod názvem Agon Orchestra a disponuje klasickými i elektricky zesilovanými nástroji. V pražském Divadle Archa uvedl stylově spřízněné autory z newyorského downtownu (David Lang, Elliott Sharp, John Zorn), ve spolupráci s rockovou skupinou The PIastic People of Universe nastudoval scénický koncert Aj obešel já poíípět na texty Ladislava Klímy. Některé ze skladeb Franka Zappy hrál Agon poprvé na festivalu Maratón soudobé hudby roku 2000. |