Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Lopuch, server nejen
pro botaniky

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64172 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
stev stev 14.11.2022 09:25  75488
Pepo, z doživotního na týdenní, to jde.) Zřejmě těch neshod není tentokrát tolik. Ty staré recenze jsem nečetl (zhlédnu pozdějc), ale věřím, že spousta věcí se asi opakuje.

Jo napadají nás i hodně podobné obraty. Labutí píseň Hacketta, stejně jako u Marka. Když jeho kytara je elegantní, jak ty labutě, balet a tak, hehe. Jo souhlasím, že Afterglow je třeba slyšet v kontextu, v podstatě to je jedna skladba od Unquiet Slumbers.

S tím směřováním co zmínil Honza, asi by to Hackett moc neovlivnil. Po dvou úchvatných sólovkách Spectral Mornings/Defector (přičemž druhá je výrazně přímočařejší, ale tam to ještě není pro mne vůbec na škodu), šel sám do takové obskurity a skladatelského útlumu na dalších mnoho let, nejen jeho nijaké sólovky z 80.let, ale i GTR. On se z toho ale dostal později úctyhodným způsobem.
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 09:16 - Oblíbené kluby (16:38) 75487
Přečetl jsem si staré recenze Štěpána, Marka, Honzy a svojí - a je to zajímavé čtení.
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 09:00 - Oblíbené kluby (16:38) 75486
stevTak Štěpáne, začátek máš pěkný, hehe, s tím, co píšeš o Hackettovi a jeho odchodu – vidíme to podobně.

A už je to tady, hehe – za jiný názor na úvodní Eleventh Earl Of Mar Tě trestám týdenním banem – víš, že zde v klubu se vše řídí moderátorskou totalitní a prokremelskou diktaturou, hehe.

Kníkání … hehe.

All In A Mouse’s Night – pro Honzu a mě skrytý poklad, pro Tebe černý kůň – taky pěkný termín.
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 08:49 - Oblíbené kluby (16:38) 75485
puschpull Petře, tak zatím jsi jediný, který chválí Your Own Special Way, hehe. Jinak opravdu veliká shoda u všech, tak uvidímě, co bude dál.
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 08:46 - Oblíbené kluby (16:38) 75484
BublaHonzo, samozřejmě – jako vždy – vynikající recenze. Díky Tobě jsem si zase vzpomněl, jak jsem chtěl psát o zvuku Tonyho kláves, který se velice měnil a rozšiřoval. O počtu strun na basové kytaře nemám páru, hehe. A stejně, jako Marek, i Ty a já zmiňujeme jakýsi duch kapely v úvodní skladbě, která je skutečně fantastická. Taky cítím – i když se mohu mýlit, hehe – že One For The Vine sice taky slyšíš jako bombu, avšak … Your Own Special Way jsi popsal trefně, a jsem rád, že i Ty jsi označil All In A Mouse’s Night jako skrytý klenot. Jo, a na Blue Effect jsem si tedy nevzpomněl.

Blood On The Rooftops je už klenot neskrytý, v superlativech se o ní vyjadřuje i Banks, a to je co říct, když ji nesložil. - to je hodně hehe. Nevěděl jsem to, a skoro se mi tomu nechce věřit. Rozdíl proti Your Own Special Way slyšíme taky podobně.

No a i na Afterglow se shodujeme – naživo nic moc, a jak správěn podotkl Marek, v kontextu celého alba je na závěr velice příhodná a vhodná, a studiová verze je zkrátka výborná. Jo, a správně – celá druhá strana (nakonec i s Afterglow, hehe), je fantastická.
stev stev 14.11.2022 08:31  75483
Koukám, že dnes jste si s hodnoceními přivstali, hehe. I když mám výhodu 6 hodin k vycházejícímu slunci (tudíž mám už odpoledne), stejně jsem jeden z posledních, předpokládám...Jdu si počíst shody a neshody.
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 08:30 - Oblíbené kluby (16:38) 75482
KeyserSozeMarku, super. Zapomněl jsem samozřejmě na spoustu věcí, třeba jsem chtěl napsat něco o dvojalbu Trick Of The Tail/Wind & Wuthering, protože i já to tak beru, a Ty jsi mi to připomněl. Určitě si vzpomenu i na další věci. Jinak shoda veliká, a to, že muzikanti (nejen v Genesis) musí umět hrát výborně na svoje nástroje, pokud chtějí nahrát takhle skvělou a složitou hudbu, chápe každý, tedy téměř, hehe.
stev stev 14.11.2022 08:25  75481
Wind and WutheringAlba Genesis vnímám rámcově jako postupující roční období. Od projevů jara na úvodních albech, kdy se první kvítky nesměle otvírají, přes přívalové tropické děštíky v Selling England a následné emočně spalující léto v jeho největší intenzitě na The Lamb, s jeho dozvuky na A Trick of the Tail, kde se příroda odpoutává od prošlých dní, hledá se, ale ve svém výrazu nemá sílu. Zde, na Wind and Wuthering konečně přišel podzim i s různými barvami a proměnami, někdy ponurý, někdy svěží a průzračný.

Collins tu stojí pevněji na nohou (byť tento příměr asi není vhod vzhledem k jeho současnému stavu..). Působí víc jako sebejistý frontman v různých jeho výrazech, i když jeho hlas mi i zde sedí spíš v ohraničených dózách. Banks používá mohutné salvy synťáků, poměrně typické pro mnohé kapely v druhé půlce 70.let, ne však v takové míře. Jsou tu vcelku oživující, a dodávají razanci i Collinsovi. Někdy z nich ale až bolí hlava, jsou dominantní až moc. Rutherfordův vklad mi tu přijde méně znatelný, zato Hackettova labutí píseň je zároveň jeho nejvýraznějším momentem v kapele, je drzejší, výraznější. V tomto období konečně našel či případně dopiloval svůj signature sound – jak v nylonové kytaře, tak v elektrické sólové a Banksovi tu občas zdatně konkuruje - ve smyslu prostoru a viditelnosti na albu. Ten jeho odchod vnímám dokonce tak nějak smutněji než Gabrielův. I když nebyl zdaleka natolik klíčovým ve vizi kapely, a převážně byl „přidušován“ kolegy, hudbu zdobil, tak jak nikdo jiný. Unikátní kytarista (v pravém smyslu, opak univerzálního), mající svůj kouzelný svět. S ním také odešla jistá éra, odsud už kapela nabrala jasný směr.

Je až s podivem nakolik je WaW jiné od nedávného předchůdce. Ostřejší, průraznější, experimentálnější. Začátek v podobě Eleventh Earl of Mar mi však nepřijde úplně nejsilnější. Hackett si sem protlačil ten zlověstný kytarový slide, který se objevuje na jeho (skvělé) skladbě Please Don’t Touch, když už mu nebyla pro toto album povolena. Jinak věc je to až snaživě pompézní, ve které se všechno slévá v překombinovanosti. Ty různé progresivní vsuvky proti rozjuchané hlavní části působí nesourodě. Zato Banksovu One for the Vine bych celkem bez váhání označil jako nejlepší skladbu z post-Gabrielovského období. Zde Banks ukázal mistrovství v kompozici, podobně jako Firth of Fifth, jen v pozměněné realitě. Stojící na klávesách, od začátku do konce jízda s mnoha úžasnými harmonickými i rytmickými změnami, dramatická i snílkovská. Collins mi zde zní již jako „kompletní“ zpěvák, prezentující se v mnoha polohách.

Při Rutherfordově typickém babolapu, jak jsme obdobným skladbám kdysi říkali v kapele (před Klouny), Your Own Special Way, mám naopak co dělat abych se neosypal. Collins tomu silně napomáhá hlavně z toho tzv. hebce procítěného „spešl“ a kníkání okolo mi naskakuje vyrážka. Wot Gorilla je po předchozím zas jak z jiného světa, úderná instrumentálka, Collins tu jede fusion drumming jako z Brand X. Není v ní příliš melodických nápadů, spíš je to plejáda hravých zvuků a cinkotu. All in a Mouse’s Night je atypickou, ale ve svém efektu velmi povedenou písní, takovým černým koněm alba. Opět až brutálně vedenou takřka halucinogenními synťáky, nabušenými rytmy, měnícími se podobami, proplouvá se závěrečnými sóly do poetického finále. Blood of the Rooftops je hackettovskou delikátní klasikou Genesis, společně s One for Vine nejoblíbenější na albu. Skladba ve svých silných leč decentních harmoniích navozuje atmosféru ponurého podzimu z londýnských střech prostupující hudbou. Tandem Hackett a Collins, dva do značné míry antagonisti, měli ve společném tvoření zjevný potenciál (jenž zůstal dost nevyužit).

Unquiet Slumbers for the Sleepers je první částí instrumentální kompozice, s opětovně výrazným Hackettem a jeho nylonovými figurami, tentokrát analogickými s instrumentálkou Lost Time in Cordoba ze Specral Mornings (což je sama o sobě nádherná věc). V druhé části, In that Quiet Earth, Hackett to dřímání probudí a rozsvítí sólovým motivem, společně s rozjíždějící se rytmikou. Skladba mění nálady, chvíli připomíná Squonka – tím riffem uprostřed, avšak o mnoho tvrdší - asi „nejmetalovější“ moment Genesis. Afterglow přirozeně navazuje a ukončuje jednu éru na poklidné, nostalgické, ale přitom v kontextu epické vlně. Collins tu je neochvějně jistý a přitom i rozechvělý. Hehe.

Celkově jsem s albem strávil příjemných pár poslechů a zážitků, lepší než jsem čekal. 3.5/5 – 7.5/10
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 14.11.2022 07:16  75480
Pěkné čtení. Zatím se celkem shodneme.

No, čeká nás ještě jedno moc fajn album, ale potom začne bohužel sešup
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 14.11.2022 06:56  75479
Genesis - Wind & Wuthering (1977)
Genesis - Wind & Wuthering (1977) Total Time 50:46

1. Eleventh Earl of Mar (7:41)
2. One for the Vine (10:00)
3. Your Own Special Way (6:18)
4. Wot Gorilla? (3:19)
5. All in a Mouse's Night (6:37)
6. Blood on the Rooftops (5:27)
7. Unquiet Slumbers for the Sleepers... (2:23)
8. ...In That Quiet Earth (4:49)
9. Afterglow (4:12)


Pokračování tvorby ve stejném složení jako u předchozího alba A Trick of the Tail. O rozjezd se postará úderná svižná skladba Eleventh Earl of Mar.

"Pohřbi své vzpomínky, pohřbi své přátele
Nech to plavat na rok na dva
Dokud se příběhy nezamlží a legendy se stanou skutečností
Potom to udělej znovu. Některé věci nikdy nekončí."


Tak jako v celé dosavadní tvorbě, je i zde textová složka zajímavá a netvoří jen výplň pro výtečné instrumentalisty.
Druhá skladba One for the Vine je opět přesně ta, jaké na Genesis nejvíc miluji. Pomalá, něžná, postupně se otevírající nádherný květ, který pak doznívá v hlavě ještě celý den… Deset minut hudební nirvány. Ano, tohle prostě skupina umí na výbornou. Jeden z vrcholů alba.
Následuje další krása - Your Own Special Way, opět pomalá a postupně se otevírající… a opět se vrývá do "centrály" v mozku, kde celý den doznívá. Víc takových!
Ono vlastně v podstatě celé album vyznívá jako jedna velmi dlouhá, mnohovrstevně naskládaná a dokonale sladěná skladba.
Těch výrazných skladeb je více - vyniká třeba All in a Mouse's Night, jejíž refrén opět ulpívá v hudební paměti posluchače jak moucha na mucholapce. :-) Příběh o kočce a myši - je to takový Tom a Jerry po stylu Genesis.
"Vybrnkávačka" na začátku Blood on the Rooftops předznamenává Collinsovu a Hackettovu píseň. Opět pochmurný, přemýšlivý text o děsivých zprávách v televizi, na které jsme čím dál víc zvyklí,… a otupělí… Nadčasové téma i pro dnešní dobu.
Unquiet Slumbers for the Sleepers... a ...In That Quiet Earth, dvě instrumentálky které do sebe zapadají. Z původně pochmurné nálady do postupného triumfálního závěrečného "pochodu".
Závěrečná Afterglow (Červánky) od Tonyho Bankse, pokračuje v tom mém oblíbeném pomalém stylu. Melancholická, překrásná melodie tahá za posluchačovo srdce!

"Jako prach, který se usazuje kolem mě
Musím nalézt nový domov
Cesty a díry, které mi skýtaly přístřeší
Jsou teď všechny pro mě jedinými"


Bravo kluci. Nádherné album.

Hodnocení:
***** (92%)
bubla Bubla 14.11.2022 06:41  75478
Wind and Wuthering

Po kroku do neznáma na A Trick Of The Tail si kapela mohla trochu vydechnout. Místo toho o rok později natočili materiálu téměř na dvojalbum. Asi proto je Wind and Wuthering pestřejší a dynamičtější deska (nebo možná roztříštěnější). Jako by se Genesis opět chtěli rozlétnout mnoha různými směry. Návaznost na Trick je jasná, ale ani v nejmenším se nedá říct, že by to byl nějaký odvar. Je to poslední album Genesis se Stevem Hackettem a podle mě i jeho skladatelský vrchol v rámci kapely. Má tu dost výrazný prostor, i když mu stejně nestačil. Pořád dominuje Banks, který složil sám skoro polovinu alba, ale výraznější přítomnost Hacketta mu podle mě jenom prospěla. Skvěle se totiž doplňují. Tam, kde jeden září jako skladatel, je druhý přítomen jako fantastický instrumentalista. A nejlepší je, když skladatelsky spolupracují. Album taky spadá do doby, kdy se objevovala spousta nových syntezátorů, takže Banks si přidával další zvuky do svého orchestru. Ale i Hackett tu hraje na ledasco, i když to moc nepoznám, stejně jako kde Rutherford hraje na čtyř-, šesti- nebo osmistrunnou basu, jak uvádějí popisky. Rutherford a Collins kromě instrumentálního mistrovství přinášejí podobně jako na Tricku „své“ styly a podílejí se na celkové pestrosti alba. Jako zpěvák podle mě Collins s každým albem roste. Wind and Wuthering má taky nádherný obal, který se k hudbě uvnitř velice hodí a zdá se mi, jako by se atmosférou vracel k Trespassu. Podle mě i vystihuje místo nahrávání v nějaké chajdě uprostřed nizozemských polí topících se v mlze.

Eleventh Earl Of Mar je (pokolikáté už) perfektní úvod desky. Ano, to je ta spolupráce Hacketta a Bankse (s kusem textu od Rutherforda), kterou jsem měl na mysli. Majestátní intro, dynamické sloky a refrény, od začátku je to ostřejší možná i než Dance On A Volcano, asi i díky varhanám. Nádherný je přechod z rozlítané jazzrockové pasáže do Hackettova pochodového motivu s unisonem kytary a syntezátoru (což ve výsledku zní jako kytarový syntezátor), od 1:54 a pak znovu 3:24… „See the Stewart all dressed up/He's got eyes in the back of his head“ a pak to rozplynutí při „There's a band of light across your eyes.“, nebo jak Phil zpívá „They're headed for London, And that will be their grave“. Náladu zcela změní úžasný zasněný Hackettův fragment House of Four Winds s charismatickým Collinsem zakončený zase nebeskými akordy na přelomu šesté a sedmé minuty. Tohle místo miluju. Fantastická skladba, jedna z mých opravdu nejoblíbenějších od Genesis. Podobně jako Dance On A Volcano kombinuje všechny skvělé stránky kapely.

One For The Vine považuje Banks za svůj vrchol na poli dlouhých skladeb. Poté přišlo zkracování a nakonec převážilo skupinové komponování/jamování. Je to podobná skladba jako Mad Man Moon. Klávesové party jsou krásné, třeba ten „lesní roh“ na přelomu druhé a třetí minuty. Pěkně plynule se to rozvíjí až do Collinsova falzetového refrénu (ten mi nijak nevadí) a divadelního výkřiku hlavního protagonisty „Let me rest for a while“. Velmi jemně začíná i instrumentální část, která se ale rychle rozjede a připomíná jejich nejdivočejší jízdy první poloviny 70. let. Třeba funky pasáž cca 5:00-5:25 zní až futuristicky. Zajímavé je, že podobně jako v Mad Man Moon je tu náznak flamenka. Dobrý je i zlověstný syntezátor od 8:25. Kytary jsou přítomny spíš jen jako koření. Text je takový klasický Banks, srozumitelně podaný příběh z nějaké knihy bez velkých poetických ambicí. Přesto mám pocit, že tomu hudebně něco málo chybí, podle mě vklad nějakého jiného skladatele, který by tu Banksovu romantiku trochu rozbil. Tahle skladba, ze které jsem byl kdysi nadšený, u mě s postupem času trochu ztrácela, ale záleží na náladě. Někdy si ji užiju hodně, jindy méně. Každopádně je skvělá.

S Your Own Special Way jsem měl vždycky problém a mám ho pořád. Ještě bych snesl tu sloku s vábivým syntezátorem sirény, to má nějakou atmosféru, klidně bych to ale po minutě utnul a byla by to příjemná hříčka a la For Absent Friends. Ale jakmile přijde refrén, jsem uvězněn v haldě cukru. V další sloce se přidá jakési harfičkovité brnkání, to jsem v té hromadě doplaval ke karamelové stěně – korbě náklaďáku naloženého cukrem a mnou. Po refrénu se na náklaďák začne snášet jemný cukrový poprašek v podobě Banksovy mezihry. Nevím, čím se inspirovali, skoro mi přijde, že snad tento typ písní vynalezli. Nekonečné refrény (podobně jako v Ripples) s Philovým falzetem, to je mlha z cukrové vaty na marcipánové cestě, po které karamelová tatra vozí cukr z jednoho skladu do druhého a zase zpátky. Je zjevné, že tahle skladba je na albu také proto, aby tam byl nějak sólově reprezentován Rutherford. I Banks dnes uznává, že to hudebně není úplně ono. Přesto se s ní jako se singlem dostali do žebříčků v UK a nově i USA. Předzvěst věcí příštích… Musím ale říct, že koncertní verze z Archive 2 z roku 1986 v minimalistické až intimní aranži s (kupodivu) nevtíravými smyčci je pěkná a mám ji radši než studiovou.

Wot Gorilla? je další Collinsem podsunutý jazzrock. Tentokrát je jasnou inspirací partu bicích a té vzletné melodie nad nimi Nubian Sundance od Weather Report. Banks i Hackett do té atmosféry krásně preludují, jejich „poryvy“ se mi moc líbí a v cinkajícím a klouzavě vibrujícím závěru si nemohu nevzpomenout na začátek Třiatřicet. Skvělé osvěžení, zvlášť v kontextu alba, přitom nenatahované. Please Don’t Touch, kterou na album nedali, by byla taky výborná, ale Wot Gorilla? jí podle mě místo nezabírá (tady s Hackettem nesouhlasím). Docela se mi líbí, že na album dali cca deset minut instrumentálek místo kratších zpívaných věcí.

All In A Mouse’s Night je takový nástupce Robbery se scénicky pojatým textem, tentokrát na téma Tom a Jerry. Hudebně je to majestátní, dynamické, výpravné. Skvělé bicí ve sloce, zábavný rytmus a akcenty, úplně jsem nad tím nepřemýšlel, ale dost mě to baví. Asi zase nějaká jazzrocková inspirace. V částech, které zpívá myš, je nádherná ta šmejdivě-hodinková aranž všech nástrojů opřená o tvrdou basu a tentokrát pro mě přehledné bicí. A nástup „Come on baby let the poor thing go…“ je boží, tam je zase jazzrockový Rutherford. Kočičí trauma na konci zpívané části je hehe a pak tu máme instrumentální dojezd s kytarovým sólem. A to je druhé místo na desce, kde si vzpomenu na Blue Effect, i díky té syntetické base. Podle mě se tímhle inspirovali na Světě hledačů nebo Třiatřicet. Další skrytý klenot desky a pro mě nejlepší z Banksových věcí zde.

Blood On The Rooftops je už klenot neskrytý, v superlativech se o ní vyjadřuje i Banks, a to je co říct, když ji nesložil. Je to úžasná Hackettova balada s příspěvkem Collinse, který ji zpívá překrásně „v roli“. Už Hackettův úvod je skvělý a i když není tak spektakulární, má na mě podobný účinek jako Firth of Fifth. Miluji i Banksovo jemné podbarvování (třeba část od 1:49 je magická) a Rutherfordovu lahůdkovou basu. Pak do toho vpadne Collinsův refrén s další okouzlující melodií. Podle mě naprosto fantastická skladba po všech stránkách. A působivý, přímější text, takový, který by Banks a Rutherford nenapsali a Collins by ho asi pojal spíš plytce. Jaký to rozdíl oproti klišoidní Your Own Special Way. Z téhle skladby je poznat, že Hackett byl výraznou, vyzrálou skladatelskou osobností, která měla přes všechnu Banksovu genialitu Genesis co dát a bez níž byla kapela chudší. Jak by se vyvíjeli, kdyby zůstal? Asi by se víc drželi art-rocku, což by mohlo vadit Collinsovi, ale Hackett nebyl žádný úplně ortodoxní art-rocker, takže by se asi srovnali.

Pokračujeme ve strhující jízdě. Sedmiminutová instrumentálka Unquiet Slumbers For The Sleepers In That Quiet Earth působí na albu až nečekaně. První část je krásná polétavá atmosféra s vánočním nádechem (pro mě, asi díky té zvonkohře). Wind je vůbec takové vánoční album, nemohu si pomoci. Druhá část je klasická genesisovská palba, naprostá nádhera tažená perfektním Collinsem a Rutherfordem. Vzletná, bezstarostná melodie v kombinaci s nabušenou rytmikou se pak přelomí do tvrdé třetí části s ďábelským syntezátorovým sólem. Moc se mi to líbí i zvukově. Úžasné. Opět.

Afterglow (neboli Have Yourself a Merry Little Christmas) podobně jako konec Supper’s Ready přichází po Apokalypse se záběrem zapadajícího slunce a titulky. Tentokrát ale se sněžením. Skladba pěkně graduje a „I miss you more“ je moc hezké, doprovodné vokály jsou beatlesovské, ringovské bicí fajn, jako konec alba to funguje. Přesto pro mě nepatří mezi vrcholy desky a zejména naživo mě nikdy moc nebavila, připadala mi taková utahaná – asi i proto, že tam nejsou doprovodní Philové. Kapela ji ale má ráda, je to jedna z vůbec nejhranějších věcí. Nejlepší je ale ve studiové verzi.

I když jsem k albu místy poměrně kritický, pořád je to fantastická deska. Zatímco Trick byla taková vyrovnaná náhorní planina vysoké kvality s menšími vrcholky, tady je to členitější a vedle závratných výšin se vyskytují i bažinaté propadliny, hehe. Přes všechna slabší místa je tu několik zcela mimořádných skladeb, konkrétně Earl of Mar a celá druhá strana kromě Afterglow, a proto nemohu jinak než:

6/5

Tři další písničky nahrané pro album vyšly na EP Spot The Pigeon, které se velmi dávno v nějakém bazaru (protože bylo i levné) stalo jedním z mých prvních CD Genesis a mám pro něj slabost. Podle mě je skvělé a vždycky jsem přemýšlel, jak bych si s jeho pomocí sestavil „lepší“ Wind And Wuthering, hehe.

Match Of The Day je odpočinkový hehesong navazující na Harold The Barrel a pojetím textu i na Epping. Na albu to mohl být oddechový předěl, ale asi na něm nechybí. Přesto zábavná písnička, hudebně vůbec ne blbá. Líbí se mi hlavně zajímavá a docela dramatická aranž refrénu, která pročísne pohodičku slok.

Pigeons je podobně jako Grand Parade a spousta věcí z 80. let postavená na jednom motivu. Zde dokonce na jednom tónu. Collins tu pak logicky má jako kontrast nádhernou a košatou melodii zpěvu a podobně jako v Match Of The Day tady po Gabrielovsku „hraje“, a to velmi charismaticky. Není to ale tak úplně vtipné, podává to dost smutně, což v kombinaci s tím neměnným motivem kytary působí až depresivně. Na konci zpěvu to Rutherford krásně rozjede na basu, mccartneyovsky melodicky (ale není to v mixu úplně výrazné). Tuhle věc bych si na albu uměl představit, bylo by pak ještě pestřejší.

Co na Wind and Wuthering mělo být stoprocentně je Inside And Out. Ano, je to jakási variace na Cinema Show (akustická zpívaná první část a divoká sóla ve druhé), což ji možná vyřadilo z výběru, ale je prostě skvělá. Sloka (asi od Rutherforda) je moc pěkná a ani mi nepřipadá přeslazená, naopak je vzdušná. Banks tu hraje krásné až orientální klávesy, dokonce je tam jakýsi náznak harmoniky? Refrén taky pěkný, postupně se přidává rytmika, moc se mi líbí ten dlooouhý přechod od 3:16 a velmi úsporná, ale efektní basa. A ta instrumentální druhá část je prostě fantastická. Banks i Hackett jsou úžasní. Banksovo sólo je wakemanovský kvapík, potom je krátký prostor pro nádherné Rutherfordovy baskytarové vyhrávky, a přichází howeovsky explozivní Hackett. Ten se tady rozloučil s kapelou nejlepším možným způsobem. Úplný závěr mi připomíná Quadrophenii. Mohl to být i fantastický konec Wind And Wuthering…. Ale místo toho, jak napsali soudruzi zde: https://magnetmagazine.com/2009/06/02/the-overunder-genesis/ „Hackett quit the band, beginning the gradual decline that ultimately led to some of the worst music in the history of the universe.“ Hehe. Ale já si kreslím dramaticky nesouhlasnou vlnovku.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 14.11.2022 06:26 - Klub GENESIS (17:10) 75477
Genesis - Wind & WutheringOk, kápnu božskou hned na začátku: Wind & Wuthering je zřejmě moje nejoblíbenější album z post-gabrielovské éry. Po písničkovém (a bezpochyby vynikajícím) Tricku se hoši ohlédli přes rameno a tentokrát zahrnuli více art-rockové estetiky. Však i Tony Banks si toho byl vědom ještě před vydáním alba a měl trochu obavy, jak bude přijaté. Nakonec ale bylo přijaté výborně a po komerční stránce si vedlo taktéž náramně.

Album opět jako v případě Tricku produkoval David Hentschel a vlastně jsem tyhle dvě desky vždycky tak nějak bral v páru. Jako že se jedna bez druhé neobejde, jestli mi rozumíte. A taky si je kvůli tomu většinou pouštím hezky po sobě. Obě jsou ale trochu jiné a možná je to nutkání párování dané stejným rokem vydání, i když to bylo o prsa, protože W&W vyšlo před Vánocemi 1976.

Eleventh Earl Of Mar je bomba na úvod, která má překvapivě tvrdý zvuk. Tahle skladba má skvěle namíchané všechny ingredience, které dělají Genesis nejlepší rockovou skupinou všech dob (a kdo má proti tomu nějaké námitky, tak to není můj problém, hehe) - vymakanou kompozici s neuvěřitelnou dynamikou, a všechno je to instrumentálně naprosto bezchybně provedené. Je blbost tady kohokoliv vyzdvihovat, dupe jim to prostě náramně. Potěší ale velká míra Hacketta, pro něhož je tato deska bohužel labutí písní v Genesis a překvapí i Rutherfordova brutální basa. One For The Vine je úžasná a nádherná skladba s krásně jemnými slokami s Banksovým klavírem a všemožnými vyhrávkami. Rozmáchlý refrén s Collinsovým falzetem je taktéž krásný a působí mi zimomriavky. Bombastická je ovšem tady i prostřední instrumentální pasáž ve výbušném stylu a zářivými klávesami. Ke konci se skladba vrací ke své jemnosti ze začátku a následně dynamicky vrcholí do naprosté parády. Bomba. Rutherfordova Your Own Special Way je tady největší hitovka a asi by to i byla pěkná balada, kdyby neměla tak přiblblý refrén. Všechno ostatní je totiž výborné. Upřímně si ale neumím představit sebe, kdybych byl na místě Collinse a tohle by mi Mike přinesl do studia s tím, abych to zazpíval. Myslím si, že bych ho poslal slušně rovnou do prdele, hehe. Wot Gorilla? ale naštěstí album zase vrátí do kolejí expresu směr Šangri-La. Tuhle krátkou instrumentálku mám moc rád, líbí se mi to kytarové brnkání a do toho Banksovo sólování s bombovou rytmikou.

Hlavními protagonisty All In A Mouse's Night jsou pravděpodobně Tom & Jerry, hehe a opět se jedná o velmi dynamickou skladbu, rytmicky velmi složitou. První část skladby je velmi svižná, zatímco ve druhé části přichází po krátké zklidňovačce gradace s překrásnou a úžasnou kytarou pana Hacketta. A tady prostě musím dát za pravdu Pepovi - pokud by kluci neuměli takto virtuozně hrát, nic tak skvělého by nevzniklo. Asi jako by pravděpodobně Liszt nenapsal La Campanellu, kdyby nebyl sám jedním z nejlepších klavíristů své doby. Hackettova Blood On The Rooftops je úspěšný reparát po otravné Special Way a pro mě jedna z jejich nejlepších balad. Začíná to typickým Hackettovým pidlikáním a pokračuje nádhernými slokami a výbušnými refrény. Tahle věc i Collinsovi sedne vokálně mnohem víc. Krásné jsou ty dojezdy po refrénech se zvukem hoboje, nebo co to je. Barvotvorné tu jsou opět především Banksovy klávesy a jeho nádherné akordové textury. V tomhle je pro mě Tony naprostou jedničkou a proto ho mám nejraději ze všech klávesáků na celém širém světě. Technicky bychom určitě našli lepší hráče, ale málokdo má takový cit pro "barvu" jako on. A po týhle nádheře přijde další nádhera, kterou je instrumentálka rozdělená na dva kusy. První kus, Unquiet Slumbers For The Sleepers je vysoce snovou záležitostí (ostatně jak naznačuje samotný název) tvořenou z nádherné melodie hrané na Banksův oblíbený ARP (ten zvuk mi trochu připomíná theremin) a překrásným vybrnkávacím podkladem na akustickou kytaru. Celé se to potom přehoupne do druhé části ...In That Quiet Earth, kde hoši zatopí pod kotlem a opět roztočí ozubená kola důkladně promazaného stroje s názvem Genesis. Tentokrát tady hodně úřaduje Hackett a samozřejmě opět famózní rytmika - zkrátka a prostě fantazie, děcka. Ve druhé polovině se to zase zlomí do vcelku tvrdé pasáže s Banksovým hračičkováním a to už jdou na mě mdloby, protože je mi jasný, že opět poslouchám něco výjimečného. V závěru to plynule přejde do Afterglow a pro mě je tohle jeden z nejlepších zavíráků vůbec. Vím, že tohle někdo nepochopí, ale pro mě je tenhle song až transcendentním zážitkem, který funguje právě pouze v kontextu celého alba. Pokud si Afterglow pustím zvlášť, nikoliv v sekvenci, už to takovou sílu nemá. Motiv je to v podstatě velmi jednoduchý a Banks to prý měl napsané za pár minut. Nicméně, harmonicky je to velmi silné a při gradaci ve druhé polovině dojde i na pověstné Mirovo bobky. Překrásný závěr překrásného alba.

Jak jsem nastínil na začátku, Wind & Wuthering je pro mě jedno z nejlepších alb Genesis vůbec a za tu jednu průměrnou baladu z celkového hodnocení nic srážet nebudu. A ani nemůžu, protože poslech celého alba je pro mě vždy naprosto výjimečným hudebním zážitkem.

5/5
pepanovacek PepaNovacek 14.11.2022 00:00 - Oblíbené kluby (16:38) 75476
Genesis - Wind & Wuthering – 1976

Tuhle desku jsem poznal dřív, než A Trick Of The Tail – obě mám moc rád, ale Wind & Wuthering se mi vždycky líbilo víc, a když o tom tak přemýšlím, tak bych vlastně teď při poslechu a následném psaní mohl zjistit, proč, hehe.


Eleventh Earl Of Mar
Čirá krása!!! Jedna z mých nejoblíbenějších skladeb od kapely. Cítím tady ducha Genesis, je znát, že se autorsky podíleli všichni, a asi i proto je všechno naprosto lahůdkové – kytary, basa, bubny a velmi rozmanité klávesy. Opět je super zvuk, takový provzdušnělý. Fantastická písnička na úvod alba.


One For The Vine
Druhá bomba, tentokrát Banksova. Ne ale až taková, jako úvodní skladba. Trochu mi tady vadí ty vysoké přihřáté vokály ve stylu Bee Gees, prostřední instrumentální pasáž je vynikající, stejně pak ta závěrečná. Opět skvělá basa a klávesy.


Your Own Special Way
První vyložený průser Genesis, Rutherfordův přeslazený popík, písnička, která mě až sere, a ta prostřední instrumentální část zní, jakoby jí vymyslel cvičený šimpanz. Hrůza, doslova otravná věc, která neměla vůbec na albu být.


Wot Gorilla?
Tuhle instrumentálku jsem měl vždycky moc rád, líbilo se mi, že je taková jiná, zvláštní. Hehe.


All In A Mouse's Night
Překrásná, nádherná skladba!!! Pro mě asi nejlepší z celé desky, takový skrytý poklad a taky jeden z Banksových skladatelských vrcholů. Ta písnička mě doslova fascinuje tím trhaným, synkopickým, triolovým rytmem – je to většinou na šest. A závěrečné zhruba dvě minuty jsou naprosto fantastické – takový souboj kytary a kláves.

Blood On The Rooftops
Druhá bomba druhé strany, krásná skladba, kde je slyšet ten rozdíl mezi tím, co skládal Rutherford a co Hackett.


Unquiet Slumbers For The Sleepers...
A i zde slyšíme, jakým (odlišným) směrem se chtěl vydat Steve Hackett, zní to jako na jeho prvních sólových albech.


...In That Quiet Earth
Druhá část téhle úžasné instrumentálky je veliká jízda, zhruba v čase 2:45 pak taky pekelně tvrdá, to je mazec, který já opravdu můžu. A ty stopky!!! Je to vlastně jakési rozloučení, rozloučení ve vrcholné formě.


Afterglow
Na Seconds Out tuhle písničku dvakrát nemusím, tady mi nevadí, po té předchozí smršti je to docela fajn uklidňující skladba na závěr alba.


Wind & Wuthering je první deska, kterou jsem si pouštěl na svém cívkovém magnetofonu Tesla B101 a hrál u ní od začátku do konce – v šestnácti jsem asi věděl hovno o tom, na kolik dob jaká skladba je, hrál jsem tak nějak intuitivně a zcela jistě měla moje hra obrovský a fantastický drive a feeling, škoda, že neexistují žádné záznamy, abych to mohl dokázat, hehe. Taky je to album, kterým pro mě definitivně končí vrcholné období kapely, což jsem si zamlada neuvědomoval. Tím, že odešel Steve Hackett, ztratili Genesis dalšího význačného člena, a s odstupem času bych řekl, že tahle ztráta pro ně byla horší, než když je opustil Peter Gabriel. S jeho absencí se na těchto dvou albech vyrovnali velmi dobře, skladatelsky měli stále obrovský potenciál, a Phil Collins zde vokálně působí mnohem jistěji, než na A Trick Of The Tail. Je fakt, že třenice musely být v kapele velké, Banks si nějakým způsobem vydupal nejvíc věcí, na některé Hackettovy (třeba Please Don't Touch) se nedostalo, a tak vlastně není divu, že dal padáka, i když bych řekl, že tady má mnohem víc prostoru, než na předešlém albu. Když z dnešního pohledu hodnotím jeho sólovou tvorbu i to, jak posledních zhruba deset let „propaguje“ hudbu starých Genesis, tak mám pocit, že k němu se nejvíc hodí termín nenahraditelný.


Druhá strana alba je vážně v podstatě bezchybná a dokonalá, škoda té Rutherfordovy srágory, vzhledem k ní prostě plnou palbu dát nemůžu. Tedy můžu, ale nedám, hehe.


9,5/10

pepanovacek PepaNovacek 13.11.2022 23:23 - Oblíbené kluby (16:38) 75475
The Musical Box, Firth Of Fifth, The Cinema Show nebo Supper's Ready, to jsou skladby, které asi téměř každý fanoušek Genesis vyjmenuje, pokud by měl označit ty nejlepší. A já musím znovu zmínit Robbery, Assault And Battery, jejíž instrumentální část patří k tomu nejlepšímu, co kdy kapela nahrála.
pepanovacek PepaNovacek 13.11.2022 22:57 - Oblíbené kluby (16:38) 75474
Právě jsem si pustil do sluchátek Seconds Out.

[ 64172 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt