Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
AC/DC - Back In Black - 1980 (Pepa)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62371 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 6.6.2023 11:57  78140
Pepa... ja vnímam "Tormato", ako mladšieho brášku "Going for the One" a mám ich takmer rovnako rád, aj keď je ešte viac "písničkové" ale tak ako Ty v minulosti,ja dúfam teraz, že body nebudú klesať - je to stále veľká paráda ...
pepanovacek PepaNovacek 6.6.2023 10:40 - Odhlášení (11:52) 78139
Propad se, podle mě, žádný nekonal, ten přišel až na Tormato, ale i v případě tohoto alba je to dost silný výraz, spíš bych použil posun. Going For The One je vrcholné dílo kapely, kde všichni podávají životní instrumentální a vokální výkony, a z té fantastické hudby je slyšet obrovská energie, radost a soudržnost, bohužel už skoro naposledy - po Tormato už prostě přijde jiná kapela.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 6.6.2023 07:04  78138
stev... nesmierne trefné - ono je pri tej kráse tak trochu aj smutná predstava, že napriek tomu, že ešte tu bude asi pár veľmi slušných hodnotení (aj skutočnej kvality), po "Relayer" už nemohlo nastať vôbec nič iné, ako takmer permanentná "cesta z kopce" ... Himaláje skončili, ostávajú už len Alpy ...
stev stev 6.6.2023 02:29  78137
Artfan: díky, budu se na podobnou stručnost snažit navázat)

Jinak oproti ostatním já tedy GftO, leč výborné, vnímám jako jistý propad po Relayer. Na druhou stranu takovým by bylo téměř jakékoliv album na světě v dané situaci.
pepanovacek PepaNovacek 5.6.2023 21:14 - Odhlášení (11:52) 78136
Yes - Going For The One - 1977

Označit z prvních osmi alb Yes to nejslabší, mi nedělá žádné problémy, ale vybrat nejlepší, s tím bych si asi rady nevěděl, v podstatě je to každé, které právě poslouchám. A jestliže jsem při Relayer přemýšlel o tom, že se jedná o vrcholnou nahrávku kapely, stejné pocity pak přišly i s Going For The One. Tuhle desku jsem poznal jako druhou v pořadí, po Close To The Edge, bylo mi patnáct (rok 1978), kdy ji hráli na rozhlasové stanici Větrník, kterou jsem strašně rád poslouchal vždy v pátek večer a v sobotu ráno na starém lampovém rádiu. Takhle nějak vypadalo:

stare-lampove-radio-stradivari-11e91-3d-ve-sve-dobe-top-rok-vyr-1955-94167734

Ta hudba mě doslova očarovala hned od prvního poslechu, a když tak přemýšlím o tom, co jsme zde už mnohokrát probírali – totiž, jak velký vliv na naše vnímání hudby má fakt, že jsme určitou nahrávku poznali v mládí nebo i dětství, a máme s ní spojené těžko oddělitelné vzpomínky a pocity – tak v případě Going For The One bych řekl, že to až tak zásadní roli u mě nehraje, a pokusím se Vám teď vysvětlit, proč.

Going For The One
Pro mě jedna z nejlepších skladeb Yes, dokonce až zásadní, protože po shlédnutí videa z koncertu někdy v roce 2008, jsem byl tak nadšen, že jsem se rozhodl koupit bubny a začít znovu hrát. Dlouhé roky mi byl utajován ten začátek, kdy někdo (asi Anderson) odpočítá one - two - one - two - three – four - asi nízké DR, hehe. Je to strhující, fantastická písnička, na kapelu až netypicky krátká a jednoduchá, ale jsou to Yes ve vší parádě, v naprosto vrcholné formě, se vším, co na nich tak miluju – parádní, naprděná basa, krásné vokály, trylkující Wakeman v pozadí (se super pianem v mezihře) a gradujícími, famózními posledními dvěma minutami, kdy se dokola opakuje jeden hudební motiv, do kterého Steve Howe naprosto fantasticky sóluje na steel kytaru – ta je asi (pro mě určitě) zcela jasně dominující v celé skladbě, a je to jedno z nejlepších kytarových sól, jaké Howe nahrál – a vymyslel, samozřejmě. A ještě musím zmínit bubny – Alan White tady hraje taky úplně skvěle. Tisíckrát slyšeno – a pořád mě tahle skladba dostane.

Turn Of The Century
Nádherná, přenádherná balada, vždycky se mi strašně líbila, a přesto jsem se u téhle skladby dočkal nečekaného a velkého překvapení – neznal jsem totiž text, který jsem si při jednom z poslechů četl, a myslete si o mně, co chcete - plakal jsem, jak mě dojal. Úvod jen s akustickou kytarou a zpěvem, přidají se klávesy a baskytara, ale velmi jemně, hlavní slovo zde má Steve Howe a Jon Anderson. Zhruba v polovině skladby je krásná mezihra s pianem, nějakými perkusemi, pak se přidají tympány, kytara tak zvláštně sóluje, tahle pasáž má úžasnou atmosféru a gradaci. Když začne znovu zpěv, tak ta kytara pod ním je naprosto úchvatná a strhující. Na konci pak nastane zklidnění jen s akustickou kytarou. Druhá skladba na albu, která je v podstatě nehodnotitelná a mě opět napadá, že Yes jsou tady na svém absolutním vrcholu – pro mě je to naprostá dokonalost.



Parallels
A úroveň nepolevuje, spíš naopak – další famózní skladba, jak jsem až teď zjistil, autorem je Chris Squire, kterému se „nevešla“ na jeho sólové album. Poměrně tvrdá věc, se skvělou a taky tvrdou basou, hodně se mi tady líbí varhany, jak ty pod zpěvem, tak ale hlavně v mezihře, a v závěru úžasné vokály. A ten úplný konec se třemi unisono ránami, to je taky mazec. Třetí totální bomba, a momentálně jsem přesvědčen, že poslouchám nejlepší desku Yes. Tak uvidíme, co druhá strana.


Wonderous Stories
Nejkratší a nejjednodušší písnička na albu, a asi i „nejpopovější“ od Yes v jejich dosavadní historii. Pro mě zároveň nejslabší, což ale neznamená, že není krásná. Je. Líbí se mi tady ten polymoog. A vlastně to zařazení je taky super, před závěrečnou Awaken a po Parallels, posluchač si tak trochu může oddechnout.


Awaken
Krásný úvod na klavír, přidá se Jon se svým nadpozemským hlasem, a jen nějaké cinkání, lehká basička a klávesy, které to celé podmalovávají. Pak se skladba rozjede se vší parádou, a těžko něco vyzdvihovat, všechno je tu úžasné, zpěv, vokály, kytara, klávesy, bicí (nádherně rozcinkané s činelem jízdy, po těch stopkách kolem tří a půlté minuty), a (pro mě) opět trčící a nejlepší je baskytara, takže vlastně vyzdvihuju, hehe. Po šesti a půl minutách nastává zklidnění, mezihra, postupně se k cinkání přidají jakési píšťalové zvuky, nejspíš na nějaký syntezátor, vybrnkávání na kytaru, kostelní varhany, basa, a asi čtyři minuty je to nádherná pasáž s neskutečnou gradací. Potom se přidá zpěv, následuje krátké sólo na kytaru, znovu zpěv, parádní mezihra na kostelní varhany, a pak majestátní, mohutný závěr, kdy se do toho opře s ještě větší gradací celá kapela, aby celou skladbu zakončila posledním společným kilem. Pak už se jen zopakuje hudební motiv z úvodu, a jako třešnička na dortu je závěrečných pár tónů na kytaru. Nezbývá, než posbírat velikou hromadu ©Miro králičích bobků, které z každého posluchače, který není hluchý, musely vypadat.

Co napsat závěrem? No, že Going For The One je fantastické, geniální a neuvěřitelně nádherné album, při jehož poslechu jsem měl podobné pocity, jako u Close To The Edge nebo Relayer – totiž, že je nejlepší, jaké kdy kapela nahrála. Hudba zde je o dost jiná, než na předchozí desce, možná jednodušší, přístupnější, ale to mi vůbec nevadí, protože Yes jsou tady (stále) na svém vrcholu - Wakeman není Moraz, hraje jinak, ale skvěle, White se mi líbí mnohem víc, než na předchozích deskách, Howe mě fascinuje hlavně svou steel kytarou, Anderson je taky v životní formě, no a na závěr jsem si nechal znovu baskytaru – ano, Chris Squire i tady naprosto dominuje, a opět dokazuje, že je to (pro mě) nejlepší baskytarista všech dob. No, a když se spojí dohromady pět tak špičkových a úžasných muzikantů s fantastickou hudbou, kterou složili, tak výsledkem je dokonalé, překrásné, nadpozemské umělecké dílo, jaké mohli stvořit jen společně jako Yes.

10/10
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 5.6.2023 20:49  78135
Mne vzdy silne iritovala ta titulni skladba GFTO a Parallels by mohly byt kratsi.
pegas Pegas 5.6.2023 20:47 - Klub GENESIS (12:28) 78134
Going For The OnePo dvou náročnějších deskách plných experimentů je fajn slyšet od Yes zase desku, ve které se zaměřili na přístupnější skladby a melodie. Ne že by nahráli komerčně podlézavou desku, ale jsou tu i dva velké hity a je radost celou desku poslouchat od rockového začátku po velkolepé finále. V sestavě došlo opět k výměně klávesisty a vrátil se Rick Wakeman, což je na zvuku desky výrazně znát. Ve zvuku slyším ještě změnu ve výškách Jona Andersona, který bez nejmenších potíží poletuje už někde ve vesmíru. A vlastně i kytary se hodně pohybují ve výškách, až je toho občas trochu moc.
Úvod obstarává svižná rocková vypalovačka, samozřejmě s mnoha artrockovými kudrlinkami, po které dostala celá deska název. Následuje už volnější Turn Of The Century, kterou táhne podmanivá vokální melodie, zatímco kytara a klávesy jako by si hráli občas něco jiného a hledali společnou řeč. Možná je tam až moc Howeovy kytary, ale výsledek je parádní, když tomu člověk přijde na chuť, vyloupne se z toho opravdu nádherná skladba. V Parallels se zase zrychluje, a jde se přímější melodickou cestou, zde zase výrazně znějí varhany, ale jejich hlavní výrazný motiv je svou jednoduchostí trochu ubíjející. Naopak zajímavější klávesové party jsou spíše na pozadí, ale opět slušná skladba, i když asi nejslabší skladba, ale to v případě této desky neznamená nic špatného. Dostáváme se k mojí dlouhodobě oblíbené baladě Wonderous Stories, kterou mám hodně rád od první chvíle, co jsem ji slyšel, a to dávno před celou deskou. Vše ale směřuje do bombastického patnáctiminutového finále Awaken, jedné z nejmagičtějších skladeb, co Yes stvořili. Tady k sobě pasuje úplně všechno, každé cinknutí, kouzelný zvuk harfy, kostelní varhany, vokály, doprovodný sbor i ostatní nástroje, melodie a jedinečná atmosféra. Neskutečná záležitost a už jenom kvůli ní se tahle deska vyplatí. Znovu musím ocenit zařazení Awaken na závěr desky, nemá smysl potom pokračovat něčím dalším. Zajímavé je, že tak hezká a fanoušky hodně ceněná skladba se nedostává na výběry, takže ani já jsem dlouho netušil, co to je zač a poznal jsem ji až s nákupem alba.
Going For The One je opravdu nádherná deska, dnes už u mě na plný počet bodů, jenom ten obal se nepovedl.

5/5

Recenze z roku 2005:

Po Relayer trvalo čekání na nové album Yes nezvykle dlouho, dostalo název Going For The One a objevilo se až v roce 1977. První, co asi upoutá pozornost každého fanouška, je obal - postava nahého muže proti do výšky se tyčícím mrakodrapům (nebo co to je). Jedná se o výtvor společnosti Hipgnosis, zřejmě nejvíce proslavené obaly k deskám Pink Floyd a pouze Deanovo logo napovídá, co očekávat uvnitř. Důležitým faktem je rovněž návrat Ricka Wakemana za klávesy.
Po dosavadní posluchačsky stoupající náročnosti a jistému megalomanství se nahrávka ubírá směrem k „jednoduššímu“ písničkovému pojetí, ale podle mě to vůbec nevadí. Z nového materiálu je znát uvolnění a pohoda, která patrně panovala při nahrávání a příkladem může být hned titulní svižná pecka (a koncertní jistota) Going For The One. Hned dochází také k ujištění, že tohle jsou stále ti staří známí Yes a nic nechybí. Jenom celkový zvuk (nevím, zda šlo o záměr) je posunutý o stupínek výše. Protikladem je velmi klidná a spíše akustická skladba Turn Of The Century, která mi k srdci přirostla teprve nedávno, ale přestože v sobě obsahuje nějaké kouzlo, stále si myslím, že by neškodilo její zkrácení.
Parallels je celkem jednoduchá písnička a nejvíc ji obzvláštňují skutečné kostelní varhany. Drobné vylepšení by možná pomohlo, hlavně přirozenější začlenění právě těch varhan a ne jen opakující se tóny... ale i tak se mi líbí. Čtvrtá v pořadí je hříčka Wonderous Stories, kterou jsem si opravdu zamiloval a to ještě v době, kdy jsem zbytek alba neznal. I malá plocha stačí k tomu, aby z ní Yes dokázali vyčarovat nádheru, tady navíc přímo pohádkovou.
A jsme u závěrečné skladby Awaken. Tohle je jediná delší věc na albu, přesto krásně navazuje na ty předchozí a patří přímo do kategorie těch nejlepších eposů Yes. Něco přes čtvrt hodiny není tedy u této muziky zas tak dlouhá doba a navíc se z počátku Awaken netváří jako nějaká bomba, ale stačí kompletní poslech a... veškerá snaha o popis je, jako už tolikrát, naprosto zbytečná, prostě to musí zažít každý sám. Když se to totiž rozjede a přidají se opět varhany, které tu už jsou přímo úchvatné, začnete si to stále více užívat a libovat si, jak je to hezké... a potom jenom cinkání a brnkání na harfu, varhany v hlavní roli… nemám slov. Zařazení na konec desky je geniální, protože jakákoliv následující skladba by byla zcela zastíněna. Takhle se dostaví klid na pomalé procitnutí do reality...
Někomu může Going For The One vadit pro svou otevřenost širší posluchačské obci, ale znovu musím zopakovat, že já v tom problém nevidím a přes hitovost některých písní (ostatně takové u Yes nechyběly nikdy) jde o silný materiál, který se za známku Yes nemusí vůbec stydět, jak by se mohlo zdát z obalu. Pět bodů nemohu dát, ale čtyři a kousek úplně bez váhání.
Bonusy:
Remasterované vydání z roku 2003 je opět rozšířeno o bonusy: Montreux's Theme, Vevey a Amazing Grace jsou známé z kompilace Yesyears, ale vzhledem k mému vztahu k podobným výběrům jejich přítomnost potěší, i když na řadové album by se asi nehodily (na druhou stranu, vzpomeňme na Fragile). Zbývající čtyři jsou sice dosud nevydané, ale v tomto případě to je spíše lákadlo na fanoušky, všechno jsou albové písně v prvotních verzích ze zkoušky a za pozornost stojí pro srovnání snad jen Eastern Number, z které se vyklubala Awaken. Dále jsou v bookletu texty písní a fotky, krátké povídání o albu a LP desku připomínající rozkládací obal, který přináší ještě více mrakodrapů ;-)

4/5
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 19:48  78133
Honzo, klasicky super postrehy a koment, toto vyzerá na masový "plný kotel" ...
bubla Bubla 5.6.2023 18:56  78132
Paráda, koukám, že velká shoda. Tohle album si zaslouží jen to nejvyšší hodnocení.
bubla Bubla 5.6.2023 18:28  78131
Going For The One (1977)

Na 70. léta obrovská pauza mezi alby byla vyplněna sólovými deskami, které ukázaly, že společně jim to jde líp, ale taky že Anderson začíná odplouvat do experimentálnějších vod a Chris Squire je excelentní skladatel, který by mohl mít na albech víc prostoru (jako tomu bylo v začátcích kapely). Do Going For The One se podle mě promítlo hlavně to první a třetí. Proces vzniku alba asi nebyl jednoduchý. Vyhození Moraze v průběhu zkoušení nového materiálu (na kterém se navíc údajně skladatelsky podílel – na jedné jeho sólové desce je melodie sloky Awaken) bylo asi motivované i nabízejícím se návratem Wakemana, který potřeboval peníze (moc se tomu při jeho pro mě rozpačitých ale megalomanských produkcích nedivím). Wakeman se naštěstí vrátil ve stejné formě, jakou měl na Fragile a Close To The Edge a předvádí na Going For The One své všestranné mistrovství. Na album se dá dívat i jako na první reunion a první album, kterým se kapela nikam výrazně neposouvá (teda kromě nedeanovského obalu od Hipgnosis), ale já ho považuji za vyvrcholení zlaté éry. Zvukově je mnohem „příjemnější“ než Relayer, ale samozřejmě yesovsky velkolepé a navíc je tu radostná beatlesovská nálada a energie debutu. Ostatně i texty se čím dál víc vracejí k lásce a stávají se trochu jasnějšími. Podobně jako na Relayeru panuje v aranžích dobrá rovnováha mezi jednotlivými členy kapely (Howe neutlačuje klávesy). Anderson je tu zvlášť okouzlující a všude jsou pěkně vymyšlené doprovodné vokály.

Titulní skladba je fantastický nářez. Kombinace všech nástrojů a hlasů působí trochu jako kdyby to byly náhodně vybrané stopy z úplně jiných skladeb puštěné najednou, ale přesto to drží pohromadě. Základem je takové bluesové boogie s krásným pianem. Do toho Steve Howe hraje celou dobu nápaditý part na steel kytaru (třeba ta gradující linka probíhající vlastně celou pátou minutu je neskutečná) a občas kolem něj proletí Wakeman na syntezátoru nebo klavíru. Vynikající jsou harrisonovsko-indické rytmické motivy pod zpěvem „Going for the one“ a stoupající linka 2:48-2:52. Anderson je ve slokách na pomezí rapu a uprostřed využije i svou klasickou metodu rytmického štěkaného textu. Je to prostě kreativní člověk. Zajímalo by mě, jak znělo nějaké jeho první demo téhle písničky. Kromě hlavního zpěvu jsou tu výborné doprovodné vokály a vícehlasy. Going For The One je hudební (i textová) extáze radosti, kterou kapela předtím dlouho nepředvedla. Intenzitou a pozitivní atmosférou se to vrací k začátkům kapely. Přijde mi až neuvěřitelné, jak tu hraje třeba Wakeman, kterého většinou znám v mnohem chladnější poloze. „Talk about sending love“ to je úžasný moment, nádherný sbor, u kterého si člověk připomene, za co všechno můžou Beatles. Perfektní a perfektně zahraná skladba.

Turn Of The Century jsem dost dlouho nějak opomíjel, ale je to taky nádherná skladba, na které se výrazně podílel Alan White. V textu dojemný příběh, skoro by se řeklo genesisovský. Nádherná, opravdu propracovaná melodie zpěvu, koncert na akustickou kytaru, pod tím basový kontrapunkt, to vše plující na mellotronovo-syntezátorových mráčcích, ke kterým se postupně přidávají jemné bicí a perkuse. Tady se podařilo vytvořit prostě nádhernou atmosféru. V polovině přijde změna – klavír a éterická elektrická kytara v nádherně dynamické instrumentální pasáži. Připomíná to trochu prostředek Ripples. Vše graduje ve druhé zpívané části, která připomíná And You And I i Your Move. Zajímavé je, že v 6:24 se znovu objeví jeden rytmický motiv z titulní skladby. Krásná píseň, pro mě stejně působivá jako To Be Over.

Parallels je druhý geniální návrat k energii začátků Yes – mohutná Squireova hymna s nádherným baskytarovým riffem. Kapela zase funguje jako euforický orchestr. Steve Howe předvádí akrobatické kousky v oblacích a Wakeman na kostelní varhany tomu podobně jako Close To The Edge dodává majestátní rozměr. Alan White dokonce vedle bicích hraje i na conga. Po kytarovém sóle výborný bridge a úžasné sólo na varhany za doprovodu pumpující rytmiky. It's the beginning of a new love inside! A ty proplétající se hlasy na konci páté minuty, to je jízda. Skvělá vypalovačka s nekonečnou energií.

Wonderous Stories, druhý singl tohoto alba (a větší hit než titulní skladba) je moc pěkná Andersonova písnička, která možná nemá nějakou strhující melodii, ale výrazně ji pozvedává ta nádherná aranž, která jde pořád nahoru v napětí a emocích. Wakemanova a Howeova jemná kresba, Whiteovy činely nebo gongy, kotva Squireovy basy, krásně vymyšlené doprovodné vokály… pohodová, ale naléhavá atmosféra.

Wakemanovo klavírní intro k Awaken (dobrá slovní hříčka) je pro mě podobně silný moment jako jeho klavír v South Side Of The Sky. Potom se ocitneme v andersonovsko-howeovském snu (ty ambientní zvuky akustické kytary zní jako e-bow?), ale rychle přijde hlavní kytarový riff, který je vynikající, takový barbarský, hypnotický. Howe si s ním v celé skladbě dost vyhraje. Neuvěřitelná gradující atmosféra. Zase mám pocit, že to je skladba myšlenkově blízká Tales, ale podařenější. Vynikající střídání Andersonovy mystické litanie s instrumentálními pasážemi, v nichž dominuje Steve Howe. Pro mě instrumentálně jedno z jeho nejlepších představení. Když má člověk pocit, že už se výš jít nedá, přijde v šesté minutě závrať z dalšího výtahu a zrychlení. Wakeman znovu využije perfektního zvuku varhan v kostele svatého Martina. Má k tomu tu nejlepší příležitost, protože do baroka laděná skladba, jakou je Awaken, si vyloženě říká o virtuozního varhanního čaroděje. Jak by to znělo na nějakém plastikovém syntezátoru si raději nechci představovat. Snový prostředek se zvonečky, varhanami a harfičkou se mi vždycky moc líbil, je to velmi pozvolné, ale udržuje to napětí. Připomíná mi to třeba mezihry v Lamb. Pomalý, ale zdrcující je rozjezd zpívané části se sborem. Melodie a frázování zpěvu je úžasné, prostě Anderson. Sóla Steva Howea jsou nádherná, v nejlepší tradici Starship Troopera. Co k tomu dodat? Vyzdvihl bych i rytmiku. White se Squirem skladbu takovým osudovým způsobem táhnou skladbu k závěru. Wakeman se ještě jednou vrátí v sólovém výstupu, tahle část mi připomíná Genesis. A pak se vrací sen ze začátku. Miluju to poslední melodii „Like the time I ran away/And turned around/And you were standing close to me“. Zase velmi genesisovské. Až kytara na konci působí jako návrat do reality. Awaken je poslední téměř celou LP stranu dlouhá skladba na mnoho let. A stojí za to, je to podobně jako Close To The Edge nádherný zážitek, pocitově pro mě dost podobný. K té náladě se jim nějak podařilo vrátit, nebo za to můžou ty kostelní varhany. Zajímavá je ale už raná verze bez kláves, co je v bonusech na CD.

Yes jsou kapela, u které se na každém albu výrazně podepsalo naladění, nadšení nebo nezájem jednotlivých členů. Na Going For The One byli podle mě všichni na stejné vlně a vyzářili do vesmíru stoprocentně pozitivní energii. Možná je to tím Švýcarskem, hehe. Kdybych si měl vybrat jedno úplně, ale úplně nejlepší album od Yes, tak by to možná bylo tohle. Plus Close To The Edge a Relayer, hehe.

5/5 (6/5)
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 11:55  78130
Ivan... tak sa aspoň (všetci piati / šiesti) dopĺňame :-)
artfan Artfan 5.6.2023 11:39 - Klub GENESIS (12:31) 78129
MiroMiro, díky. Já od srdce, ty navýsost odborně a faktograficky... A to se mi líbí...
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 11:29  78128
Ivan... Ty to proste umíš ...

Takto od srdca to tu nikto asi nevie lepšie ...
artfan Artfan 5.6.2023 11:13 - Klub GENESIS (12:31) 78127
Yes – Going For The One (1977)

Tři roky jsou pryč, Rick Wakeman je zpět a Yes natočili (opět) album z hudbou Yes. S takovou, jakou miluji již léta.

Going For The One má pěkně po rockersku odpočítaný začátek na raz dva tři a už je tady bigbít ve stylu Yes. Zdvojená kytara a kytarové vyhrávky včetně sóla jako ve správné rockárně. I Andersonův vysoký hlas se sem náramně hodí a spolu se sekanýma úderným rytmem a chytlavým refrénem tu máme krásný příklad kvalitní artrockové skladby bodující v singlovém žebříčku. Skvělé je i vokální zakončení skladby přes tři „zakopnutí“. Nářez jako prase.

Turn Of The Century je již ze zcela jiného soudku a posloucháme Roanův dávný milostný příběh. Skladba má příznačný charakter středověkého madrigalu. ….like leaves we touch, we learn…. Krásná poklidná nálada tvořená akustickou kytarou a klávesy, dochází ke zklidnění. Ale ty Andersonovy věčné minulé i budoucí pravdy … I´m sure we know… Ještě v tomto období jsem jeho hyperoptimismus v život, lásku, lidi a k tomu patřícímu vesmíru přijímal. Lapal jsem z repráků slova a domýšlel si smysl a příběh. V pozdějších letech a do současnosti mi to začínalo vadit. Ale tady jsme ještě v roce 1977 a i Turn Of Century je na desce dalším klenotem.

Ve Squierově skladbě Parallels dostaneme jako ochutnávku, jako závdavek na příští krásné něco ze vznešených tónů kostelních varhan. Wakeman řádí na klaviatuře a dává (Patriku promiň) zapomenout na Moraze. Ty pasáže kláves s Howeho kytarou jsou neskutečné a je to dech beroucí kvapík. Za zvláštní poslech tady stojí i tepající a vrčící basa. Celá skladba zase stojí na pevném rockovém základě a je to nářez.

Wonderous Sories jsou oblečeny do podobného hudebního kabátu jako Turn Of Century a připomínají mi náladou genesisovský Time Table. Dominuje tady zvuk akustické kytary spolu s klávesy. Wakeman vykouzlí jakoby mimochodem zvuk flétny, White používá perkuse a celé to zase vytváří dávnou atmosféru starých příběhů vyprávěných u ohnišť či dubového stolu. V poslední sloce slyšíme krásné odpovídačky Andersona a Squiera. Skvělá, skoro by se dalo říct jednoduchá, skladba ale při pozorném poslechu je slyšet tisíc a jedna maličkost, které ji dotvářejí v dokonalý celek.

Awaken. Geniální a divoký klavírní trylek spolu s následujícím klavírním preludováním představuje více než důstojné éntre největší bombě alba a jedné ze dvou nejúžasnějších skladeb skupiny Yes. Počínaje veršem …high vibration goes on…., až po jeho opakování na konci celého opusu se jedná o jednu velkou radost z poslechu něčeho nadpozemského, co však vytvořili lidé. V celé skladbě slyšíme úžasnou práci Wakemana, Squiera spolu s Whitem. V Andersonově hlase je od počátku napětí, zprvu tlumné, aby postupně vývojem skladby mohlo nabývat na intenzitě a stoupat do nadoblačných sfér. Stejně tak je to i s hudbou, která pomalu ale jistě graduje, třeba v 5:20 „pomocí“ zvuku kláves zřetelně slyším, jak vystoupá o pět schodků výše a jede se plnou parou dál. Od 6:40 se muzika jakoby zastaví, oddychuje, White vezme do ruky triangl a zahájí přípravu na finále. „Duet“ trianglu a kostelních varhan je úžasný a originální. Jedná se o neskutečně nádhernou pasáž. Tady zpravidla přichází první husina. Přibližně od tohoto času jsem vždy zahajoval postupné otáčení hlasitosti doprava a v duchu se omlouval sousedům. V čase 12:15 po odzpívaném textu je už vše připravené ke grandióznímu vyvrcholení. Volume je vpravo, sousedé sorry… A když se Wakeman opře do varhan v kostele sv.Martina ve švýcarském Vevey a ozve se to mohutné, majestátné, nečekané, přenádherné tátáá táátááá chlupy na rukách stojí, oči vlhnou, srdce buší… Hudební orgasmus. Následuje potřebná a funkční a jak jinak než nádherná zklidněná pasáž. Andersonův hlas v závěru dominuje a zpívá jako anděl, vokál se vlní jako moře, basové tóny rezonují v hrudním koši. … Vše, i to nejkrásnější jednou končí. Avšak u zaznamenané hudby je výhodou, že je možné si zážitek třeba donekonečna opakovat. Awaken je bomba všech bomb.

Deska má v porovnání s TTFO standardní stopáž a já to příjmám jako pozitivní věc… Elpíčko pánové vydali v numerologicky příznivém datu 7.7.1977. Co je k tomu vedlo, nevím. Avšak pro mě je Going For The One nadčasové a geniální dílo.

10/10
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 5.6.2023 00:08  78126
YES - Going for the One (1977)
Po v podstate veľmi pozitívnom prijatí albumu „Relayer“ poslucháčmi i hudobnými kritikmi a Severoamerickom a Britskom turné si kapela dala pauzu a priestor pre vydanie sólových počinov jednotlivých členov. Skúšať materiál pre nový album začali YES až v jeseni 1976 a nie prekvapujúco vo Švajčiarsku, konkrétne v Montreux, pretože ako právny subjekt sa stali daňovým exulantom (britský daňový systém ich v ekonomicky úspešnom období značne vyciciaval). Už v počiatočnom období skúšok kapelu opustil Patrick Moraz a do kapely sa vrátil Rick Wakeman, ktorý napriek pomerne úspešne sa rozvíjajúcej sólovej kariére mal v polovici roku 1976 výrazné finančné problémy.

Oproti predošlým albumom došlo vo viacerých faktoroch ku korekciám. Zvukový inžinier a producent Eddy Offord od skupiny odišiel, nahradili ho John Timperley a David Richards a produkcie albumu sa ujali samotní členovia YES. Grafický návrh coveru albumu od Rogera Deana väčšina členov kapely neprijala a v definitívnej verzii prešiel rozkladací trojitý obal z dielne známeho umeleckého tandemu Hipgnosis (Storm Thorgerson & Aubrey Powell). Logo YES však zostalo zachované, lebo z právneho aspektu sa stalo majetkom kapely. Manažérom skupiny zostal Brian Lane. A to najpodstatnejšie - v protiklade s predchádzajúcimi troma albumami sa zmenila štruktúra / dĺžka skladaného materiálu pre finálne kompozície. Hlavne tento aspekt bol aj dôvodom, prečo sa do kapely bez problémov hladko začlenil a kompozične a aranžérsky výrazne na albume prispel, navrátivší sa Rick Wakeman ...

Na ploche necelých 39 minút sa nachádza jedna klasická singlová hitovka, tri kompozície nad hranicou piatich minút a jedna suita dlhšia ako 15 minút. Žiadny koncepčný charakter, proste album so silnými melodickými nápadmi a s tendenciou zaujať širšie spektrum poslucháčov a byť stráviteľné bez nejakých výrazných akademických ambícií.

Titulná „Going for the One“ je Andersonom napísaná dynamická, dramatická vypaľovačka, ktorú zložil ešte v období pred tromi rokmi a nemala šancu sa dostať na albumy s dlhými suitami. Dominujúca je tu steel gitara Steve Howea a samozrejme výrazne spievaný text Andersona, dopĺňaný doprovodnými vokálmi tandemu Squire/Howe.

„Turn of the Century“ je 8 - minútová jemnejšia a melancholická (vrámci YES) skladba s autorstvom tria Anderson / Howe / White s celkom bizarným textovým príbehom. Elementárne klávesové party sú dielom Alana Whitea, ale ostrá verzia na albume je samozrejme prácou Ricka Wakemana. Vraj je to obľúbená kompozícia Steve Howea.

„Parallels“ je produkt Chrisa Squirea a tento track mal byť pôvodne súčasťou jeho sólového „Fish Out of Water“, ale kvôli limitovanej vinylovej kapacite albumu a odlišnému štýlu a charakteru ostatných skladieb na albume bol vynechaný. S Wakemanovými klávesami a Andersonovým majoritným spevom vo verzii kompletných YES dostala kompozícia iný rozmer a výraznejšiu formu.

„Wonderous Stories“ je krásna, zasnená hitová kompozícia, celkom evidentne z hlavy Jona Andersona. Mimo vokálneho prevedenia sú na nej zásadné Wakemanové klávesy, čarovne podkresľujúce pozadie skladbičky. Samozrejme, že to vyšlo aj v singlovej verzii (s „Parallels“ na B-strane).

„Awaken“ je dnes už kultová, vyše 15 - minútová suita zložená tandemom Anderson / Howe, ale kompozične a aranžérsky je tu veľmi podstatný prínos Ricka Wakemana, ktorý navyše presadil do skladby zaradenie zborových pasáží v podaní Richard Williams Singers, s ktorými počas švajčiarskeho pobytu v Lausanne spolupracoval. V strednej časti použil Rick aj klasický kostolný organ (nahraný v mestečku Vevey v kostole Svätého Martina). Vlastne aj vstupné klávesové intro, základný klávesový riff i medzihra v „Parallels“ sú hrané na tomto organe. Výstavba a gradácia „Awaken“ je úžasná, jasný rukopis tejto výnimočnej kapely a jej priebeh od úvodnej rozbehovej pasáže, do dramatického stredu a výrazného uvoľnenia na konci štrukturálne evokuje podstatne jemnejšiu, tajomnejšiu i pompéznejšiu paralelu so štruktúrou eposu „The Gates of Delirium“.

Časové obdobie, kedy vznikli a boli prezentované aj na živo albumy „Going for the One“ a následné „Tormato“, možno považovať za výraznú etapu fungovania YES v „tej najklasickejšej zostave“, keď sa tábor fanúšikov skupiny výrazne rozšíril, kvôli väčšej prístupnosti a ľúbivosti ich hudby aj pre poslucháčov mainstreamových kruhov a milovníkov priamočiarejšej melodičnosti. V nie neposlednom rade, kapela aj ekonomicky zmohutnela. Všetkých päť hudobníkov v nej sú už svetovo rešpektované esá a povedomie, že ich spoločné diela sú ďaleko silnejším hudobným materiálom, ako čokoľvek, čo stvorili mimo tejto skupiny, sami, či v spolupráci s inými muzikantami je zrejmé už aj hluchému a slepému ...



10/10**

[ 62371 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt