Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Nudou jsi opuch?
Navštiv Lopuch!

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65628 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 20.10.2020 20:57  56917
GENTLE GIANT - Three Friends (1972) DR12 35:07 Germany CD 1989 Line LICD 9.00730 O

V roce 1971 probíhaly na hudební scéně paralelně různé pamětihodné revoluce, a tak progresivní soubor, jakým byli GENTLE GIANT, na ně musel reagovat. Cílem bylo vytvořit koncepční album s propojeným příběhem. Myšlenka na koncepci alba vzešla vcelku spontánně z diskuze mezi členy kapely. Ztvárnit životní pouť tří kamarádů, od raného dětství, až po jejich pozdní věk. Sami hudebníci dílo představovali jako rockovou mini operu. Tuto třetí desku nahrávají GENTLE GIANT poprvé v mírně obměněné sestavě, neboť odchází původní bubeník Martin Smith (zemřel ve věku 50 let 2. března 1997 na následky dlouhodobého krevního onemocnění). Nastoupil místo něj pan Malcolm Paul Mortimore (dnes THREE FRIENDS, tedy GENTLE GIANT revival). Ten se však po vydání alba rozsekal na motorce a skupina si místo něj nachází náhradu v Johnu Weathersovi, jenž zůstal v jejích řadách až do konce činnosti.

Lze se domnívat, že se do postav tří kamarádů promítly osobnosti tří bratrů Shulmanových. Každý z nich reflektoval něco ze svého ega do fiktivního kamaráda. Je zajímavé, že pozdější životní osudy každého z bratrů celkem souzněly s naznačenou poutí v Three Friends. Jeden byl tvrdě pracujícím dělníkem, a vskutku Phil Shulman se po odchodu z kapely se věnoval hlavně rodině a mimohudební práci. Druhý byl umělcem, a Ray Shulman se po rozpadu GENTLE GIANT věnoval dlouhodobě hudební kariéře. Třetí kamarád se stal úspěšným byznysmenem, a skutečně Derek Shulman se stal později ředitelem Atco Records a RoadRunner Records, měl velký vliv na dění v hudebním průmyslu, vyhledávání nových rockových a metalových talentů a podepisování smluv s nimi.

Obal desky je až hippie psychedelicky barevný, doplněný malůvkami uvnitř rozkládací desky, které vtipně a názorně dokreslují osudy tří kamarádů. Vlastně grafická stránka alba může sloužit jako ilustrace k textům jednotlivých skladeb, a ty se tak ještě lépe vážou na vlastní hudební témata obsažená v kompozicích. Je dosti zajímavé, že původní obal byl proveden pro Evropu, Austrálii a Jižní Ameriku, kde desku vydalo vydavatelství Vertigo. Kdežto v USA a Kanadě deska vychází prostřednictvím Columbia Records, front cover je zde barevně pozměněný převzat z debutu Gentle Giant, s doplněným nápisem "Three Friends" v jakémsi divném švabachu na vysokém čele Něžného Obra. Legrační, navíc toto rozporuplné ztvárnění se projevilo i na pozdějších CD edicích, takže neznalý posluchač mohl být poněkud zmaten.

Zvuk je skvělý, barevný a plastický, plný detailů. Každá skladba má svůj zvukově originální charakter, pokaždé se dá kochat vykresleností produkce, kterou si poprvé zajišťovala skupina sama. První dvě desky jim produkoval Tony Visconti známý z prací na albech T.REX, a především z dlouhodobé spolupráce s Davidem Bowiem. Jako autoři každé skladby jsou uvedeni všichni bratři Shulmanové a Kerry Minnear. Album Three Friends se i před rozporuplný obal poprvé prosadilo i žebříčku v USA, kdy se dostalo na 197 příčku, což je u takto provedené muziky skoro zázrak.

