Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Komu se nelení,
tomu se zelení.

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
AC/DC - Back In Black - 1980 (Pepa)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62381 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.5.2022 19:59 - Klub Co právě...Film-diskuse (20:46) 71119
SamSuper! Díky za přidání se.. :)
pepanovacek PepaNovacek 30.5.2022 19:44  71118
SamVítáme nového člena do klubu, děkujeme za recenzi, a doufáme, že se nenecháš nikým odradit, hehe.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 30.5.2022 19:36 - Oblíbené kluby (20:40) 71117
SamVůbec ne. Většinou recenze ostatních před postnutím vlastní nečtu, ale tvojí jsem si přečetl, protože jsem tě tady asi nikdy nezaregistroval. A souhlasím s každým tvým slovem.
sam Sam 30.5.2022 19:28  71116
tedy......snad nikomu nebude vadit, že jsem se s dovolním přidal
sam Sam 30.5.2022 19:18  71115
Marillion – Seasons End

Tak a bylo to tady. K Marillion konečně nastoupil zpěvák, který se k jejich příštímu výrazu měl hodit podstatně víc, než by k nim kdy v budoucnu pasoval Fish. Jenže tehdy to ještě nikdo nevěděl. Nikdo nemohl tušit, jakým směrem se budou cesty této kapely v dalších letech ubírat. I když Fish nebyl špatným zpěvákem, jeho doba s končícími osmdesátými roky byla ta tam. Odešel po osobních neshodách a podle mě to bylo jen dobře. Kdo jej měl rád, mohl sledovat jeho sólovou kariéru. Kdo měl rád Marillion, přijal jejich nový styl i s novým zpěvákem. Odešel teatrální šašek(myslím v dobrém slova smyslu) a nastoupil emočně asi tisíc krát silnější opravdový král. Jeho nekončící hlasová něha a melancholie, padne Rotheriovcům právě od dob Seasons End jako ulitá. To potvrzují jak vyprodané velké koncertní haly, obrovské množství prodaných nosičů a hlavně víc jak třicet let trvající přátelství pětice kamarádů, kterým to na každé desce hraje jako nikdy před tím. Ty nejlepší bomby postupem let teprve přijdou a v každé dekádě je jich několik. Ale už tahle si zaslouží plný kotel, protože obsahuje fantastický materiál. Originální písničky, krásně zastřenou náladu nejen v Hogarthově hlase, ale i v hudebním celku a také ve famózním zvuku. Každá píseň je jedním velkým monolitem, u mě ční nad olymp trojice: Berlin-obdařená zádumčivým saxofonovým sólem, The Space-ve které kaskády emocí doslova prosakující skrze posluchače a titulní Seasons End, přetékající láskou, smutkem, žalem a vírou v lepší dny příští. Pro mě je tato deska bohémská i bohouská, prostě boží. H-Marillion Forever.
9,5/10
pepanovacek PepaNovacek 30.5.2022 18:26  71114
Honza Tady už taková shoda nepanuje, hehe, ale to se dalo čekat. Jsem zvědav na další alba, z nichž některá možná uslyším poprvé, a taky na to, kolik nás vydrží do konce. Hehe.
bubla Bubla 30.5.2022 18:09  71113
Marillion – Seasons End

I kapelám, které přijdou o zpěváka, textaře a jednoho ze skladatelů, se někdy povede pokračovat. Marillion jsou celkem výjimeční tím, že se po tomto odchodu jejich sestava ustálila, nikdy nepřestali nahrávat studiová alba a téměř ani nezpomalili. Prvních dvacet let s nimi držel krok i Fish se svými sólovkami. Nabízí se nutně srovnání. Můj dojem před důkladnějším nebo někdy i prvním poslechem těch cca třiceti desek od roku 1989 je, že společně by byli silnější. Pro Fishe bylo snazší nahradit instrumentalisty, než pro Marillion nahradit jeho. Hogarth je hodně jiný. Když si člověk vezme Fishovy „vzory“, tak u Hogartha mě napadne asi jen Sting, což je něco úplně jiného, ale k hudbě předchozích dvou alb Marillion by to mohlo pasovat. Rozdíl to ale je velký. Kde je Fish ostrý a agresivní, tam je Hogarth patetický a naříkavý. Platí to o zpěvu, ale tipoval bych, že i o skladatelském přínosu. Fish sází na špinavé až úchylné charisma, Hogarth snad na čistou sílu hlasu, místy bohužel až muzikálově akademickou. Mám ho v podobné kategorii jako LaBrieho – umí překvapit, ale často je lehce iritující.

Hudebně už album netvoří plynule propojený celek jako minule, zmizely genesisovské odkazy a místo toho kapela podniká výpady kamsi do sterilních vod amerického AORu, což mi není blízké. Obal s apokalyptickými Windows je možná vizionářský, ale podobně jako jejich ostatní obaly mě nijak neuchvacuje.

The King of Sunset Town začíná jako klasičtí Marillion, potom se to stočí hodně k Police (Every Little Thing She Does Is Magic), ale pěkně to graduje, moc se mi tu líbí basa a samozřejmě i Rotheryho sólo. Zpěv je v pohodě až na čas 4:30-4:35, kde je pokus o cosi, co vyzní, jako by se Hogarth při zpěvu polekal Fishova ducha. Výborná věc, skorobomba, snad jen na konci příliš dlouhá.

Easter je nasládlá poloakustická balada, ne úplně nezajímavá, ale připadá mi natahovaná a poněkud kolovrátková (hlavně ten nekonečný dolepený závěr). Vrcholem je samozřejmě Rotheryho sólo.

The Uninvited Guest je konečně trochu kratší, ale zase je to víceméně tuctová písnička. Nejvíc se mi tu líbí výrazná Trewavasova basa, bridge a kytarové sólo.

Seasons End je epická roztahanost v klidném tempu. Tady ta pomalá gradace funguje velmi dobře a je to skoro další bomba. Pěkné rytmické vyhrávky pod sóly, povedená druhá zpívaná část. Z plačtivé deprese posluchače vytrhnou poslední tři minuty, ale je škoda, že je to vlastně jen dlouhá coda bez nějakého pořádného vyvrcholení téhle skladby. Kdyby to byl konec alba, tak by to asi působilo líp.

Holloway Girl není špatná, ale zase je to takový natahovaný popěvek, který pozvedá především jenom prostřední část a kytara ve druhé polovině.

Berlin je v první polovině další kolovrátek, naštěstí ozvláštněný saxofonem. Výrazně lepší je dramatická pinkfloydovská druhá polovina, kde se to konečně trochu utrhne ze řetězu (připomíná to taky závěr Clutching At Straws) a Hogarth i Rothery si mohou kvalitně zanaříkat. To je bomba, ale jenom ta druhá půlka.

After Me začíná jako další nic moc akustická balada, ale ve druhé polovině se to skvěle rozjede. Hudebně to je asi největší mazec na celé desce, trochu jako Wot Gorilla. Raději bych si ho ale poslechl bez poněkud otravného zpěvu a fade-outu.

Hooks In You je průměrný hard-rock, sice pořád dost marillionovský, ale tohle opravdu nebyla dobrá cesta, pokud se teda nechtěli přeorientovat na Guns’n’Roses a podobné kapely.

The Space… se taky rozjíždí pomalu, ale přece jen patří mezi zajímavější a živější kusy na albu. Jako už poněkolikáté je vynikající druhá polovina. Nejprve instrumentální předěl a pak strhující zpívaná část. Poslední dvě minuty je Hogarth skutečně hodně stingovský a stojí to za to. Najednou se po celé desce ukazuje, že má taky charisma. Tak jen toho využít. Potěší mě i hluboké hammondy Marka Kellyho.

Navázat bez Fishe na předchozí dvě desky bylo velmi těžké. Kapele se podařilo vyhnout katastrofě, ale stejně se musela vyrovnat s pomalým ústupem ze slávy. Seasons End je určitě poznamenáno i tím, že teprve hledali způsoby, jak pokračovat bez Fishe a s Hogarthem – skladatelsky i stylově. Návrat k delším věcem jim moc neprospěl, protože působí natahovaně, jako by všechno bylo potřeba několikrát zopakovat, než přijde jakákoli změna. Je to přesný opak neposedných Dream Theater, hehe. Nástroje místy až příliš ustupují zpěvu, což taky moc nefunguje, když Hogarth na rozdíl od divokého Fishe zpívá dokola pořád ty samé melodie víceméně stejně. Rothery pořád drží, i když se tak trochu zredukoval na vybrnkávání a sóla (ta jsou stále perfektní). Trochu málo přítomný mi připadá Kelly. Mosley hraje výborně a pro mě asi nejvýraznější a vynikající je na albu Trewavas. Album je bezesporu kvalitní po technické, instrumentální stránce, ale chybí mu nápady, energie a pestřejší emoce. I aranže jsou krotké, bez nějakého překvapení nebo opravdu intenzivní atmosféry jako na minulých albech. Převažujícím dojmem je pak unylost a roztahanost, kterou kapela přerušuje buď dobrými lehce dramatickými pasážemi ve svém stylu, nebo nic moc pokusy o hard-rockové písničky. Není to ale vyloženě špatné album, čas od času se dobře poslouchá, pokud člověk při vybrnkávání neusne. Ale opravdu výborného materiálu je tady tak na 20 minut a bohužel je rozprostřen do částí různých skladeb, takže si nějak nemůžu vybrat ani jednu celou a plnohodnotnou bombu.

3/5
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 30.5.2022 17:34  71112
Percy_To bylo adresováno Tobě.
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 30.5.2022 15:43  71111
Několikrát jsem si připomnenul tvé 70931 a tak nějak souhlasím.
dutch Dutch 30.5.2022 15:39  71110
AntonyVcelku laskavé rozpitvání.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.5.2022 14:53 - Klub Co právě...Film-diskuse (20:46) 71109
Percy_:))
percy_ Percy_ 30.5.2022 14:47  71108
AntonyTak tady jsem se hodne pobavil, ac jsem tuhle desku ani neslysel, hehe.
pepanovacek PepaNovacek 30.5.2022 14:18  71107
puschpull Na takový koncert bych zcela jistě nešel. A myslím, že ani zadarmo, hehe.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 30.5.2022 13:47 - Klub Co právě...Film-diskuse (20:46) 71106
MARILLION - Seasons End (1989)

Zvědavá babka na Zelném trhu: Éééé, něco se podělalo, pánové?
Parta šumařů u kašny: Né, níc, my takhle blbě hrajeme normálně..

Poněvadž to s Fishem asi opravdu nebylo k vydržení, musel s kapelou rozloučit, případně ona s ním, záleží, jak se to vezme. Výsledkem bylo nejenom, že si Fish musel hledat nové muzikanty, ale hlavně také, že MARILLION museli najít nového zpěváka. Dodnes se jim to však nepodařilo. Pán, kterého si v lednu 1989 opatřili, je všechno možné, jenom ne zpěvák. Ale nechali si ho, protože proto.

Mám-li popsat situaci poněkud expresivněji, pak předložím následující slova. Měli zpěváka, co vlastnil hlas i schopnosti, jenže se choval nesnesitelně. Tak našli chlápka bez hlasu a dovedností, zato kámoše. Vztahy se zlepšily, hudba šla do nejhlubší prudele, jinak se to, soudruzi, vyjádřiti nedá. Hogarth po celou dobu své existence zpívá, jako by byl postižen diarrhoeou v nejprudším stádiu. Kdyby se to toho vopřel, poteče mu gaťama ven. Tak se nevopírá, kňučí jako nafouklá polozdechlá žába.

Velice dobře si pamatuji dojmy z prvního poslechu. Instrumentální úvod nevábný, bez nápadu a emocí, no, třeba se to rozjede. Rozjelo se to jako starej rozeschlej žebřiňák. I z kopce ho musíš tlačit. Jedna úděsně bezbarvá a beztvará skladba za druhou, všechny ovoněné umělou trestí kvílivého skuhrání. Provedeno několik pokusných poslechů a nezměnilo se vůbec nic. Opět se ukázalo, že samotná instrumentální zručnost je k ničemu, když není dobrá skladba. Do konsternované mysli se drala jediná otázka. Todle psí kňučení není efekt, ale jako fak zpěv? Vopravdu vážně? No, to mě pos…

Situaci dokresluje, že na tvorbu textů si chlapci museli pronajmout literárně zdatného Johna Helmera, kterého jim dohodili EMI. Nějak si nebyli jistí, jestli vůbec někdo dokáže zachovat úroveň mistra Fishe. Škoda, že podobně zodpovědně se nezachovali v otázce pozice vokalisty.

Z pohledu vyznění hudby se jediné náznaky tvůrčí příčetnosti v této pustině objevují ve dvou skladbách. Easter a The Space… V obou se dá zaznamenat jakési napětí, Fishovo doznívající echo, stopový pozůstatek dřívější úrovně. Proto nedávám nulu, ale jednu hvězdu. Poslouchat jako celek se nahrávka ale stejně nedá, je přitažlivá jako zplesnivělé ponožky.

Příznačně se na obalu desky zobrazuje několik motivů, které vypadají jako dodatečné vyřizování účtů. Taky bylo proč. Na tomto místě je nutno poznamenat, že Fish se po svém odchodu ze všech sil snažil zkomplikovat kapele život. Obzvláště při nahrávání Seasons End docházelo v zákulisí k právním bitvám, aby vůbec mohli pokračovat. Jedním ze zmíněných motivů je obrázek šaška potápějící se do jakési bažiny. Ač si to zřejmě v té chvíli neuvědomovali, měli MARILLION právě tam nakročeno a chamtivý močál hudební vyprázdněnosti je po(s)tupně vcucnul celé.

V recenzi na Script For A Jester's Tear jsem napsal, že MARILLION mají funkční dvojí turbo. Po příchodu Hogartha se jedno turbo změnilo v zataženou ruční brzdu, druhé se chvíli přidřeně snažilo, pak vyhořelo a práci vzdalo. Z vytuněné sportovní tryskové lodi stal zatuchlý houseboat na špagátu, líně se pohupující na olejové vlně přístavního mola. Dneska leží hluboko pod hladinou. Na nejhlubším dně němě tlí a mizí v sedimentech ztraceného času. Pohlcují jej nánosy bahna. Hniloba změnila všechny barvy do rezavě hnědé, všechny tvary do patlavé kaše, všechny kontury do beztvaré šmouhy.

Následující alba se v průběhu více než 30 let utápějí v marasmu. Připomínají mrtvoly v pokročilém stádiu rozkladu. Jelikož nemám jedinou motivaci nebožtíka MARILLION exhumovat, nechám to ležet. V rámci estetiky mně vlastní nemá tato hromada unylých zvuků u mne místo. Leží přehozena daleko za plot, jenž tvoří hranici toho, čemu ještě říkám hudba. Rád chraplavě šeplavou zombie paráde show přenechám otrlejším jedincům. Na umrlcovy oslizlé kosti se mi nechce ani myslet, natož šahat.

Takže další alba této nemrtvé kapely opravdu hodnotit nehodlám. Výsledkem představují matematicko fyzikálně čistou nulu. Hudební vakuum dokonalé prázdnoty, jaké se nepodařilo jinde dosáhnout. Soubor úplně pohřbil svoje schopnosti. Co uměl dobrého, zahodil. Co se dalo vymyslet špatného, rozvinul a použil.

MARILLION se navždy proměnili v zombie. Vzdáleně mají svoji podobu, ale jak se přiblíží na méně než kilometr, je podle smradu, slizu a slimáčího soplení poznat, že se sune hnilobou prožraný neživý biostroj. Zděšeným tichem se v cárech nazelenalé mlhy rozprostírá chraplavě huhlavé „bréééééin“. A jak to tak ve všech apo i post-apo filmech bývá, mozek většiny obětí opravdu tyto zombie pozřou. Tak je tomu i v případě zombie H-MARILLION, mají na svědomí spoustu obětí. Mě nedostali, a ani se jim to nepovede.

Poslední potřísnění H elementem se mi přihodilo před léty. Ze zvědavosti jsem v době vyjítí poslechnul F E A R. Chybné rozhodnutí, měl jsem respektovat název. Bylo to příjemné asi jako biopsie kombinovaná s vivisekcí. Dodnes na to s hrůzou vzpomínám. Přežil jsem, ale můry post traumatického syndromu jen tak nezaplaším.

Pro Fishe bylo zatraceně dobře, že začal sólově. Mohl pak svoji seberealizaci lépe řídit, i když to znamenalo sejít z výsluní. Ale nikdy nazapadl, neupadl a nikdy se sám sobě nepronevěřil. Časem lze najít i v jeho tvorbě jisté rozmělnění, ale ke strašlivé tupárně, co produkují H-MARILLION, se ani náznakem nepřiblížil. Je to borec.


Na úplný závěr se ještě se ale musím podělit o výsledek vědeckého bádání. V hlubinách tajného poznání patafyzických věd se nalézá odhalení pravdy. Ryzí pravdy, to je nabíledni. Ona pravda zní „tři a tři“. Chápete? Když ve slově Fish změníš tři písmena a další tři přidáš, dostaneš slovo Hogarth. A to něco znamená..

*
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 30.5.2022 11:22 - Oblíbené kluby (20:47) 71105
▶ ABBA se po 40 letech vrátila na pódium. Avataři vzbudili nadšení - iDNES.cz

[ 62381 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt