Registrace nového uživatele     Návod     Kluby     Archív  Lopuchu     Lopuch.cz  

Něco navíc v zeleném?
A proč ne...

Lopuch.cz

Jméno:
Heslo:
Podpora LCD:
 
Klub GENESIS [ŽP: 8 týdnů] (kategorie Hudba) moderují Vaklaf, Bubla, PepaNovacek.
Archiv
Domovská stránka aktualizována 28.7.2019 18:46
8.-14.1.2024: Cynic - Ascension Codes - 2021 (Jitka)
15.-21.1.2024: Ota Petřina - Super-robot - 1978 (Pepa)
22.-28.1.2024: Supertramp - Even In The Quietest Moments - 1977 (Ivan)
29.-4.2.2024: Linda Perhacs - Parallelograms - 1970 (Štěpán)
5.2.-11.2.2024: Brother Ape - A Rare Moment Of Insight - 2010 (Miro)
12.2.- 18.2.2024: Jouis - Dojo - 2014 (Honza)
19.2.- 25.2.2024: Kevin Gilbert – The Shaming Of The True - 2000 (Dan)
26.2.- 3.3.2024: Sparks – Lil' Beethoven - 2002 (Petr)
4.3.- 10.3.2024: Jakszyk, Fripp and Collins – A Scarcity Of Miracles - 2011 (Jitka)
11.3.- 17.3.2024: Dux – Vladimír Padrůněk In Memoriam - 1986 (Pepa)
18.3.- 24.3.2024: 10cc – The Original Soundtrack - 1975 (Ivan)
25.3.- 31.3.2024: Lucifer's Friend – Banquet - 1974 (Štěpán)
1.4.- 7.4.2024: Persona Grata – Reaching Places High Above - 2013 (Miro)
8.4.- 14.4.2024: Return To Forever – Where Have I Known You Before - 1974 (Honza)
15.4.- 21.4.2024: Mr.Bungle – California - 1999 (Dan)
AC/DC - Back In Black - 1980 (Pepa)
  Nastavení klubu     Nastavení práv     Homepage     Anketa     Přítomní     Oblíbené     Lopuch     Kategorie  
autor: 
text: 
vyplnit a 
Help

Nemáte právo psát do tohoto klubu.

[ 62387 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  
pepanovacek PepaNovacek 13.12.2021 19:23 - Oblíbené kluby (12:02) 67465
Bubla Jo, jo, Honzo, je to mnohem větší radost a potěšení, když se tak pěkně shodujeme. Ty bubny poslechnu večer doma.
bubla Bubla 13.12.2021 18:21  67464
Pepa + ArtfanPánové, vynikající. Mám radost z velké shody i z toho, že jste tuhle desku vůbec objevili. Mně přišla i v různých textech o Ursinym hrozně opomíjená a přitom je skvělá. Ale o to jsem zvědavější, jak budeme pokračovat. Jestli se ještě nějaký takový vrchol objeví, hehe.

Jo a věta Jestli jsem ho v mládí slyšel, tak jsou dvě možnosti – buď pouze jednou, anebo vůbec, hehe. je geniální a je hodna uložení na věčné časy do homepage již nefungujícího klubu Pink Stones, hehe.
bubla Bubla 13.12.2021 18:11  67463
Dežo Ursiny – Pevnina detstva

Pevnina detstva je náhlý začátek nové, druhé a mnohem rozsáhlejší části Ursinyho tvorby se slovenskými texty převážně od Ivana Štrpky. Od dob šedesátkových kapel a Provisoria se toho změnilo mnoho. Je to přece jen pět let od předchozí desky. Pět let živelného vývoje hudby, na který bylo třeba reagovat. Je věčná škoda, že Ursiny touto dobou (ale i v 60. letech…) nemohl nahrávat a vydávat desky normálním tempem.

Pevnina jako by navazovala na Provisorium svou strukturou s jednou dlouhou skladbou na první a třemi na druhé straně. Pokračují zde jednotné aranže a jednolitá atmosféra alba. Ta je trochu jiná, možná dramatičtější, ale pořád převážně melancholická. Velký rozdíl je v aranžích, které jsou hodně specifické a podle mě se docela vymykají i době vzniku desky. Je to jako by tentýž malíř maloval podobné téma úplně jinou technikou a prostředky. Ursiny vůbec nevezme do ruky kytaru, Filip nehrábne do varhan, všechno stojí na pianech, cembalu, občas syntezátoru, k tomu výrazné smyčce. A především hodně plně hrající excelentní rytmika, která zase patří k tomu nejlepšímu, co bylo k dispozici. Anton Jaro je fantastický baskytarista, který předtím hrál na vynikajících prvních dvou albech Fermaty. Na Pevnine hraje místy docela podobně jako Kulhánek (evokuje ho i zvuk nástroje) a má tam několik famózních míst. Jsem moc rád, že jsem ho viděl i na koncertě s Hammelem, i když tam se samozřejmě jazzrock nehrál. Cyril Zeleňák bubnuje až na druhé desce Fermaty a taky je výborný. Moc se mi líbí použití různých perkusí, které ozvláštňují zvuk. Jaroslav Filip hraje svým charakteristickým úsporným, ale výrazným stylem. Syntezátor je použit podobně střídmě jako na Abbey Road, vždycky se někde na chvílí objeví a něco zvýrazní, ale pak zase zmizí. To jsem měl vždycky rád. Smyčce tady taky nehrají žádné kudrlinky, ale spíš dlouhé tóny, trochu jako by suplovaly mellotron. Celá tahle fascinující zvuková architektura je ale navěšená na Ursinyho velmi silné vokální melodie, které se rozvíjejí postupně, často přes několik řádek textu. A samozřejmě výborné instrumentální hudební nápady.

Texty Ivana Štrpky (a jeden Dušana Mitany) jsou obrovským krokem vpřed. Nemám pocit, že těm textům/básním (nebo původnímu průvodnímu textu) ve všech případech nějak hluboce rozumím, ale jsou prostě na úrovni, velmi působivé a jsou s Ursinyho hudbou propojeny a spjaty tak pevně jako obě jména na obalech pozdějších alb.

Další návaznost na Provisorium je v obalu, opět od Jozefa Perneckého a opět nádherného. Zatímco Provisorium mám, zejména druhou stranu, spojené s vyprahlou krajinou, Pevnina je temný večer na pralesním ostrově.

Už úvodní Vtáci jsou při své miniaturnosti fascinující. Je to v podstatě jednoduchá znělka, ale pod zpěvem, pár tóny elektrického piana a smyčcovým riffem (hehe) se odehrává energický koncert basy a bicích. Obrazy ptáků letících nad večerním mořem okolo ostrova.

Ostrov je podobně zadumaný jako Christmas Time a podobně buduje atmosféru postupnou gradací a střídáním několika silných motivů. Skladba působí tajuplně, ale zároveň vzdušně a dynamicky. Je neuvěřitelné, co dokáže na mnoha místech vlastně jen skvělá rytmika, velmi úsporný klavír a zpěv. Když je třeba, tak to dokreslí syntezátor a smyčce. Ale je tu prostor i pro ticho. I tak muselo být neskutečně těžké to takhle zahrát a nahrát. Celá skladba je jeden velký koncert baskytary a bicích, ale podstatný je celek, včetně Ursinyho charismatického zpěvu. Nemá smysl to podrobně popisovat, vypíchnu jenom to, co pro mě ze skladby vystupuje nejvýrazněji. První část skladby je skvěle vystavěná – pronikáme z pobřeží do nitra ostrova – a vrcholí nádherným saxofonovým sólem Dušana Húščavy. O něco později je krásná instrumentální část s několika klavíry. Vrcholem celé skladby je pasáž od cca 10:30, která úžasně graduje až do 14:00. Basa od konce dvanácté minuty, to je prostě bomba (ale i bicí…). V celé skladbě je spousta rychlé jazzové basy, která tomu dodává spád a energii. Po nejvýraznějším pěveckém partu se vracíme na začátek. Lahůdkou je hoboj, na který hraje Vlado Mallý, bubeník Soulmen a Prúdů. Poslední minuta je další miniatura, která se vrací ke smyčcovému motivu ze skladby Vtáci. Celá první strana desky je prostě brilantní.

Druhá strana pokračuje ve stejném stylu a atmosféře. Mlžný úvod skladby Privretými očami s cembalem, elektrickým pianem a flétnou přináší zasněnou náladu, ve které vyniká Ursinyho tichý zpěv. I zde následuje jazzrocková pasáž. Ta je zase skvěle vymyšlená – elektrické piano je v podstatě minimalistické, hraje na začátku pořád jeden motiv a neskutečnou dynamiku a energii do toho vnáší rytmika. Anton Jaro mi tady připomíná Stanleyho Clarkea. Tahle rychlá část gradující „běžícím“ cembalem končí záchytem v syntezátorovém trní a vrací se motiv z úvodu. Vždycky mě zaujmou bicí v čase 5:52-6:00. Nevím, co tohle posunutí se bicích mimo doby je, ale měl jsem to vždycky rád. Nádherná skladba.

Nové dieta je rychlá skladba se super rytmikou, která mi připomněla Magmu a dobře padne k „běhavému“ textu. Skvělé jsou ty rolničky a smyčce. Dokonce je tu i odkaz na jeden motiv z Christmas Time („Výťahy klesajú…“). Vynikající, velice originální píseň, ve které jako bych se přenesl do slunečného dne v zasněžené krajině.

Závěrečná Jedného dňa podobně jako ostatní skladby zaujme „mellotronovým“ stylem smyčců. Celá je ale skrytě beatlesovská. Jakmile začne zpěv, slyšíme basu a la Something, klavír hrající motiv a la Strawberry Fields Forever a na konci písně vysokou trubku jako z Penny Lane. Všechno jsou to velmi jemné, neznatelné odkazy, kterých jsem si hned nevšiml. Pro Ursinyho je to asi nejdramatičtější a nejzpěvnější píseň a opět je podle mě fantastický, třeba v té pasáži začínající od „len vánok a dieťa“. Po repríze úvodního osudového motivu přichází perfektní dramatický závěr skladby i celého alba… „pevnina, nová pevnina“.

Pevnina detstva je druhá Ursinyho geniální deska, která přišla s velmi originálním zpívaným art-jazz-rockem bez kytary. Podle toho, co jsem četl, poslouchali v té době hodně Pink Floyd, King Crimson, Milese Davise z první poloviny 70. let a druhé období Mahavishnu Orchestra (tj. s orchestrem). Otisk všech uvedených lze na desce slyšet, ale nejvýraznější je otisk autorský, jehož výsledkem je silné a sevřené dílo.

5/5
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 13.12.2021 14:37 - Klub Hudební klub (11:36) 67462
slavaĎjo vinyl, to je dílo.. :)
Jak se v tom hrabu, tak zjišťuji, že občas jsou na vinylu věci úplně jinak, než by člověk čekal. Například KING BUFFALO mají EP Repeater provedení digitálu a vinylu v úplně jiných editech tracků. Deska je o skoro 3 minuty kratší..
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 13.12.2021 14:13  67461
AntonyŠkoda, že nejsou na vinylu:)
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 13.12.2021 14:06  67460
ISOBARhttp://www.progarchives.com/artist.asp?id=11473
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 13.12.2021 14:01 - Klub Hudební klub (11:36) 67459
Mayak & slavaJop. ISOBAR doporučuji velice. METAPHOR - výborná muzika, kazí ji zvuk. Obzvláště Pearl je škoda.
mayak1 Mayak1 I live in a progg bubble ... 13.12.2021 13:55  67458
slava ... už prvý album ISOBAR je skvelý prog/fusion. Hrajú tam traja muzikanti z US kapely METAPHOR (asi Antony najlepšie pozná) a bubeník z ANGLAGARD. Takto si predstavujem inštrumentálnu hudbu, ktorej sa nepreješ - nápadov, motívov, melódií, harmónií a jazz/rockových štruktúr je na jednom albume obrovské množstvo ...
slava slava Nakonec to všechno dobře dopadne 13.12.2021 13:36  67457
Mayak 1Isobar - PECKA - pro mě velký objev. Dík za tip.
artfan Artfan 13.12.2021 11:35 - Klub GENESIS (11:56) 67456
MALADY - AinavihantaaPoslechnuto - líbilo...
bubla Bubla 12.12.2021 23:10  67455
PepaTady jsme se fakt shodli, i u jednotlivých skladeb, i tam, kde jsem to nečekal - až na I Ain't Hiding, hehe. Já Ti děkuju, žes mě donutil si je proposlouchat, protože mám pocit, že jsem je předtím úplně nebyl schopen docenit a uvědomit si, jak jsou zejména některá ta pozdější alba silná. Tenhle styl mi vyhovuje snad i víc než ten rockovější. Měl bych si je ještě poslechnout jednou, hehe. Je logické, že se kapela za dvacet let promění, ale tohle je fakt zrání jako víno. Málokdy je poslední deska takhle skvělá. Tady mám pocit, že se do ničeho netlačili a nahráli si, co chtěli. Což je vždycky nejlepší.

Ty vyhrávky v Make Glad jsou asi šestnáctky, jak to slyším, ale já o tom většinou takhle nepřemýšlím, prostě se do toho člověk musí trefit.
puschpull puschpull být nad věcí, pohoda a klid ... - AV-Com (Homepage) 12.12.2021 22:41 - Oblíbené kluby (12:06) 67454
Antony [67452]: dík :-)
pepanovacek PepaNovacek 12.12.2021 22:40 - Oblíbené kluby (12:02) 67453
BublaHonzo, Tvoje recenze je nádherná, úžasná, úplně mě dojala, a musel jsem se svěřit se svými pocity Andrejce, u níž jsme včera měli s mými dětmi a vnoučky vánoce číslo jedna. Je to fakt skvělé, mít takovou spřízněnou duši, někdy je to až zázrak, třeba v případě The Black Crowes, ale s Tebou jsem to zažil už mnohokrát, poprvé kdysi dávno (snad před patnácti lety) u Genesis, kdy to občas vypadalo, že jsme od sebe opisovali.

Ano, Before the Frost ... Until the Freeze je jedno z nejlepších a nejvyrovnanějších dvojalb v celé rockové historii, ano, The Black Crowes urazili za dvacet let neuvěřitelnou cestu kupředu, ano, je to prostě ryzí hudba, ano, i já cítím z tohoto alba velkou úctu k jejich hudebním předchůdcům, ano, je to skutečná hudba s jasnými inspiračními zdroji, ale skladatelsky zcela originální a perfektně, procítěně a upřímně zahraná... naprosto zbavená dobových komerčních tlaků, kterým je přisuzována nějaká hodnota sama o sobě, nebo nucených nesourodých fůzí a "modernizací" stylu, ano, hudba The Black Crowes je založena na hlubokém poznání jejich zdrojů, z čehož vyrostl upřímný osobitý výraz, ano, kapela na působí vyzrále a klidně, ale rozhodně ne vyčpěle, a ano, po chronologickém poslechu jejich diskografie bych asi i já řekl, že tohle album je jejich vůbec nejlepší.

Honzo, moc Ti děkuju, bylo to úžasné hudební dobrodružství. S The Black Crowes - a s Tebou.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 12.12.2021 20:42 - Klub Hudební klub (11:36) 67452
Kdyby někdo chtěl zkusit můj vinyl rip, zde má možnost:
KING BUFFALO, The -18- Longing To Be The Mountain [▪DR11▪LPrip] MP3
CD má DR8, mimochodem.
antony Antony Jsem DR SNOP / Klaun ve věku hudby - Pravda o G.AY klubu hešíků 12.12.2021 20:40 - Klub Hudební klub (11:36) 67451
puschpullMY SLEEPING KARMA - výborná muzika. Škoda, že to jsou jenom instrumentálky.
Hodně mi připomněli STONED KARMA, ne kvůli podobnosti názvu, ale muzikou. Tito Francouzi celkem trpí nadprodukcí, ne všechno je bomba, ale třeba album Inner Chaos (2018) je dokonalé.

[ 62387 ] <Novější  <<<Nejnovější  Nejstarší>>>  Starší>  

(c) 2001-2011 Lopuch.cz   
Kontakt