Vlastní hudební náplň vnímám jako pokračovatele Acquiring The Taste, ve smyslu mírného rozvíjení a modifikování, v rámci již nastíněného. A také jako vstřebávání hudebních inspirací a tendencí na tehdejší UK scéně. Pětatřiceti minutová nahrávka je rozdělena do šesti skladeb. Hned první skladba Prologue, to jsou YES v období The Yes Album a Fragile. Hlavně klávesy a zurčení rychlých přestřelek motivů s pěkně modulovanou basou, cítím je tam úplně hmatatelně. Skladba je převážně instrumentální, jen se krátce představí úvod příběhu, kdy je nám sděleno, že se budeme bavit o třech kamarádech. Provedení typických vícehlasých harmonií je uvolněně hravé a odlišuje kapelu od všeho ostatního, co se v tehdejší muzice dělo. Celkově se v kombinování motivů skrývá kouzlo skladby, protože se vynoří tu jeden, tu druhý, tu třetí, všechno v rychlém sledu, až přebíhá sluch. Platí to, co jsem psal o minulé desce, nejde o samostatná dlouhá sóla, spíše o kooperaci mezi jednotlivými instrumenty, jejich vynořování, zanořování, proplétání.

Ve druhé skladbě Schooldays je všechno jinak a tady vidím průběh vývoje kapely. Více separované jednotlivé nástroje, typicky mňoukavé klávesy, vibrafon, přestřelky mezi vokály, slyším tam motiv ze školní písničky, perkuse, všechno v perfektní shodě a zároveň opozici, což vytváří dramatické napětí. Vynikající Mellotron se mihne, klavír, ta pestrost je nezměrná až ochromující, a ve druhé polovině se skladba přelamuje do tajuplnější atmosféry, uslyšíme tam v pár verších hlásek malého syna Raye Shulmana jménem Calvin. Závěr skladby je nesmírně silný, jak opouští hravost a spíše vzpomíná, ta jímavá nostalgie a sentiment po ztracených časech rezonuje s úplným závěrem desky. Tolik proměn na pár minutách. Ve chvíli, kdy máš pocit, že je toho dost, rozjede se naprosto fantastická instrumentální pasáž s vibrafonem a basou, aby skladba doběhla ke svému závěru.

Třetí kompozice Working All Day mi stylově připomíná Wreck ze dvojky. Takový skoro hard rock s jasně prezentovaným unisono vokálním tahem, skoro by se dalo říci refrénovým. Osvěžující jsou saxofonové laufy, dávají skladbě Krimsonovské charisma trombónů. Vůbec je tento song mírně se odlišující od zbytku desky, ve smyslu klasické dravé rockovitosti. Ostatní písně jsou více filigránské, tady se jde kupředu více těžkotonážně, což krásně potvrzuje Hammondové sólo. Ano, na této desce se jede i na sóla a ohromně to Obrům svědčí.

Tajuplná zahrada tónů divukrásně rozkvétá ve sklabě Peel The Paint. Pro mě osobně je to asi nejvíce fascinují kousek z této desky. Díky poměrně masivnímu podílu houslové hry evokuje klasickou hudbu, kterou nakopne hrubozrnným kytarovým atakem s křičeným zpěvem a agresivními klávesami. Pulsující skladba s ohromnou dynamikou, jak zvukovou, tak emocionální. Chvilku tě přišlápne k podlaze, chvilku přimáčkne ke stropu a pak tě sežvýká pomocí dlouhého fuzzy drásavého kytarového sóla za kterým víří šamanské bubny. Parádní porce muziky.

Song Mister Class And Quality? vypráví o nejbohatším z kamarádů, který má velký dům a atraktivní ženu. Je to taková eklektická skladba, ať už to znamená cokoli. Odlehčená, přemítavá konstrukce s rozbíhavými motivy až někam do jazzrocku. Ano, zase to kytarové sólo, plus klávesy, to je mazec! Přechází organicky do závěrečné krásné titulní písně, která je definována pastorálním klávesovým motivem a vznešeným zpěvem jako z anglikánského obřadního chorálu. Text je v ní opět kratičký a jde o rozloučení s příběhem našich tří kamarádů. Posmutnělé a vážné zakončení, v protikladu s rozradostněně potřeštěnou první polovinou. Uzavření hudebního zážitku, co ve mně dlouhé minuty ještě doznívá.

GENTLE GIANT na této desce zůstávají věrni svému krédu dělat muziku nepopulárně. Až se jim nakonec dostalo popularity tím, že jsou jiní. Tady opět ukázali, jak se dá antikomerční hudba dělat se spoustou přítulnosti, hlubokovýznamnosti, souznění a dojemné výpravnosti. Je to kolekce dílků, ze kterých je složena povídka, co nikdy neomrzí. Dá se vracet a opakovat, pořád a pořád. Zase jedna z těch desek, co totálně definují hudební poznání. Těch není nikdy dost.

*****
pepanovacek PepaNovacek 20.10.2020 19:41 - Klub GENESIS (18:15) 56916
BublaJá mezi Gentle Giant čtu Kroniku zániku Evropy, dívám se na některé filmy (dneska Joker, docela zklamání) a právě teď poslouchám Motorpsycho, Little Lucid Moments.
bubla Bubla 20.10.2020 19:17  56915
Mezi deskami Gentle Giant pokračuju v Chickovi Coreovi z konce 70. let. Sice má esteticky dost ujeté nápady (Leprechaun, deska Friends se šmoulama na obalu...), ale hudba je to božská.
bubla Bubla 20.10.2020 16:52  56914
PepaJo, velká shoda, dokonce i ohledně konkrétního místa ve Schooldays, hehe. Taky děkuju.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 20.10.2020 16:35 - Oblíbené kluby (18:07) 56913
HudbaNa nic nehraji. Tedy přesněji na žádný hudební nástroj. V mládí mě učili různí lidé, na zobcovou flétnu, na klavír, ... byl jsem v pěveckém sboru ..
:-)
Usměvné to časy!

Hudbu miluji od svých nějakých 7-8 roků. Dodnes pro mě znamená poslech hudby opravdu hodně.
Jde o to, abych se cítil velmi dobře při poslechu určité hudby. Některým interpretům se to daří lépe, jiným hůře a někteří mě naprosto míjejí.
Celé to souvisí se stavem mysli, stavem duše a v neposlední řadě i s fyzickým stavem.

Mohu tu číst x báječných recenzí na nějakou kapelu, ale pokud nedojde k souznění, je to v háji!
:-)

Díky tomuto klubu jsem objevil spoustu alb a interpretů, se kterými "si rozumím"!
pepanovacek PepaNovacek 20.10.2020 16:23 - Klub GENESIS (18:15) 56912
BublaHonzo, nádhera, podle mě až neskutečná shoda, mám velikou radost, děkuju.
pepanovacek PepaNovacek 20.10.2020 16:13 - Klub GENESIS (18:15) 56911
Three Friends – 1972
Jedno z mnoha pozitiv Gentle Giant je fakt, že jejich alba jsou krátká mají ideální délku, a to, prosím pěkně, píšu bez jakéhokoliv hehe. Takže jsem si Three Friends poslechl dnes jednou na sluchátka, pak dvakrát přes bedýnky (mám nové, Creative, a hrajou pěkně) a na závěr ještě jednou na sluchátka. A jsem opět nadšen, a opět budu dávat plnou palbu, i když jsem ani s jiným hodnocením nepočítal.

Tohle album natáčeli chlapci ten samý rok (v prosinci), co vyšlo předchozí, Acquiring The Taste, jo, to byla krásná doba, kdy kapely nahrávaly a vydávaly alba každý rok. Po dvou deskách odešel z kapely bubeník Martin Smith, na téhle hraje Malcolm Mortimore, a od čtvtré pak na všech ostatních bubnoval John Weathers. I když tomu rozumím, hehe, tak se přiznám, že žádné velké rozdíly, jako třeba mezi Trespass a Nursery Cryme neslyším, a v podstatě je mi to úplně fuk, bicí jsou všude výborné. Taky to je první album, které si kapela sama produkovala (u prvních dvou to byl slavný Tony Visconti), a i když tomuhle naopak nerozumím, tak asi udělali dobře.

Svěřím se vám, hoši, se dvěma svými pocity, ano? Na jednu stranu je album jiné, než předchozí, na druhou ale přitom stejné. Aha? Jsem z toho tak trochu jelénkem. Zdá se mi, že jsou tady jednodušší aranže, řekl bych, možná i míň experimentů, ale v pozitivním slova smyslu, jako, že mi to vůbec nevadí. Hudba zní tak nějak průzračněji, přístupněji. A ještě přidám třetí pocit – všech šest skladeb je geniálních. A jsou to i tady samozřejmě originální, geniální, typičtí Gentle Giant.

Hned úvodní Prologue je první perla. Nedokážu říct proč, ale vždycky, když jí slyším, tak mám pocit, že je to instrumentálka, prostě se tak tváří, nemůžu si pomoci, je to zkrátka instrumentální skladba s vokální mezihrou uprostřed, hehe. Skutečně geniální kompozice, první, zhruba minuta a třičtvrtě a asi stejně tak dlouhá pasáž na konci do fade outu s ohromujícími, dechberoucími motivy, uprostřed ta již zmiňovaná vokální mezihra (ty vícehlasy jsou fantastické) a následující vsuvkou, která je na tři doby. Už tady mám chuť napsat, že je to nejlepší skladba na tomto skvostném albu.

Schoolday - začátek kytara s vibrafonem, pak zase skvělé vícehlasy, je to druhá perla, ty vokály jsou úžasné, a ta atmosféra !!! V čase 2:35 je skvělá (samozřejmě nejen) baskytara v té frázi na pět, pak se to zpomalí a jakoby rozplizne s klavírem a varhanami.Všechny ty zvuky tady, aranže, nápady – no Ty vole, sólo na vibrafon (po šesté minutě), hehe - nebo když se opakuje ta pasáž se skvělou basou, ovšem podruhé ne na pět, ale na šest dob, jak jsem zaregistroval až při čtvrtém poslechu. Zase se mi chce napsat, že je to nejlepší skladba, tady je opravdu všechno, hardrock, jazz, vážná hudba i sranda. A asi i texty budou zajímavé, což zatím nevím, ale jen tuším.Tohle opravdu není normální muzika, jako muzika pro každého, nebo do rádií, jestli mi jako rozumíte. Ale zároveň je to fakt málo vídaná (a slýchaná) bomba.

Working All Day má skvělý ten falešný a zpomalený začátek, potom, když spustí ty vokály, je to neuvěřitelný nářez, krásný, tvrdý, ty saxofony, perla číslo tři. Výborná je instrumentální mezihra na šest, Hammondy nejdřív jako podkreslení pod saxofony, pak sólo na ně, paráda !!! Potom zase ty vokály, v pozadí nějaký spinet nebo cembalo nebo co to je. Nádhera !!! Další nejlepší skladba, hehe.

Peel The Paint je na tři, jen zpěv a smyčce, pak se přidají ostatní nástroje, následuje druhá sloka, s těmi houslemi to zní trochu jako Kansas. A je to takové zlověstné, crimsonovské, ta figura, jak se přidají nástroje (2:22), pak celá kapela i se zpěvem, bomba, jasně, že je to perla číslo čtyři, a jasně, že možná nejlepší skladba na albu, hehe. Skvělé jsou ty dechy, skvělé je jazzrockové sólo na kytaru, a jestlipak jste si všimli zajímavosti? Hraje tady jen kytara a bicí, bez basy. A působí to na mě trochu jako improvizace ve studiu. Na závěr se zopakuje refrén (pokud to tedy je refrén). Zjišťuju, jak s každým dalším poslechem roste moje nadšení.

Ano, Mister Class And Quality? je perla číslo pět. Skvělé je, jak ve druhé sloce housle dabují ten vokál, a jak plynule skladba přejde v perlu šestou, závěrečnou, Three Friends, která vlastně začíná dost nezvykle skoro až hardrockovým sólem na kytaru. Opět fantastické vokály a takový pompézní, až bombastický závěr, kde, ač neznám texty, poprvé – a zároveň naposledy - cítím nebo spíš slyším, že by se mohlo jednat o koncepční album. Prostě mi ta hudba zní tak nějak jakoby koncepčně, hehe.

Nemůžu si pomoci, na téhle desce je všechno naprosto dokonalé, bez jediné chybičky – bicí, baskytara, kytary, klávesy, zpěv, vokály, všechny ty ostatní nástroje jako dechy a smyčce a vibrafony a cembala (jo, je tu těch nástrojů o poznání míň než na Acquiring The Taste, řekl bych, ale vůbec to nevadí), zvuk, produkce, ale hlavně, přátelé, hlavně ta hudba, nadpozemská, boží, neskutečná, náherná, sofistikovaná, úžasná, nepopsatelná, krásná, dojemná. Nemám slov, a jsem nadšen. Nadšen a rozpolcen, protože první tři alba nedokážu a nemůžu (a ani nechci) hodnotit jinak, než plnou palbou. Druhé se mi zdálo trochu lepší, než první, a to třetí, teď momentálně, ještě lepší, než druhé. A jestliže jsem doteď Gentle Giant miloval, tak nevím, co bude dál. Hehe.

5/5
olias Olias 20.10.2020 13:58  56910
AntonyObzvlaste druhy odstavec stoji za to..pak, kdo tu fauluje, hehe..
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 20.10.2020 13:51  56909
OliasNapíšu to jednoduše:

Existují dva přístupy k "rozumění" hudbě.
První způsob - hudbě rozumět nelze, a vím to.
Druhý způsob - hudbě rozumět nelze, ale myslím si, že jí rozumím.

Ty ses měl zamyslet nad pojmy neměnná skutečnost vs názor, když ten Antony vydává jedno za druhé.
Vysvětlení - "názor" byl PepaNem použitý výraz, tak jsem jej v diskuzi zachoval, aby se nevytratila kontinuita. Jinak samozřejmě platí, že je to neměnná pravda, nikoli jen názor.

Za sebe ještě uvedu, že hudbě nerozumím. Vůbec. Ani se o něco tak nemožného a pošetilého nepokouším, tím bych ze sebe udělal akorát troubu. Tvoje věta "Doklada to fakt, ze ani tvoje hodnoceni se tomu "rozumeni" nedokazou vyhnout" je čistý výmysl, dalo by se říci, argumentační faul. Popisuji vedle občasných historických skutečností, vždy jen svoje pocity z hudby. Což nemá nic společného s absurditou "rozumí hudbě". Předpokládám, že chápeš rozdíl mezi "cítit" a "rozumět".
olias Olias 20.10.2020 13:00  56908
AntonyTak jsem se nad tim zamyslel, hehe..A prisel jsem na to, ze za tvoje skutecnost (teorie) je derava jak troky. Doklada to fakt, ze ani tvoje hodnoceni se tomu "rozumeni" nedokazou vyhnout. Hudbe do jiste miry urcite porozumet lze, proto i existujou ruzne urovne toho rozumeni. Napriklad ja, nebo Pepa, nebo kdokoliv zde, rozumime hudbe urcite mene, nez chlapci z Gentle Giant, nebo treba Frank Zappa. Nevim, jestli lze hudbe porozumet zcela, ale urcite lze se o to snazit.
bubla Bubla 20.10.2020 12:04  56907
Gentle Giant – Three Friends (1972)

S pětatřiceti minutami zatím nejkratší z krátkých, ale úderných alb téhle kapely. Opět divně neforemný a pro mě nevýrazný obal. Tentokrát album s jakýmsi konceptem o kamarádech ze školy. Jinak se změnil bubeník – Martin Smith se mi moc líbil, tady je Malcolm Mortimore. Změnu bych asi nepoznal, kdybych o ní nevěděl. Možná je Mortimore trochu přímočařejší, ale to může být i materiálem, který je tady trochu rockovější než na prvních dvou albech. Všechna tři alba poslouchám z vinyl ripů a zvukově mi připadají fantastická.

Prologue má moc pěknou vzletnou melodii a pod tím vynikající elp-ovské klávesovo-baskytarové laufy. V instrumentálním prostředku s těmi vrstvenými rytmickými klávesami jsem si trochu vzpomněl na Vargu. Zase ty aranže. Jemná a hravá Schooldays skutečně nese atmosféru nostalgických vzpomínek. Začíná to jako Larks Tongues In Aspic Part I, hehe, ale pak přichází ten bomba zpěv na střídačku. Skvělá je třeba basa, když zpívají „How long is ever isn't it strange/Schooldays together why do they change.“ Do toho vlétne romantická klavírní prostřední část (nádherný part podle mě, to si Marku poslechni). Zpívající kluk se tam taky hodí. Moc pěkná sentimentální atmosféra. Ale pak už přijíždí výborné vibrafonové sólo nad cválající rytmikou. Gentle Giant skvěle zvládají to, co mi u spousty kapel vadí – propojování poměrně nesourodých nápadů do jednoho celku. Možná jsou ty předěly přirozenější i díky změnám v instrumentaci. Nevím, prostě jim to jde. Bez výraznější pauzy začne „dělnická“ Working All Day s naprděnými saxofony, která, i když má být drsná, je v mých uších vlastně pořád jemná a krásná. A je tam výborné sólo na hammondy.

„Malířská“ Peel The Paint je zase poklidnější, alespoň ze začátku. Nejradši mám ten smyčcový motiv po zpívaných částech, ten je prostě nádherný. Jedno z mnoha geniálních míst na albech této kapely. Pak se to ovšem zlomí do tvrdé druhé části. Je tady pěkný kontrast jemného zpěvu Phila Shulmana a drsňáckého Dereka Shulmana. No a Gary Green tady má další výborné kytarové sólo hendrixovského typu, které přechází do psychedelické pasáže a la 1983. Takže další bomba. Následuje „úřednická“ Mister Class And Quality a to je taky bomba. Hrozně mě baví ten chytlavý motiv kytary a elektrických houslí a rytmicky skvělý zpěv. Zase bych mohl básnit o hammondech Kerryho Minneara a baskytaře Raye Shulmana a hravé instrumentální části. Do toho všeho jakoby jednoduché bicí a jak to skvěle šlape. Závěrečná Three Friends je bomba na závěr, skutečná lahůdka, kde se na rytmicky komplikovaný podklad snáší genesisovské klávesy a nad nimi ještě sborový zpěv.

Téhle kapele se dává plné hodnocení tak nějak samo. Pokud vám vyhovuje jejich styl, není co řešit. Každá z prvních tří desek je zábavná a pro mě bez slabých míst. Možná se dá namítnout, že se hudebně nikam moc neposouvají, ale co s tím, když už od začátku byli neskutečně vyzrálí a vyhraní. Navíc ty desky sypali hodně rychle, aniž by se v kapele něco měnilo, kromě bubeníka. Připadá mi, že to musela být dost soudržná a střízlivá kapela. Žádné drama a la Yes nebo Genesis nebo neustálé překopávání kapely jako Fripp. A to mě dost baví. Jediné, co jsem moc nezkoumal, jsou ty koncepty jejich alb, které jsou přítomny spíš v náznacích, jako témata, ne nějaké příběhy. Je mi sympatické, že to nikdy není žádná megalomanská ujetina. Zjevně pro ně měla přednost hudba samotná.

5/5
percy_ Percy_ 20.10.2020 12:00  56906
Já s pocity počkám až do hodnocení, hehe.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 20.10.2020 11:58  56905
Vlna GENTLE GIANT je dobrá. Threee Friends jsem dal za poslední tři dny nejméně desetkrát. Je to bezva..
percy_ Percy_ 20.10.2020 11:52  56904
Já zkusím určitě ještě jeden poslech a pak se na to též vrhnu...
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AI klubu hešíků 20.10.2020 11:51  56903
Napíšu ji dneska. Ale vyčkám se zveřejněním, bude-li třeba.

[ 65628 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt