Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 65316 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:39  77958
Mayak1Miro, to já nedám. Je to zvukově mizerné i na moje uši, které snesou hodně, i nízké DR, hehe, ale tohle ne.
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 21:37  77957
Tak pokud nikdo další hodnotit nebude, je Tales From Topographic Oceans zatím naprosto jasně nejhorší album Yes, a jak to prvních pět neustále šplhalo a šplhalo, tak ten propad je obrovský. Jasně, že to není směroplatný, když se vyjádřilo jen pět klaunů, v každém případě ale zajímavé - a je to první deska, kde jsme (někteří) poměrně velcí vepři. A asi ne poslední. Já se tedy nejvíc shoduju s Petrem (ano, ten propad je ještě větší, než jsem si myslel), jakžtakž chápu Ivana, hodně málo Honzu a absolutně ne Mira, hehe. Ale všem samozřejmě velké díky, že si dali tu práci, a už se těším na Relayer, nejen proto, že zase očekávám velikou, možná místy až drtivou shodu.

Yes - 4,6

Time And A Word - 4,6

The Yes Album - 4,8

Fragile - 4,9

Close To The Edge - 5/5

Tales From Topographic Oceans - 3,2
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 20:54  77956
YES - TALES FROM TOPOGRAPHIC OCEANS COMPLETE TOUR 73-74https://www.youtube.com/watch?v=sRUPMAFXCVg&ab_channel=JebSocorro



Yes - 1974-02-18 - Live in Madison Square Garden, New York City, NY

https://www.youtube.com/watch?v=4dcAhqxaakY&ab_channel=simon89
bubla Bubla 22.5.2023 19:44  77955
Tales From Topographic Oceans (1973)

Nevím, jestli nějaká art-rocková kapela v 70. letech skutečně naplnila klišé o nesoudné, do sebe zahleděné hudbě bez opravdovosti a energie. Možná ELP, hehe, ale Yes to ještě (těsně) vybalancovali, protože pro mě i na Tales působí opravdově. Je to Anderson obřadně přednášející posluchači moudro vesmíru v new age-ezo-ufo-jogínském balení poté, co si podle Wakemena přečetl v sobotním magazínu článek o védách. Tales je skladatelsky, ale asi i z hlediska myšlenky a celkové konstrukce, albem dua Anderson-Howe. Ostatní sice taky do jedné nebo dvou skladeb přispěli, ale tahouni jsou jasní. Chybí mi výraznější skladatelský vklad Wakemana (jako by nevěděl, čím má do struktur Andersona a Howea přispět), ale i Squirea. Aranžérsky má bohatý prostor Howe, který je tu skoro v roli sólisty před doprovázejícím orchestrem (Wakeman). Nový bubeník Alan White sice hrál s Lennonem i Harrisonem, ale nebyl to žádný šedesátkový Ringo. Hraje jinak než Bruford, ale je také vynalézavý (po svém) a nebojí se neobvyklých perkusí, což muselo kapele vyhovovat. S neobvyklým, „nepísničkovým“ pojetím skladeb na Tales si podle mě poradil velmi dobře. Přesto musím říct, že tam, kde Bruford v pozitivním smyslu vyčníval, White „jen“ zapadá. Dvojalbum má opravdu krásný obal, a to i na poměry v rámci tvorby Rogera Deana.

The Revealing Science of God (Dance of the Dawn) je až legrační název (on název alba není o moc lepší – škoda, že se to nejmenuje vtipně a výstižně Over The Edge, jak doporučoval jeden dobový recenzent). Hudebně je to ale asi nejsilnější část alba. Nebo ne? Těžko říct. Ani po letech si nejsem jistý. Každopádně úvodní nájezd s mňoukavou kytarou a klávesami a Andersonem v tranzu je výborný. Po třech a půl minutách úvodu (poslouchám tu nezkrácenou 22:37 verzi s oceánem) přichází hlavní syntezátorový motiv, který je majestátní a magický. Skladba ve středním tempu lyricky plyne s Andersonovou textovou zvukomalbou („Talk to the sunlight caller“). Od 6:12 je takový zajímavý break na bicí a pak dvě místa, která si textově pamatuju z Yes skoro nejvíc: „What happened to this song we once knew so well“ a „I must have waited all my life for this… moment“. Je to velmi uklidňující projížďka. Po devíti minutách přejdeme do krátké agresivnější části, která jako by vypadla ze Siberian Khatru. Pěvecky je to nádherné, stejně jako celá skladba. Další krásné místo je „Getting over overhanging trees…“. Ve čtrnácté minutě se vrací „Siberian Khatru“ motiv, ale tentokrát jemněji a s krásným klavírem. Opakování zpívaných motivů se střídá s chorály a taky s kytarovým a syntezátorovým sólem v asi nejvíc nářezové části první hodiny alba. Můj celkový dojem je, že vytvořili uklidňující skladbu, v níž čas plyne jinak. Podobně jako v Close To The Edge se tu opakují a obměňují nosné motivy, možná to všechno nelícuje tak ideálně, ale pořád je to pestré – tady rozhodně netrpěli nedostatkem zajímavých nápadů. Přesto jsou tu i některé trochu divné pasáže, třeba v jedenácté a dvanácté minutě je takové bezcílné instrumentální bloumání, jako by je nenapadlo, jak to lépe přemostit. Konec skladby je ve stylu poslední zhasne. Jo a ve 21:04 jsem pořád přemýšlel, co mi připomíná ta Howeova kytara – je to Lady Jane od Rolling Stones. Tuhle skladbu jsem poprvé slyšel a viděl na Keys To Ascension, jestli se nepletu. Připadala mi zajímavá, ale ne tak dobrá jako ostatní.

The Remembering (High The Memory) má líbeznou kytarovou melodii. Miluju to pauzu v 0:27. Jediné, co mě malinko ruší, jsou ty flašinetově znějící klávesy, které se občas objeví. Úvod a sloka, to je nádhera, zase magický zpěv všech zúčastněných. Po dvou a půl minutě přichází jiná snová melodie. „…and I do think very well…“. Krásná písnička. Předěly mezi zpívanými částmi jsou hodně genesisovské s majestátními poryvy mellotronu jak z Fountain of Salmacis. Zase je to pro mě pocitově podobné And You And I, ale méně bombastické. Po devíti minutách pěkná změna melodie i aranže (přenádherné akustické kytary) a pak je vložen trochu rychlejší fragment s výraznějšími bicími. Zazní tu i motiv „relayer“, kterého se chytli na další desce. Pak už se to prolíná s již slyšenými melodiemi, které se různě obměňují a občas se objeví nějaké klávesové nebo kytarové sólo. Moc se mi líbí třeba rytmika pod klávesovým sólem v čase 13:45-14:15. Někdy mi to ale připadá příliš dlouhé a bez nějaké výrazné gradace. Že by gradoval text, to nemohu říci, ale některé zpívané části asi nebylo nutné opakovat tolikrát. V posledních třech minutách se připomene motiv z první skladby, první náznaky temnější třetí strany a následuje úžasné finále s krásnou kytarou a zpěvem. Slyším v něm zárodek Awaken.

The Ancient (Giants Under The Sun) otevírá zajímavý perkusivní maglajz (c) Olias se štěkající basou a s kytarou, která se kolem toho ovíjí jako had. Je to hodně divoká hudba, trochu až freejazzová. Připomíná mi King Crimson (řekl bych, že to jsou přímo odkazy, třeba v deváté minutě ten pochodový rytmus). Nakonec se i přes časté záseky a stopky dostaneme na mellotronovou pláž, kde se odehraje první zpívaná část. Tohle jsou hardcore rituální a absolutně neusměrnění Yes. Střih v 6:39 je nádherný. Alan White tady docela dobře zastupuje Bruforda. Je to cesta nikam (c) A. G., ale zato přes džungli a s neustále ječící kytarou. Po dvanácti minutách konečně dospějeme k písničce Leaves of Green. Akustická kytara s minimálním doprovodem kláves je uklidňující, ale není to úplně nejsilnější song od Yes. Na kterémkoli albu klasického období bych ho považoval za vatu. „And I heard a million voices singing“ mi vždycky připomene The Who. Na konci se stejně vrátí zlověstné motivy z úvodu. Asi nejslabší strana desky, ale pořád zajímavá. V úvodu pracovní verze na CD vydání je pěkná klávesová linka, která je ve finální nahrávce potlačena…

Ritual (Nous sommes du soleil) je spolu s The Revealing asi moje nejoblíbenější část alba. Prvních cca 14 minut byla taky jedna z prvních věcí, co jsem od Yes slyšel. Instrumentální úvod je překrásný, a i když to není druhé Close To The Edge, přirostlo mi to k srdci. Howeova kytarová melodie od 1:00 je prostě skvělá, bicí se mi tady taky moc líbí. White má moc pěkná místa na začátku čtvrté minuty. Squire je taky výrazný, má své okénko na konci čtvrté minuty, ale na celém albu mi připadá, že se bohužel drží dost zkrátka. Hravá a bloudivá kytara nakonec najde melodii pro zpěv. Začátek zpívané části je velmi uvolňující, nemá to na mě už takový účinek jako dřív, ale jednu dobu mi to přišlo geniální. Jako by z člověka mělo všechno spadnout. Po dvou minutách tohoto jsme si odpočinuli a začne nová melodie s elektrickým sitarem. Tuhle část taky miluju: „Life seems like a fight“ a Squire zase hraje tu pomalu stoupající linku. Syntezátor se nepozorovaně vrací k motivu z The Revealing. Postupně se vše dramatizuje. „…at all“ v jedenácté minutě, to je nářez. Výborný White a Squire. Druhá půlka skladby začíná zběsilou jízdou s divokými sóly – tu mám moc rád. Pak střih a několikaminutová perkusivní zhulenina a la King Crimson nebo Can. Na konci zase zklidnění s romantickým klavírem. Ale k tomu mám často problém se dostat. Poslední sólo Steva Howea začíná pro mě trochu rozpačitě, ale pak v jednom momentu dosáhne dost dobré intenzity. Závěr zase odeznívá do ticha – to zní opravdu jako z nějaké symfonie.

Tales From Topographic Oceans je opravdu zvláštní odklon v diskografii Yes, odvážný a svým způsobem pochopitelný jako snaha neustrnout, ale také ne zcela zvládnutý. Spíše než klasické art-rockové album to připomíná hudbu k nějakému mystickému rituálu, meditativní pásmo postavené hodně i na textu (důraz na text je pro mě ale v případě Yes špatně). Chybí zde ty typy rychlých bombastických skladeb, které už předtím předvedli v dokonalé podobě. Místo toho jako by se vydali cestou And You And I a došli po ní možná až příliš daleko. Výrazné gradace a vrcholy jsou utlumeny ve prospěch dlouhých ploch. Je to částečně symfonické, částečně hravé, částečně rozpadlé. Probleskuje zde genialita kapely, místy je album okouzlující a nádherné, jako by v pomalém tempu stoupalo pořád výš a výš. Docela rád bych si poslechl kompletní koncertní nahrávku alba z turné 1974. Na druhou stranu album působí taky nedotaženě a nevyváženě. Wakeman a Squire často hrají druhé housle za Howem, který to ale sám taky osmdesát minut neutáhne a kdyby měl prostoru méně, možná by se víc zkoncentroval. Rovnováha z Close To The Edge je každopádně narušena. Anderson místy zpívá jako nějaký kněz a trochu mu chybí syrovost, přirozená emotivnost. To sice možná podporuje meditativní charakter desky, ale oslabuje její energii. Na albu mi také trochu chybí výrazné a silné instrumentální pasáže, což je při jeho délce a přes velkou plochu zpěvu docela překvapivé. Scénické předěly v hudbě jsou občas takové bezradné a některé nápěvy nejsou kdovíjak silné. Je docela zajímavé si poslechnout Stevenem Wilsonem domyšlené „single edits“ všech čtyř skladeb, tedy vypreparované písničky v jádru každé skladby. Bylo by to silné EP? Nejsem si jistý, není to úplně chytlavé. Ve výsledku pak žádná skladba na albu není nářez od začátku do konce. Tales ale nejsou ani ten typ dvojalba, ze kterého by se dala vysekat jednoznačná vata nebo které by šlo jednoduše zkrátit. Tím by se podle mě nic nezlepšilo. Nakonec si myslím, že prostě neměli tolik silného materiálu jako na minulé desce a ještě k tomu se snažili vyrobit koncepční dvojalbum, což byl asi příliš velký kus práce. Pořád jsou to ale klasičtí Yes ve vrcholném období a pořád je tu mnoho výborného a velmi málo otravného nebo vyloženě nudného. Někdy mi Tales From Topographic Oceans opravdu sednou, někdy moc ne. Podle toho bych je hodnotil v rozpětí 3-5. Teď jak jsem je několikrát poslouchal, tak mě bavily čím dál víc, ale přidržím se střední hodnoty.

4/5
pegas Pegas 22.5.2023 18:12  77954
Tales From Topographic OceansTak jsem po dlouhé době znovu dal šanci dvojalbu Tales From Topographic Oceans, jenom abych opět zjistil, že to je opravdu propad dolů a možná ještě níže než jsem si myslel dřív. Asi mi není souzeno, abych desku pochopil a ocenil její kvality, jestli tedy nějaké má. Pro mě je to spíše nuda roztahaná do čtyř dlouhých kompozic. Zatímco v podstatě cokoliv z dosavadní tvorby Yes si rád poslechnu opakovaně klidně několikrát za sebou a i ty delší skladby mi rychle utečou, u této desky se vše nezáživně vleče a už při jednom poslechu se spíše těším, až skončí. U třech skladeb převládají motivy, které mě nebaví a sem tam se objeví něco, co bych mohl přijmout. Jenom u jedné je to naopak a většina z ní se mi docela líbí a jenom v drobnostech ji nemusím. Tou je právě závěrečný Ritual, jediná akceptovatelná věc z celého alba. Ne že by to bylo něco světoborného nebo se to snad dalo srovnávat s dlouhými skladbami z předchozích desek, ale pouze u této mám dojem něco uceleného a alespoň trochu promyšleného a dotaženého. Jenže to je málo a od nízkého hodnocení to nezachrání. Z většiny desky mám často pocit, že si každý hraje, co chce a nějakým způsobem je to poslepované do celku, který mě nebaví. I když se snaží o opak, pro mě je to deska bez atmosféry, kde se sešla parta výborných muzikantů, kteří ale jaksi nemají co hrát. A moc se mi nelíbí ani zvukově, třeba kytara tu zní až otravně. Že došlo ke změně za bicími, kde Bruforda nahradil Alan White je už úplně jedno, ačkoliv pro další tvorbu byl zdatnou posilou. Dávám tedy dva body s odřenýma ušima a necítím potřebu se tím dál trápit.

2/5

Recenze z roku 2004:
S albem Close To The Edge a zvláště titulním eposem se Yes naprosto odpoutali od země a vydali se za hranice chápání nejednoho hudebního fanouška. Následovníkem Tales From Topographic Oceans se dostali až do stádia, kdy snad jen oni sami, a možná ani to ne, rozuměli tomu, co stvořili. Monumentální dvojalbum jedni milují, druzí zatracují a já... nevím. Nevím, na kterou stranu se přiklonit. Již brzy chci nahradit pálené CD za originální vydání a nejsou v tom pouze sběratelské důvody. Na druhou stranu s jistotou vím, že mi nepřináší ani polovinu toho, co dosavaní tvorba kapely a nebude v mém přehrávači moc častým návštěvníkem. Doufám, že se na mě nikdo nebude zlobit, když přiznám, že za vrchol této desky považuji obal. Na něm se objevuje jedno z nejlepších děl Rogera Deana a každý musí uznat, že tohle je něco víc, než jen kus papíru s informací o kapele a názvu. A jaká je muzika? Čtyři dlouhé kompozice, všechny kolem 20 minut, jenže už to není tak (byť třeba po mnoha posleších) přístupné jako dosud. Považuji je za příliš a zbytečně roztahané. Najdou se části, které mě zaujmou, aby v zápětí přešly do nepřehledného současného sólování všech muzikantů, nebo do táhlých ploch o ničem. Za účelem tohoto hodnocení jsem se k desce vrátil po delší době a poslechnul si ji několikrát i jako celek a musím říci, že to nebylo nic jednoduchého. Vezmu-li jednotlivé skladby, vyjde pro mě s kladným hodnocením, i když také s výhradami, pouze poslední Ritual. Tomu jsem naplno přišel na chuť až po strhujícím živém provedení na turné Yessymphonic a na letošním koncertě už to byl opravdový požitek. Věřím tomu, že naživo by mě snad dokázala zaujmout i trojka The Ancient, protože mohutný zvuk Yes na koncertech se s albovými verzemi nedá srovnávat. Ale proti Ritual je to přeci jen slabší. První dvě The Revealing Science Of God a The Remembering jsou u mě ještě níže a hlavně pro ně platí to výše uvedené o nezajímavých pasážích.
Nesmím opomenout také další změnu v sestavě, za bicími vystřídal Bruforda výborný Alan White, který hraje více silově, ale samozřejmě mu nechybí ani technika, pro takové lidi nebylo u Yes nikdy místo. Ještě bych chtěl zmínit jednu zajímavost, které jsem si všimnul, a to jsou lehké náznaky z minulosti (Close To The Edge), ale i blízké budoucnosti (Relayer či Wakemanovy sólovky). Jedná se vždy o úryvky z pár tónů a zřejmě je to náhoda... Tales From Topographic Oceans hodnotím horší trojkou s tím, že při poslouchání hodně záleží na momentálním rozpoložení, které může výslednou známku hodně snížit i trochu pozvednout. Nevylučuji ale, že bych časem mohl dozrát do stádia, kdy i pro mě bude toto dílo blízko vrcholu. Možná je to můj subjektivní názor, ale myslím, že by tomu pomohla i lepší produkce.

3/5
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 13:54  77952
Pepa... to je, samozrejme úplne v poriadku ...
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 13:49  77951
Miro, i já jsem se teď ve svém názoru nejen utvrdil, ale i posilnil, hehe.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 13:39  77950
TFTO... a btw - album som v minulosti počul hodne krát a teraz v priebehu cca 10 dní asi 20 krát a vo svojom pôvodnom názore som sa nielen utvrdil, ale ho aj posilnil, mne tých cca 80 minút VŽDY zbehlo, ako voda v dravej rieke ...
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 13:38  77949
Pepa nic razantně a radikálně do hajzlíku nespláchl, naopak, Pepa se velmi snažil, ale bohužel je to už čtyřicet let stejné, kdykoliv si tohle dvojalbum pustí.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 13:35  77948
Ivan... mne sa Tvoja recka veľmi páči, takmer perfektne si to zanalyzoval a vyjadril (jasné, že subjektívne sám za seba), čistý rešpekt a uznanie ... veľký rozdiel oproti Pepovi, ktorý to proste razantne a radikálne spláchol do hajzlíku :-)
artfan Artfan 22.5.2023 13:24 - Klub GENESIS (18:19) 77947
MiroSkvěle napsané je to Tvoje hodnocení. Četl jsem v něm to, co já tak komplexně verbálně vyjádřit neumím. Mně ta naše hodnocení právě v případě alba TTFO pomohlo k tomu, že moje cesta k jeho pochopení dospěla do stavu, že si myslím, že se jedná o velmi dobré a kvalitní hudební dílo. Až na výhrady, které jsem se snažil formulovat ve svém hodnocení. Dá se říct, že jsem se za ta dlouhá léta překlopil z Pepovy pozice náhledu na album k pozici ne úplně Tvé, ale blíž.
artfan Artfan 22.5.2023 13:05 - Klub GENESIS (18:19) 77946
Yes – Tales From Topografic Oceans (1973)

Po CTTE přišla ohromná změna – v charakteru hudby, tématu textů i jejím rozsahu. Předemnou se najednou tyčila obrovská porce hudby. Byl jsem postaven před skutečnost, že té hudbě nerozumím a emocionálně jen málo se mnou dělá. Dlouho jsem neznal celkem podstatnou informaci, že Anderson narazil na knihu východní filosofie, která ho chytla jako dobrý námět příští desky. Nadchl ke spolupráci Howeho, takže společně započali s přípravou dítěte, které po náročných porodních bolestech mělo formu dvojalba s pouze čtyřmi dlouhými skladbami vždy přes celou stranu elpíčka. To samo o sobě by ještě tak nevadilo, ale co se stalo vysokou zdí, přes kterou se mi po léta až do nedávné minulosti dařilo jen těžko přelézat, byla forma, zvuk té „nové“ muziky. Kde jsou najednou ty nádherné táhlé a měkké tóny kláves, neslyšel jsem gejzír brilantních kytarových vyhrávek a proč Squire tady šetří svou invenční hrou na baskytaru. Připadá mi, že je vše jakoby podřízené tomu jednomu velkému cíli, předat posluchači obrovské množství textu, který navíc byl i málo srozumitelný některým dalším členům kapely. A to se dle mě děje na úkor hudby, která se tak stává Popelkou a jeví se mi jakoby na druhé koleji. Některé pasáže zpěvu mi zní utahaně až unyle. Kdeže je ta bohatá melodika, ty objevné vícehlasy a odpovídačky ve sborech. Andersona často nezpívá, ale deklamuje slova textu skoro primitivním způsobem (The Remembering/High The Memory). Ale na dvojalbu jsou i pasáže skladeb, kde se srdce posluchače uklidňuje, jelikož slyší staré dobré Yes (třeba právě v závěru The Remembering/High The Memory).
Po vynikajícím a dokonalém díle CTTE se Yes rozhodili vydat album s poměrně radikálně jinou hudbou a konceptem. To konec konců považuji za odvážné rozhodnutí a předpokládám, že je k tomuto vedla snaha o posouvání se umělecky vpřed a nestagnovat. Druhou stranou této mince však bylo, že natočili desku, která byla přijímána fanoušky i odbornou veřejností rozporuplně, a také vedla k personální změnu ve skupině.

The Revealing Sciense Of God/ Dance Of The Dawn jako vlastně skoro celá deska TTFO mate hned v úvodu tělem. Velmi tajemně, příjemně a s očekáváním se z ticha za zprvu nejasných zvuků vynořuje hudba v nesložité klávesové melodii. Do toho začne Anderson deklamovat jako farář z kazatelny zřejmě religiózní text. Zvuk nabývá na intenzitě a přidávají se další nástroje se svými zvuky. Až do této chvíle (asi 3:30), kdyby člověk nevěděl, říká si, pořád dobrý. A možná i s nadějí zavýsknout: bude paráda. Ale tak docela nebude. Ozve se zpomalená melodie: džíízas krááájst súúperstáár… (zvedám dva prsty k přísaze, že od té doby, co jsem desku slyšel poprvé před mnoha lety, to tam pokaždé slyším), která se pak proplétá celou skladbou. A pomalu končí radost a těšení. Hudba se dál táhne jako nesladký med, řídká a prostá nástrojové bohatosti. Připadá mi, jakoby při skládání tápali, co dál hrát, jakou melodii přidat nebo dál rozvíjet. Pak až od 12-té minuty se dá muzika nazývat plnotučnou a vpravdě jesáckou – konečně klávesy, kytara, vokál. Následující krásná lyrická a melancholická pasáž až po cca 17:00, než začne zpěv, pohladí. Pak se navrací mdlost v hudbě i bezeslovném vokálu. V závěru první skladby je to opět solidní drama, výborná muzika a odpovídající finále tak rozsáhlého opusu. Přesto mi skladba přijde ve svém celku neučesaná, nevyrovnaná a nekonzistentní.

The Remembering/High The Memory pokračuje ve stejném duchu jako předchozí track. Krásně pozvolna za bublání zvuků hudby a s umírněným zpěvem Andersona, za pomoci Squira, Howeho. Přijdou jakoby dva vrcholky …do things very well… Tato zřejmě první část dvojdílné skladby zní jako celek dost dobře, lépe než předchozí track. V desáté minutě se překlopí do své druhé části, která má jinou hudební náladu. Ta je nehezky narušována jakýmsi refrénem …tydadá… a podivnou kvapíkovou melodií. Krásná je až pasáž od cca začátku 16-té minuty do začátku zpěvu v 17.45, kdy se zpěv vrací k motivu z první části skladby. Druhá skladba určitě drží pohromadě lépe než Revealing… a nebál bych se v souvislostí s ní použít slovní spojení: dost dobré.

I u The Ancient/Giants Under The Sun se mi líbí úvodní část. Mnohočetné zvuky perkusí a použití ppod. steel kytary navozují zvláštní a tajemnou atmosféru. Když přicházejí deklamovaná slova textu i to k atmosféře přispěje. Menší kvantum textu v této skladbě dělá dobré místo pro muziku. Jak přibývají minuty skladby, muzika se stává bohatší a propletenější až úletová (!). Druhá část s akustickou kytarou dává vyznění hudby další rozměr. Takže i tady: bomba ne, ale solidní věc, kterou si umím užít.

Ritual/Nous Sommes Du Soleil má (opět) několikaminutový úvod s hudbou a bezeslovným vokálem. Krátké basové sólo je tady živou vodou. Po něm pokračuje úvod a zpěv zpočátku ve francouzštině a (zřejmě) začíná druhá část. Našel jsem si ve slovníku, že ta francouzská slova znamenají „pocházíme ze slunce“. Skladba obsahuje pro Yes netypickou perkusní část, kterou slyším jako zpestření dlouhé skladby. A při živém provedení na koncertu z ní udělali vizuálně dobré až hehešou. Poslední část skladby probíhá v poklidném duchu, než dojde ke krátkému ale skoro yesovskému vyvrcholení v závěru. Takže opět solidní věc.

Tak jak mi album připadá v některých částech nekonzistentní, jakoby špatně pohromadě držící a poslepované, napadla mě myšlenka, že kdyby na dvojalbu nebyly čtyři skladby, ale z daného materiálu třeba skladeb deset patnáct. Že bych si to třeba při poslechu užil víc, dalo by se na jednotlivé pasáže či finesy lépe soustředit, objevit skryté poklady a vychutnat si je. Řešil jsem to při posleších tak, že jsem dal vždy jen jednu skladbu a s odstupem času další. A to v průběhu týdne a i na přeskáčku. Lépe se mi tak dařilo vnímat to obrovskému množství muziky a do hudby se mi dalo lépe ponořit.
Zvuk Howeho kytary na celém albu v sólech mi připadal jakoby pouštěný z pásku pozpátku. Kytara má na desce zvláštní a ne moc hezký zvuk. Bohužel jen občas jsou na tak dlouhatánské desce slyšet Squireho basové orgie, na které mě navnadil na předchozích deskách. Podobně na mě působí i Wakemanova hra. Jen na několika místech jsem na ni dokázal soustředit pozornost.


6/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 12:29  77945
Pepa... vnímam hudbu po svojom. Neviem a nechcem písať o nej ako trebárs Ty, že v tej a tej sekunde rôzne dlhej skladby, je tam taký a taký takt a taký a taký rytmus. Je mi to cudzie, ale rád si takúto formu prečítam. Ja vnímam skladbu/kompozíciu, ako celok so všetkými silnejšími a slabšími momentami, album ako komplex so silnejšími a slabšími skladbami. Vnímam globálny efekt na svoju osobu. Napísal som to tak, ako som to napísať mal, len sám za seba, ale vnímam aj širší kontext. V podstate je mi jedno, kto si o danej hudbe čo myslí, ako ju vníma, ale môžem to použiť, ako doplnkový stavebný materiál na svoj text ...
pepanovacek PepaNovacek 22.5.2023 12:03  77944
Mayak1Miro, ale já přece Tvůj názor taky respektuju, jen jsem při čtení Tvé recenze měl pocit, že nereprezentuješ názor svůj, ale nějaký cizí, správný, po letech víceméně všeobecně uznávaný - i od pomýlených kritiků, hehe. A taky tam cítím velkou snahu, dokázat nám, že to album je prostě fantastické.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 22.5.2023 11:31  77943
Pepa... obaja žijeme vo vlastnom, subjektívnom Vesmíre, rešpektujem, že máš iný názor (nielen na TFTO) a rešpektujem, že Ti text nevyhovuje, úprimne som to čakal. Že je agesívny je Tvoja interpretácia, poznám sa, aj keď som v jadre "citlivá Ryba" viem byť verbálne "agresívny", ale tentokrát som celkom určite nebol. Písal som svoje argumenty a spôsob vnímania a cítenia. Písal som, ako mi kázala moja Duša v situácii, keď stojím (asi) sám proti majorite iných názorov, nachádzajúcich sa presne na opačnom póle ..

[ 65316 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt