Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Náš Lopuch Vám
vytře zrak

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 17:46
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 64819 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
judith Judith 19.2.2024 17:02  82139
Neuschwanstein jsou prima. Je v Německu krom nich a Eloy něco, co by člověk neměl minout?
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 19.2.2024 16:04 - Oblíbené kluby (21:30) 82138
HonzaJá vím, hehe.
bubla Bubla 19.2.2024 15:10 - Klub GENESIS (21:50) 82137
ŠtěpánTo jsou ti němečtí napodobovatelé Genesis, jak jsem je zmiňoval v neděli.

Neuschwanstein - Battlement
https://www.youtube.com/watch?v=tW63y1vpJvA
bubla Bubla 19.2.2024 14:56 - Klub GENESIS (21:50) 82136
MarekUž jsem kliknul na tvůj archiv. Je to opravdu neuvěřitelné.
judith Judith 19.2.2024 13:53  82135
Ještě jeden žebříček 2023 - probíhá hlasováníThe Prog Space - 16 kategorií, v každé seznam nominovaných. Úplně na konci stránky je proklik na hlasování, kde jsou přehledně obaly a názvy desek. Hlasovat lze do 2/3.

https://theprogspace.com/awards2023/
ravil_saton Ravil Saton Indigo opět žije - 18.11. Chapeau Rouge - www.indigoseries.com 19.2.2024 13:15  82134
Kevin Gilbert - Shaming of the TrueKEVIN GILBERT

Stanislaw Lem v jedné ze svých recenzí na neexistující knihy popisoval tři druhy géniů. První se proslaví za života. Druhý typ umře zneuznaný a proslaví se po smrti – nabízí se Nick Drake, do jisté míry Jeff Buckley, který světové slávy také dosáhl až po smrti. Geniové třetího druhu jsou ti, které nikdo nikdy nepozná a neodhalí. Samozřejmě je to paradox, ale v hudbě se mu nejvíce blíží právě Kevin Gilbert. Kolik lidí v Česku zná tak skvělé album jako Shaming of The True? Desítky? Přitom je to album, kde konečně překonal jakousi chronickou nedodělanost všech projektů, jedno z nejlepších alb 90 let a nových odnoží progresívního rocku..

Pokud by jej stihl dodělat, vyšlo by zřejmě na začátku progrockového revivalu - v době své smrti mixoval některé skladby na druhé album Spock´s Beard, kteří ještě byli takřka neznámí a neměli ani na to ho zaplatit. Shaming of the True by v tomhle progrockovém revivalu vyčnívalo, protože je podle mne úplně jiné album než progrockových alb té doby a následující dekády. V suchosti a syrovosti zvuku, v tvrdosti dosažené bez zapojení metalu, propojení s avantgardou a alternativnějším písničkářstvím, v textech kombinující společenskou kritiku a sebeironii, ale stále s odkazem ke všem Genesis, Gentle Giant, Who atd. Společně s albem Kaviar, které se zase v mých uších hodně blíží projektům Mikea Pattona, se mohl Gilbert po dlouhém hudebním tápání stát jakousi propojující postavou progresivní a alternativní scény. Ale bohužel. Alba vyšla až dlouho po smrti a jejich šíření nepochopitelně zablokovali vlastníci Gilbertova odkazu (na Spotify a Tidal je ze solovek pouze Thud). Takže je Kevin Gilbert stále postavou, kterou když si zadáte do vyhledáávní na Twitteru či Facebooku, vyjedou vám posty jeho spoluhráčů, vyznání lásky od Mikea Portnoye, Lintakera z Toto, Morse atd. a pak posty s 0-2 lajky.

V čem vidím Gilbertovu genialitu? Ano jistě, byl to skvělý muzikant na nástroje do kláves, přes basu a bicí. A je unikátní, že kromě Shaming of the True dokázal vytvořit skvělé desky prakticky ve 4 žánrech – new-age 80s progresivní popu s Giraffe, depresivně písničkářský Thud, pattonovsko zappovskou uchylárnu Kaviar s naprosto nepřijatelnými texty, adult-rockové Toy Matinee, pomoct proslavit Sheryl Crow či udělat live remake Lamb Lies Down On the Broadway, který poslouchám skoro raději než originál. Na druhou stranu, jak v nějaké zapadlé diskusi Reditu či Facebooku (já fakt o Gilbertovi četl i toto) psal jeho basák Dan Schwartz, většina z těch projektů nebyla perfektní a Gilbert se ještě před svou třicítkou autorsky hledal.

Giraffe se o pár let zpozdili a jejich hudba se slévá do jednolitosti. Na písničkářském Thud je 4-5 naprosto krásných a neuvěřitelných skladeb, ale i slabší kousky a chybí koncepce. Nejznámější Gilbertovo album s Toy Matinee majoritně složené Patrickem Leonardem, producentem Madonny a Waterse, který Gilberta stáhl z Giraffe, má podle mne jen dva opravu dobré songy (Last Plane Out, Remember My Name). Jeho kvalita paradoxně vysvítá až v živácích hraných bez Leonarda, kde je hudba uvolněnější a muzikantsky skvostná. Na Gilbertovi je taky zajímavé, že si hodně předělává svoje staré songy a půjčuje a dodělává skladby od svých bývalých spoluhráčů s Giraffe. To je případ i dvou skvělých skladeb z Shaming of the True – Water Under the Bridge a Imagemaker. Takže ne, až do posmrtně vydaného a konečně docizelovaného Shaming, to nebyla to genialita ve smyslu dokonalých produktů bez slabých míst.

MOC SYROVÉ NA PROG-ROCK

Takže co? Já Gilberta žeru primárně proto, že když hraje a zpívá, tak mám opravdu pocit, jako bych ho znal osobně a povídali jsme si. Zní to divně a možná je to tím, že u zapomenutého muzikanta si může posluchač vytvořit aureolu a kult odpovídající vlastním potřebám. Ale podle mne i výsledek některých věcí v Gilbertově tvorbě …

Zaprvé je to jeden z mála autorů, kterému se podařilo spojit progresivní rock s až punkovou agresivitou, písničkářstvím a alternativní / avantgardní americkou hudbou. Trochu tím kopíruje vývoj mého posluchačství a proto tak dobře trefil náladu Lamb. Metalový prvek v prog-metalu původní art-rock podle mne většinou nějak systematicky nerozvíjí, je to v podstatě jen tvrději zahrané a tahle zvuková pseudo-inovace dovoluje autorům často uvíznout ve starých klišé (sue me). U Gilberta se opravdu prolíná do progrocku řada žánrů a nálada, z které jakoby člověk slyšel jamování v klubech Los Angeles, chlast, kocoviny, deprese, přespávání v nahrávacích studiích (Gilbert v svém bydlel). O něco podobného se snaží na raných albech Spock´s Beard (viz latina a nasrané texty v The Light), ale tam mi to přijde o řád méně upřímné.

Gilbertova alba (Thud, Shaming) mají úplně super zvuk, který se přitom liší od většiny novější progrockové produkce. A to jakousi suchostí a intimností. Gilbert, který se učil od Botrella a dalších, třeba hodně málo používá hall a reverb. Tenhle „upřímný zvuk“ se pojí s Gilbertovým zpěvem, který není postaven na nějak stylizovaném hlasu, ale člověk v něm slyší někdy hroznou melancholii, jindy sarkasmus a hněv (asi se uměl chovat i jako pěknej sráč). A pojí se i s texty. Pro mne je Gilbert jedním z nejlepších textařů. Vemte si album Thud. Tam se opravdu v jedné skladbě mísí společenská kritika a parodie na ni (Goodness Gracious), klišovité milostné texty s občasnými výhružkami a citovým vydíráním (When You Give Your Love to Me) a do toho jsou skladby s nádhernými upřímnými texty o smrti, samotě apod.

SHAMING OF THE TRUE

A teď k Shaming of the True, které je pojmenována jako přesmyčka Shakespearova Taming of the Shrew (česky Zkrocení zlé ženy). Tohle album je asi Gilbertův vrchol. Připravoval ho řadu let a odbíhal od něj k dalším projektům jako byl Kaviar. Mimochodem, když posloucháte Kaviar, tak slyšíte Gilbertovu temnou stránku a nějak vás nepřekvapí způsob jeho smrti a to, že měl s každým druhým konflikty. Je škoda, že si nedokázal udržet pozornost k dodělání Shaming. Možná se bál upřímnosti, které v tomhle albu je. Protože je opravdu o jeho životě či možném životě. O snaze se proslavit, podrazech mezi hudebníky, kterých byl obětí (ze strany Sheryl Crow) i autorem (opuštění Giraffe kvůli Toy Matinee). O nabídkách hudebního průmyslu zdebilnět a zpřístupnit vlastní tvorbu, které odmítal. Opakuje se téma uměleckého kompromisu a vyhoření. Sebezničení ambicemi. Myslím, že ho psal autentický Gilbert proti Gilbertovi, kterého se sám obával a jehož krůčky směrem k popové slávě končily hůře než důslednost ve vlastní kariéře.

Díky celkového příběhu téhle „rockové opery“ se Gilbertovi také povedlo v něm dobře zařadit všechny prvky jeho textařství – od melancholie a introspekce, přes někdy záměrnou klišovitost po agresi a společenskou kritiku. Co v Thudu fungovalo jako skladby, ale dohromady nedávalo smysl, zde najednou drží pohromadě a navíc má kolem sebe mnohem lepší muziku.

A je to taky hudebně strašně nadupané album. Pokud bych si měl vybrat hudební subkulturu a „hub“, který mi je svým hraním nejblíž, jsou to možná právě muzikanti, co se točili kolem Gilberta – MacLeod a Virgillio na bicí, Marc Bonilla, Stan Cotey, David Levita, Russ Parrish, Botrell jako kytaristi, Schwartz, Paul Ill a další na basu. To je prostě jeden lepší, nadupanější a živější muzikant než druhý a na tomhle albu jich hraje většina.

SKLADBY:
Rozebírat skladby by bylo na celou další recenzi. Některé vypíchnu:

Parade / City of the Sun – začátek alba podle mne hodně odkazuje k Tommymu. To je i proměnlivá struktura City of the Sun s vynikajícím bridgem („Oh Johny, you´ve got a seed in your head. It is the see of your demise. Ambitions gonna lure you away. Into the land of compromise. … Advice for the dying from the dead. Silence the voices in your head.“).

Imagemaker – pro mne jeden z nejlepších riffů kytarových vůbec. Zahrát to takto tight opravdu neumí každý. Nebýt trochu debilní mezisloky dozpívané Nickem d´Virgiliem, který album dodělal, naprosto famozní rocková pecka. Vždy mi udělá hroznou radost, i když jsem to slyšel určitě 100x.

Water Under The Bridge – pro mne jedna z top popových (?) skladeb vůbec, co znám. Rytmicky a harmononicky skvěle udělaná věc s krásným zpěvem. Jediná Gilbertova skladba, která se líbí mojí ženě, která jinak nesnese tu zlou sarkastickou polohu.

Ghetto of Beutiful Things – tahle skladba měla být na Kaviaru původně, ale skončila zde. Spolu s Cerfiable No 1 Smash nejtvrdší alternativní zappovské pecky. Agresivní obskurní texty trochu z psychiatrické léčebny.

The Way Back Home - předělaná skladba od Giraffe a podle mne nádherná věc, která se hodí k Gilbertově zasněné poloze hlasu.

Johny´s Last Song – tohle Gilbert nahrál na ulici v opravdovém dešti, a je to takový jeho epitaf.
keysersoze KeyserSoze - kronikář klubu Genesis 19.2.2024 11:40 - Oblíbené kluby (21:30) 82133
Pěkný report, Ivane.
pegas Pegas 17.2.2024 12:00 - Klub GENESIS (21:50) 82132
Artfan: Ten setlist byl asi z větší části očekávatelný. Tady je setlist z Prahy 2018, kde jsem byl. Měl jsem z toho podobně kladné dojmy a vlastně ani nevím,proč jsem tam tenkrát jel, ale nelitoval jsem.
https://www.setlist.fm/setlist/ray-wilson/2018/lucerna-music-bar-prague-czechia-539717e9.html
artfan Artfan 17.2.2024 11:51  82131
Judith: Ano překvapení umocňuje zážitek. A je-li překvapení vítané, milé, zážitek je umocněn pozitivním směrem...
Ani já takový setlist také nečekal, ale abych byl chápán správně. Zazněly i další skladby, které jsem neznal, nezachytil...
judith Judith 17.2.2024 11:42  82130
Koukám, že nakládání s cizími fotkami je zde rozšířenou kratochvílí :-)

Ivan: Takový setlist bych vážně nečekala, ale jako překvapení je zážitek asi ještě lepší. Musel to být hezký večer.
pepanovacek PepaNovacek 17.2.2024 11:37  82129
Dal jsem si podruhé nové album Steve Hacketta. Nebude to asi až taková bomba, jak se (mi) včera zdálo, ale uvidíme. Skvělá je hned první skladba, a nejlepší pak třetí, Taking You Down. Naopak, v nejdelší, Ghost Moon And Living Love, si Steve vybral slabší, až nejslabší chvilku, řekl bych.
artfan Artfan 17.2.2024 10:45  82128
No vidíš...:-) Tak příště...
pepanovacek PepaNovacek 17.2.2024 10:35  82127
Ivane, pěkný report z asi pěkného koncertu, děkuju. Už už (už) jsem bráchovi posílal Tvojí fotku, že by Tě jako překvapil, ale popletl jsem to, on jede na Wilsona někdy v červnu do Ostrova nad Ohří nebo tam někam.
artfan Artfan 17.2.2024 10:25  82126
Ray Wilson koncertBounty Rock Café bylo vyprodané a našlapané, jako jsem ho ještě nezažil. První příjemné překvapení večera bylo, když jsem po nástupu kapely viděl, že kromě běžných nástrojů je zde i sličná houslistka a mladý saxofonista a flétnista. Ten během koncertu také hrál baskytaru. Druhé příjemné překvapení bylo, že to do nás napálili hned v úvodní skladbě hitem Congo. Pak byl setlist založen - a to bylo pro mě také překvapení - na starých a starších skladbách Genesis, Phila Collinse a Petera Gabrila. Takže byla hned druhá That´s All a dál na přeskáčku, co si vzpomenu, In Your Eyes, Another Day In paradise, No Son Of Mine, Follow Me, Follow You, kterému prospělo netradiční sólo na housle, In The Air Tonight, Solsbury Hill, Land Of Confusion, Home By The Sea, kde si na druhou část zřejmě netroufli a nedali ji. Pro mě absolutním vrcholem koncertu bylo provedení Carpet Crowler, které Wilson zazpíval skvěle. Jeho provedení vytáhlo i slzy z mých očí. Jen škoda, že tento vrchol byl ani ne v polovině koncertu. Kromě několika jeho vlastních věcí jsem ještě zaznamenal Knockin´On Heaven´s Door, které bylo pro mě trochu překvapivě v přídavku. No a čekal jsem celý koncert jestli třeba až na závěr dají Calling All Stations. Nedali. A nevím proč a cítil jsem to trochu jako zklamání. Vyzdvihnout bych chtěl určitě Wilsona za zpěv. Jinak koncert měl solidní a čitelný zvuk, ale ne úplně stoprocentní. Hlavně houslistka byla chvílemi vytažená hodně dopředu a někdy se úplně ztrácela. Také klávesy byly zbytečně vzadu možná na úkor basy, která místy duněla nadevším ostatním. Kromě Raye hrál druhou kytaru a zpíval vokály jeho brácha Steve. Ostatní členové kapely byli snad až o dvě generace mladší Poláci. Na koncertu byla skvělá až výjmečná atmosféra a bylo poznat, že to oba bratry těší a vychutnávají si ji. Takže suma sumárum byl to hodně dobrý hudební zážitek.
pegas Pegas 17.2.2024 10:11 - Klub GENESIS (21:50) 82125
I když mám Solberga v Leprous rád, i jeho sólovku 16, tohle vystoupení není jednoduché. Podle mě vyžaduje dobrou znalost původních skladeb (což nemám) a velké nadšení pro jeho zpěv v těch vysokých naříkavých polohách. Neslyšel jsem to celé, jenom pár skladeb, ale řekl bych, že tohle je pouze pro tvrdé jádro příznivců jeho hlasu. Celkově je to totiž dost minimalistické, na piáno hraje také dost úsporně a ještě je vše zpomalené, tak není moc prostoru se zaměřit i na něco jiného než hlas. Na celou nahrávku si moc netroufám.

[ 64819 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt